Hej!
Jag ska bygga en takterrass vid ett strandnära hus i zon 1. Det kan vara blåsigt och salta vindar.
Jag vill planera för växtlighet troligtvis i planteringslådor. Vad ska man tänka på? Är det någon särskild storlek på planteringslådor som är smidigast för att kunna plantera växter? Vilka växter passar för detta och hur ska jag tänka kring växtval?
Jag ska bygga en takterrass vid ett strandnära hus i zon 1. Det kan vara blåsigt och salta vindar.
Jag vill planera för växtlighet troligtvis i planteringslådor. Vad ska man tänka på? Är det någon särskild storlek på planteringslådor som är smidigast för att kunna plantera växter? Vilka växter passar för detta och hur ska jag tänka kring växtval?
Du måste använda rejäla kärl, det gör så fuktigheten hålls jämnare och att det blir tyngd så den inte välts om du har buskar och träd i dem (vindfånget i kronan). Man kan också lägga några stenar i botten på kärlen.J jowal skrev:Hej!
Ligustersyrén, rönnsumak, japansk rönn 'Carmencita', lavendelvide (Salix elaeagnos 'Angustifolia', naverlönn och tallar är vindtåliga förslag. Det är ju oftast även väldigt soligt. För zon 1 kan du ha fikon, tål blåst och gillar värme.
På bilden ser du en (lite för gles nyplanterad) rönnsumak till vänster och ett kärl med stenkyndel och klättervid till höger. Jag hade ritat in låga avlånga lådor för prydnadsgräs i hörnet, men kunden gjorde en egen variant. (Jag tror det är lite för lite jord för att det ska vara lyckat.)
Det kan vara smart med en bevattningstank i krukorna också. Byt ut översta jordskiktet varje år mot kogödsel för få liv i jorden. Efter ett tag (några år, typ 4-5) kan man behöva byta upp storlek på kärlen, eller plantera ut dem i trädgården och köpa nytt.
Man kan sätta isolerande material på insidan av kärlet, det fördröjer temperaturskillnader.
På bilden är det INTE rostiga corténstålskärl utan lackade kärl i RAL-kulör som ser rostiga ut. Vi vill inte ha rost på träträllen.
Klicka här för att svara