Verktyg & Maskiner
andersmc: Du har väl svarat själv. Om du aldrig någonsin kommer att använda pistolen igen så är det ju bättre att hyra den. F.ö. så är det nog spiken som blir den stora kostnaden, inte själva pistolen. Det är bra om man kan hyra en pistol och samtidigt ta med ett par lådor spik, om man sedan får lämna tillbaka det som man inte använt.
bigsnucke: [citat] (Sova- OK. Men att äta och besöka toan ska man klara vid sågen! Pizzabud och en så´n här...) Felder/Hammerfilmerna är faktiskt helt OK som aptitretare för de som inte varit i kontakt med snickerimaskiner förut. Sedan förmedlar de inte skillnaden på en Hammer och en Altendorf, men det är ju inte deras uppgift... Tycker för övrigt att de amerikanska filmerna saknar det
5.2 racing: Har kollat på Niko, och det verkar bättre än Classes iaf. Du vet inte om det går att köpa nya sågbänkar i metall?
Nonkan: Klippo kör inte med extra utgående axel för drivningen sedan 2007 då nya kåpan (runt chassi och cross-cut alt mulchingkniv) kom. Nu sitter det en snäckväxel istället. På Excellent 2005 (lite kantigt chassi och knivtallrik) går det inte att bygga om, kåpan saknar den försänkning som finns på Comet-chassit 2005. På 2006 och senare går det att bygga om, men det kostar mer i delar än
bygga_bo: Det finns många trådar om larm i teknikforumet: http://www.byggahus.se/forum/teknik/ Du har nog större chans att få dina frågor besvarade där.
yens: Jag skulle säga att McAllister är betydligt vassare än Alpha Tools, åtminstone de maskiner jag har provkört på Bauhaus. Alpha Tools känns mer som Julas eller Classes kina-smäck. Jag håller helt med föregående talare som tyckte att McAllister är lite klumpiga. Jag har för övrigt en Kellen borrmaskin med en chuck som vobblar 3cm som väntar på att få bli en fräs eller eller något
pero: Hej! Jag är i behov av att tugga upp sly i lite större mängd, och i dimensioner upp till strax under 10 cm i diameter. Är det någon som vet var man kan hyra detta i trakten av Alingsås/Göteborg - allra helst i Lerum?
Daniel_N: [citat] Off topic: Du kan bara redigera inlägg som är yngre än 3 dagar.
Nimajneb: Lidl (iaf min lokala) rear ut sina stöttor i veckan för typ 80kr.
thewolf: Hur hinner du? Jag tycker inte att tiden räcker till ett hus en anställning och ett barn... :-s
Gilbert: Det borde finnas åtminstone hylsa för 12mm att köpa via din lokala återförsäljare, kolla www.makita.se för att hitta. En annan lösning är såna där mellanstycken där man har en hylsa som är 1/2" uatnpå och 8mm inuti, borde gå att hitta på i stort sett vilken elverktygsshop som helst.
Jacob_i_uppsala: Hej Jag har en Bosch GHO 40-82C hyvel och skulle vilja montera i en stationär anordning. Har letat runt på nätet på massor av sidor utan att ha blivit mycket klokare.. Har ni några tips var jag skall hitta stationär anordningen till min Bosch? Tack på förhand! / Jacob
Binesh: Det var mig en mästerstalker! :D Att leta upp någon på websidor vars språk man inte behärskar är inte lätt... Edit: Glöm vad jag sa.. Han har nog bara skrivit sitt eget svar i mailen i google.
H: Har jobbat med att bl.a. klippa sten och lägga murar. klippte tjocka as en gång men kommer inte ihåg om dom var 80 eller 100 tjocka. Så det går nog men det är småjobbigt att klippa så tjocka stenar. Ska du köpa diamantskiva så har jag sett att det finns många på Swedol. Mvh
Gilbert: 200049 är ju en aning mindre än den jag tipsade om förr, men ändå lite "på riktigt" med tank och grejer.
Scout: Tackar, Swedol har orginalet (Topcon) men Bauhaus ligger närmare så det blir att ta en tur förbi där först !
Logiman: Jeg fant det ut hvorfor (tror jeg da) og det er fordi den skal slippe ut trykket i selve kompressoren når den er ferdig med å fylle tanken. Det stemmer nok, for det går en egen slange fra fyllerøret og over til trykkregulatoren, som ikke har noe med der trykkregulatoren er koblet på tanken.
tallmilan: De går bara av om man tar en vass 90 graders kant, men vad går inte av mot en kant i flera hundra knyck ...
Logiman: Du må skylde på deg selv at du ikke har kvitteringen, for bauhaus gir 5 års garanti uansett. Men jeg er ening i at B&D burde kunne utvist en noe bedre service uansett.
Crille68: [citat] Den modellen är UNDERBAR! Hur enkel som helst att jobba med, håller i "en evighet" och är perfekt för diverse småjobb. Jobbar som "fastighetsskötare" och har endel verktyg på mig men av bekvämlighet så försöker man hålla ned antalet. (Trots det är det nog 10 - 20 stycken beroende på hur man räknar.) Jag har alltid - ALLTID - en Bacho Ergo "Multifixtång" på mig. Den funkar
Logiman: Den skal ikke være sånn, og iallefall ikke på en blå bosch. Nå vet jeg ikke hvor mye bosch har lagt penger i tilbehøret, men på en blå bosch burde man forvente litt mer en bare jalla. Så enten er det bare å hive den, eller be bosch sende ny.
Daniel_N: Jo...tar det evigheter så är det nog maskinen det är fel på. Fel för uppgiften åtminstone. Det är en borrhammare du behöver. Här pratas det mer om borrhammare kontra slagborrmaskiner: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/63553-borra-i-betong.html För borrhammare tycker jag att Irwin tillverkar bra och prisvärda borr.
geschwint: Besökte min ÅF idag för köp av slippapper och dylikt och tog upp detta med gipsnosen. Det var inga problem, bara att komma in med den... :)
Trägen: Jag brukar också använda Bauhaus prisgaranti vilket jag sparat 10-tusentals kronor på. Har dessutom fått 10 % återbäring på det mesta jag handlat eftersom jag har Bauhauskort. Men jag vill bara tipsa er som gillar att spara pengar om att Hornbach har 10 % prisgaranti och den gäller även mot internetpriser i Sverige. Detta har naturligtvis också sparat åtskilliga tusenlappar för min
FredrikR: Beställde genom lokala elverktygsfixarfirman (www.evs.se) Ingen garanti i Sve på USA import, då blir det till att kontakta firman där den är köpt och kolla med dom. I mitt fall skulle ja få skicka tillbaka den så skulle lämna in den för garantirep, men de skulle bli dyrare att skicka tillbaka den än att handla delarna själv.
RickeT: Tomgången behöver jag nog inte förklara, L skruven är en kombination av hur maskin svarar på gaspådrag, samt tomgång. H högvarv ställer du genom att nolla, vilket är ungefär 1 - 1.5 varv ut, håll fullgas och skruva in skruven tills du gått över maxvarv och maskin börjar sjunka i varvtal, när du hör att varvtalet sjunker backar du tills du hör att maskin ligger på maxvarv igen,