Hej,
Vi bor på landet där vi har problem med rådjur som äter allt som inte är inhängnat. Nu har vi en triangel på ca 5 m2 vid entrén som vi inte vill inhängna men önskar anlägga med "Japanskt stuk". Har du någon idé på vad för växter som kan vara lämpliga?

M Mats57 skrev:
Hej,
Vi bor på landet där vi har problem med rådjur som äter allt som inte är inhängnat. Nu har vi en triangel på ca 5 m2 vid entrén som vi inte vill inhängna men önskar anlägga med "Japanskt stuk". Har du någon idé på vad för växter som kan vara lämpliga?
Du skrev inte zon eller sol/skugga, men här är kommer lite idéer. Du får kolla upp zon och storlekar och börja rita upp en gestaltningsidé.

När jag hör "bor på landet" tänker jag spontant att japanskt kanske inte är rätt karaktär, men visst, inslag och tankar från det kan gå att integrera.

Som låga marktäckande ytor med buskar som är "distinkt" högre, dvs uppstammade.

Sedan har vi det är med att veta vad "japansk stuk" innebär för er. Jag kan nörda ner rejält, men i allmänhet är bilden synonymt med japanska lönnar, lite halvskugga, vackert blickfång. , Japansk lönn är inte 100% rådjurssäker. Jag tycker dock de låter bli att att äta på dem, det är värre med fejningskador, då de ger det sviktande motstånd på det sätt bockarna gillar. Om ni inte har för torrt, eller har en lite halvskuggig plats mitt på dagen så kan ni köra på det. Använd koreansk plymspirea under till exempel.

Sen kan ni ha grupp med tre stenar i olika höjd, en liggande, en stående och mittimellan. (Här vill jag tydliggöra att stenbumlingar alltid ska grävas ner litegrann, de ska inte ligga ovanpå marken, utan kännas som en naturlig del.) Om ni har en triangel så är det bra att mjuka upp spetsarna, så sätt gruppen vid en spets. De andra kan ha marktäckare som mjukar upp.

Jag skulle även satsa på något vackert träd, kanske en gleditsia (korstörne) eller ullungrönn, för de vackra bladen och den fina dansande skuggan. Annars finns mindre vackra rönnar som Carmencitarönnen.

Om ni inte vill gå på japansk lönn så är blodfläder 'Black Lace' ett mer torktåligt alternativ.
Magnolia känns självklar, men skydda mot fejning på våren. (vackert som buskträd)
Uppstammade eller formade "dvärgtallar" funkar också.
Olvonbuskar kan få vacker lite gles form, likaså häggmispel. (japansk olvon är väldigt anspråkslöst)

Sen är det där med krattat grus och mossa... Som är lite sinnebilden av japansk trädgård. Det brukar funka ganska dåligt att få till i Sverige och kräver ganska mycket skötsel.
Använd marktäckare i större sammanhängande fält istället. Förutom ovan nämnda, så titta på hasselört, japansk starr 'Ice Dance', dvärgastilbe 'Sprite', krypidegran, sockblomma...

Lycka till!

• Gilla
JOJ-55 och 2 till
  • Laddar…
Sorry, missade lite info: Zon 2 (Mälardalen) och nordost sida, så mest morgonsol. Japansk lönn (orange dream) har vi 2 st planerade på tomten men rådjuren biter av skotten ute på grenarna på de också :(

Tack för tipsen, vi ska se närmare på de växter du föreslår.

M Mats57 skrev:
Sorry, missade lite info: Zon 2 (Mälardalen) och nordost sida, så mest morgonsol. Japansk lönn (orange dream) har vi 2 st planerade på tomten men rådjuren biter av skotten ute på grenarna på de också :(

Tack för tipsen, vi ska se närmare på de växter du föreslår.
De gillar bara ovedade skott, tror det går över med tiden. Prova spraya med TricoGarden på våren. De äter oftast inte sånt inne trädgårdarna på sommaren.

Spaya lite lätt med urin. Räddar mina tulpaner varje år.

Rådjuren gillar inte gula blommor. För måga år sen så hade en granne blandade gula och röda tulpaner och det åts enbart av de röd. Dom gillar inte tagetes och inte påskliljor. Jag har fått mig förklarat att det är något i det gula som inte smakar bra.
Jag har provat med lodjurspink som jag fick av en viltvårdare och det hjälpte inte alls. Jag har även haft hundarna att kissa men det hjälpte inte heller.

M Mats57 skrev:
Hej,
Japansk buskrosling (Pieris japonica) brukar hålla rådjur och andra hjortar borta. Har ett vackert bladverk som skiftar färg. Man ska inte låta barnen eller husjuren äta på den, då den är giftig. Men det är inte värre än att den finns i var och varannan trädgård i Storbritannien utan att folk blir förgiftade.

M Mats57 skrev:
Hej,
Prova mountainfire som vi har och rådjuren rör inte den. Jättefina röda blad på våren och små blommor. bladen skiftar till grönt mot sommaren. Långsamväxandr. Rhododendron jord.

E Ennazus skrev:
Rådjuren gillar inte gula blommor. För måga år sen så hade en granne blandade gula och röda tulpaner och det åts enbart av de röd. Dom gillar inte tagetes och inte påskliljor. Jag har fått mig förklarat att det är något i det gula som inte smakar bra.
Jag har provat med lodjurspink som jag fick av en viltvårdare och det hjälpte inte alls. Jag har även haft hundarna att kissa men det hjälpte inte heller.
Mänskligt urin funkar

Har ni testat lägga ut blodmjöl?

• Gilla
L8ttas
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.