Verktyg & Maskiner
phl: Fick min klinga idag och var ju bara tvungen att testa den direkt. Tycker det är hög tid att fixa en badrumsspegel till det "nyrenoverade" badrummet så det blev verkstan ikväll. Riktade och planade en rejäl bit ek till 42mm tjocklek. Därefter klöv jag biten i 22mm remsor med TS55:an och klingan i stället för att köra det på bordssågen. Resultatet? Klingan skär som i smör. Snittet
Masses: Hitta ngt väldigt smidigt... 40$ för 4st http://toolmonger.com/2006/12/14/reader-find-retracting-casters-for-table-saws/
woodrat: Halloj, Harald Nyborg har rostfria dyckert till spikpistol . Vet inte om det är 16 alt. 18 Ga men kolla på hemsidan.
Micke184: [citat] Urladdningsförloppet är nog logaritmiskt avtagande men från deras sida (tillverkarna) så är det bättre att säga 1.5% till kund för att slippa gnäll. En bra approximation är nog att de laddar ur 1.5% av det som är kvar av laddningen.
serdt: Det slutade med att jag hittade Dewalt till bra pris på ebay.
tompas11: Även jag är mycket nöjd med AEG-skruvdragaren, dock gav jag bara 1300kr för den. Silvan, som för övrigt håller på och lägger ned sina butiker, hade den till nedsatt pris för en tid sedan.
Masses: Jag har satt upp vita takskivor från Bauhaus med 18 Gauge 50mm dyckerts. Sitter efter 4 år hur bra som helst!
Meter: Tack för svaret! Jag har mätt på dom och dom är funkis. Dom bryter som dom ska och har kontakt (minus tändning då). Såg nu när jag började riva i grejorna att en metallhållare, troligtvis till stolen, hängde lös och _kan_ ha kommit åt plus på batteriet. Om detta hänt, vad skulle kunna ha dött isåfall? Investerade i ett nytt tändningslås på Clas Ohlson iallafall. Även om det
Binesh: Nästan som att hyvla alltså? Behövde du efterbehandla? Slipa eller liknande?
gifen: Det är i stort det syftet dom utvecklats, känner en hel drös elektriker som skrotar runt med dom små bestarna.
henrik79: Du får vad du betalar för. AEG har fina blad, samma som Millwaukee´s och håller god kvalitét. Gillar även Lenox.
gifen: Paketprisade ihop det i samma veva som jag köpte cs70 sågen, fick en rätt stadig rabatt. Att lägga 7000 på ett justerbord är väl lite av en galenskap, iofs ... who am i to blame?! :)
Gilbert: [citat] Det stämmer inte för slagskruvdragare mfl maskiner som inte är så effektkrävande, har tex provat 1,5Ah batterier i BHP452, BTD140 BTW251 mfl i blå färg utan modifieringar, däremot på sticksågar, cirkelsågar och vinkelslipar sitter det ett spärrbleck i batterispåret så att 1,5Ah-batteriet inte passar. Spärren har alltså inte med färgen att göra, utan med maskinens
Pingler: 3D är upp till programvaran. Fräsen styr alla axlar samtidigt. Men ska Z-axeln kunna röra sig upp o ner samtidigt som X o Y (för full 3D-fräsning) så måste CAM-programmet klara det. Och det gör inte det gamla som följde med.
Henrietta70: ju, jag det - men när man har nära hundra olika borrar i alla dimensioner och utförande, till flera olika material - så känns det onödigt att börja köpa allt med en bitsfäste på nytt.
Rund_skruvad: Tror nog att du blir nöjd, men som sagt det är en jäkla skillnad på blad.
bigsnucke: "Vanliga" clamex,simplex etc finns även här om man vill köpa "lokalt"...
Gilbert: Choose No 0 for 8-12mm board, No10 for 13-18mm board and No 20 for 19mm+ board. Tja, hoppas du fixar engelskan och lycka till :-)
Mikael_L: Missa isåfall inte den förbättrade versionen i slutet av tråden. Med mutter på bägge sidorna av bottenplattan förbättrades det hela dramatiskt, iom att tappen som allt vrids runt inte kunde vicka lite som tidigare.
favino: Snorunge, du har gissat min lösning Jag skall fräsa ut en liten gitarrkropp till min son o har gjort en mall i spånskiva. Trodde att det kanske fanns nåt stål som kostade runt 50 lappen, så jag kör med min kopierring i stället o som du säger en notfräs till det. Dock tackar jag alla för länkarna o tipsen, jag skall köpa ett riktigt stål vart det lider, men nu får detta funka då
bader: 600. Den går ju en bit.. men sen så efter de där ca 6 meter så antingen orkar den inte eller så har ungarna spolat ner något seriöst om jag inte får bort. Proffesionel hjälp är på väg.. innan jag får en hjärnblödning eller hjärtinfarkt av ilska och frustration.. ;)
phl: Jag bor i Kävlinge, vill du kan du alltid svänga inom och kolla på lasern.
sillstryparen: Tjenare. Gå in på länken nedan http://http://www.briggsandstratton.com/maint_repair/manual_and_more/ Här finns allfrån sprängskisser till servicemanualer. Lycka till! Mvh Tobbe
FredrikR: mrVoodoo har säkert redan shoppat.. men :) Kan uppdatera att GCM10SD inte klarar 115x115 limträ, utan det krävdes att man sågade, roterade och sågade. Tror dock 100x100 går.
FredrikR: Kapade lite fotbrädor precis innan regnet hälsade på.. Och upplevde då att GTA3700 gärna fått vara 1m till..visst extremfall kanske, men när det ska göras så är de skönt att slippa palla upp änden/vara 2 personer eller liknande. Så nog är längden 'viktig', iaf enligt mig :)
P-plats: [citat] Loctite gänglåsning: 222 Svag 243 Normal 248 Medelstark (222-248 går att demontera med vanliga handverktyg) 270 Stark 2701 Stark (men mer avsedd för rostfria material) Sen finns det varianter som är högviskösa och stick m.m.
snickarboden: Mr_Handyman>Korrekt min är av en äldre årgång bara så jag gissar det ser lite olika ut men "kragen" saknas så att säga. Får se om jag hinner ta en bild ikväll. I korthet så är där inget att fästa i stämhylsan i eftersom allt roterar, förutom plattan för djupstoppet. /Kent