Har du förslag på buskar eller mindre träd jag skulle kunna ersätta dessa döda tallar med så att det täcker upp inom inte alltför många år?
Undrar även om jag skulle kunna sätta några mindre buskar eller häck mellan tallar och väg som klarar sig på den begränsade sol som kommer igenom bakom tallarna ? Den får gärna vara lättskött.
Jag vet inte vad zonen heter men det är nära Marstrand i Bohuslän och nära havet
Undrar även om jag skulle kunna sätta några mindre buskar eller häck mellan tallar och väg som klarar sig på den begränsade sol som kommer igenom bakom tallarna ? Den får gärna vara lättskött.
Jag vet inte vad zonen heter men det är nära Marstrand i Bohuslän och nära havet
Det går ju att gräva bort de döda tallarna med rötter och plantera nya. Det finns den storleken om man beställer. Om du vill ha något annat buskträd kan du ta smalbladig silverbuske, Eleagnus angustifolia. Blodfläder 'Black Lace'.M Micwal skrev:Har du förslag på buskar eller mindre träd jag skulle kunna ersätta dessa döda tallar med så att det täcker upp inom inte alltför många år?
Jag tror det är svårt att etablera buskar under/mellan befintliga tallar, men prova gräva och se om det går att göra bra växtgropar. Man väljer buskar som är tåliga och anspråkslösa, kanske havtorn 'Hikul' i lite större storlek (gråbladig). Smällspirea är också tuff, finns rödbladiga om du gillar, och olika storlekar (Little Angel, Tiny Wine, Diable d'Or). Bukettapel är också anspråkslös. Det är viktigt att hålla undan allt gräs och etableringsvattna riktigt såklart. Rödbladigt vill ha sol för att utveckla bladfärgen, men jag tycker det ändå ser ganska glest ut, som att solen kommer ner.
Klicka här för att svara