5 666 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Pelarborrmaskin, nyköp?
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
HEj, tids nog kommer jag införskaffa pelarborr av något slag. Initialt låg jag i funderingar runt gammal Arboga golvstående fläskig rackare. Har inte känts intressant med kinamaskinerna på Jula/Clas Ohlson. Men Scheppachs radialdito då, borde jag itne skaffa en sån istället? http://www.swedendro-tools.se/art-1.asp?id=930&iPageID=46 Den ser ju jättetrevlig ut och Scheppach vill jag gärna tro har schysst kvalité även på dessa mindre maskiner. Nytt är ju som härligt.
Begravt i frågan om denna Scheppach är ett bra alternativ till gammal Arboga elelr dylikt ligger förstås också frågan om det finns några speciella fördelar eller nackdelar med radialmaskiner?
Tack på förhand.
Begravt i frågan om denna Scheppach är ett bra alternativ till gammal Arboga elelr dylikt ligger förstås också frågan om det finns några speciella fördelar eller nackdelar med radialmaskiner?
Tack på förhand.
Jag skulle nog gå på den här: http://www.verktygsboden.se/?ID=74350 dyrare, javisst, men mekanisk hela vägen, inga remdj*vlar, och enkelt justerbar hastighet, man slipper hålla på med drev som ska knuffas hit och dit, och du har koordinatbord och metallfräsmöjligheter dessutom. Den scheppachmaskinen ser till förväxling ut som den clas ohlson sålde ut för ett par år sen för 595kr eller nåt sånt.
Jag är helt övertygad om att en äldra arboga, oavsett modell, i bra skick, piskar en scheppach helt överlägset. Det baserar jag på mina erfarenheter av nyare scheppach-maskiner (främst deras tormekkopia, våtslipmaskinen tiger 2000s) och av min arboga bänkborrmaskinen.
Arbogas borrmaskiner har lite av den otroligt trevliga "max kvalitet"-känsla som också återfinns i tex solberga svarvar. Oavsett vad man pillar på så känns allting löjligt exakt och rejält. En riktigt trevlig känsla att jobba med maskinen helt enkelt
Arbogas borrmaskiner har lite av den otroligt trevliga "max kvalitet"-känsla som också återfinns i tex solberga svarvar. Oavsett vad man pillar på så känns allting löjligt exakt och rejält. En riktigt trevlig känsla att jobba med maskinen helt enkelt
En sån som på denna länk http://www.machinerycanada.com/hmt radial drill.jpg kan matcha en Arboga men knappast den i ursprungsinlägget.
/Kent
/Kent
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Finns det några typsituationer där man kommer förbanna Scheppachen? Jag har inte haft någon pelarborr hittills så jag vet liksom inte i vilka situationer som det skulle kunna vara. Nästan oavsett kvalité på pelarborrmaskinen kommer den ju bli ett ohyggligt lyft för allting jag gör i den som jag tidigare gjort på frihand, därav att jag börjar flyta mot klenare maskiner i min tanke om vad jag "behöver" eller rentav har nytta av.
Eller omvänt, när är man extra glad över sin Arboga och tänker "det här hade gått sämre i en Scheppach"?
Eller omvänt, när är man extra glad över sin Arboga och tänker "det här hade gått sämre i en Scheppach"?
Någon som har just den maskinen? Intresserad av att veta hur den fungerar, kvalitet osv... Går i tankar på en kombinerad borr/fräs och det står mellan något nytt eller en beg. Arboga.Gilbert skrev:Jag skulle nog gå på den här: [länk] dyrare, javisst, men mekanisk hela vägen, inga remdj*vlar, och enkelt justerbar hastighet, man slipper hålla på med drev som ska knuffas hit och dit, och du har koordinatbord och metallfräsmöjligheter dessutom. Den scheppachmaskinen ser till förväxling ut som den clas ohlson sålde ut för ett par år sen för 595kr eller nåt sånt.
Jag har en liknande: http://www.verktygsboden.se/?ID=74350 som jag är rätt nöjd med, framförallt som borrmaskin. Finns även på bild i slutet på denna tråd med ett enkelt extrabord för träarbeten : http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/101720-bilder-pa-din-snickarbo-3.html Bara att borra rak igenom arbetsstycket och in i bordet. Lappar med plastic padding när det blir för trasigt.Mange_S skrev:
Det är positivt at enkelt byta hastighet med några spakar snarare än att flytta remmar. Koordinatbordet är bra att ha även om man alltid vill ha större rörelse på det. Maskinen har en pinolrörelse på 13cm vilket ofta är användbart. Inte för att jag borrar så djupa hål utan för att man kan använda olika långa borrar eller olika tjocka arbetsstycken utan att behöva hissa bordet upp eller ner.
Maskinen fungerar OK för metallfräsning men vibrerar en del om man tar för stora skär. Den är dock suverän till att fräsa tapphål i trä med.
/B
Som ett ödmjukt tips kan nämnas att lövåkers maskin hade två arboga
"bordsmodeller" till salu nyligen.. Hade min verkstad hemma varit större (och verkstaden på jobbet inte redan haft en arboga hade jag redan huggit den ena)
http://www.lovangersmaskin.se/product_info.php/cPath/62_64/products_id/1513
"bordsmodeller" till salu nyligen.. Hade min verkstad hemma varit större (och verkstaden på jobbet inte redan haft en arboga hade jag redan huggit den ena)
http://www.lovangersmaskin.se/product_info.php/cPath/62_64/products_id/1513
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Vad är problemet med Arboga? Priset? Storleken? Tyngden? De priser jag sett på Arbogamaskiner (det finns ju några olika sorter) avskräcker inte. Sen tycker jag problemet med remmar är överdrivet. Visst är det flott med mekanisk växellåda, men jag har aldrig upplevt det som något problem, vare sig med kilrep eller plattrem.
Produkter som diskuteras: "avskräcker"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
importensketsig>Alla situationer där du vill ha precision i princip. Där är inte bättre precision på en sån pelarborr än på en handborr i stativ. En Arboga däremot har helt andra axeldimensioner mm så det är som att jämföra äpplen och päron.
Allt beror på vilka förväntningar man har men jag kan garantera att pelarborren från Ö&B etc har ungefär samma precision som den från Scheppach.
Arboga är kort sagt en industrimaskin som klarar det mesta inom sitt område medans Schappachen etc är små rätt billiga hobbymaskiner.
Nackdelarna med Arboga är väl främst pris och att en del tycker de väger för mycket. Vikten ger dock stabilitet med så det är ett plus tycker jag.
En annan nackdel är att det på min är omöjligt att montera stämhylsor
/Kent
Allt beror på vilka förväntningar man har men jag kan garantera att pelarborren från Ö&B etc har ungefär samma precision som den från Scheppach.
Arboga är kort sagt en industrimaskin som klarar det mesta inom sitt område medans Schappachen etc är små rätt billiga hobbymaskiner.
Nackdelarna med Arboga är väl främst pris och att en del tycker de väger för mycket. Vikten ger dock stabilitet med så det är ett plus tycker jag.
En annan nackdel är att det på min är omöjligt att montera stämhylsor
/Kent
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Snickarboden: Det finns ingen krage på axeln som går ner alltså? Tror att våra på jobbet har två plattor/diskar där axeln matas ner, ur chassit, varav den ena följer med och den andra blir kvar, men du har nån annan modell?
Redigerat:
Mr_Handyman>Korrekt min är av en äldre årgång bara så jag gissar det ser lite olika ut men "kragen" saknas så att säga.
Får se om jag hinner ta en bild ikväll.
I korthet så är där inget att fästa i stämhylsan i eftersom allt roterar, förutom plattan för djupstoppet.
/Kent
Får se om jag hinner ta en bild ikväll.
I korthet så är där inget att fästa i stämhylsan i eftersom allt roterar, förutom plattan för djupstoppet.
/Kent
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden