12 837 läst ·
9 svar
13k läst
9 svar
Varning för einhell
Byggmax har börjat sälja einhellverktyg. Jag tittade på annonsen, på bm:s hemsida och paketet. Ingen stans angavs vad skruvdragaren hade för batterityp. Tillslut så såg jag en tant som hade köpt en skruvdragare och bad henne öppna så att jag fick titta.
Under batteriet stod det NiCd.
Under batteriet stod det NiCd.
Hmm...det finns sämre batterier än NiCd, den stora nackdelen är minneseffekten.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Det är ett saftigt miljöpåslag för import av NiCd nuförtiden som hamnar på konsumentpriset i slutänden. Batterierna kanske är gratis i Kina så det lönar sig ändå?
Denna sida från batteriföreningen i Sverige (http://www.batteriforeningen.se/Nicd-NiMH.html) ger ganska bra info. om minneseffekt och andra karakteristika his NiCd resp. NiMH-batterierna; dessutom har den en god länksamling för den som önskar att fördjupa sig ytterligare.Fotografen skrev:
I vissa specialapplikationer (typ motorer till radiostyrda bilar) så kan NiCd vara att föredra då man kan ta ut högre "effekttoppar" än ur ett NiMh batteri. Detta är dock Aldrig/sällan fallet för skruvdragare. Och NiCd funkar bättre när det är riktigt kallt, då får man helt enkelt se till hållare batterierna varmaGzO skrev:
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
När man tittar på länken till Batteriföreningen står det att NimH laddar ur 10% första dygnet och sen 1,5% per dygn, och det tycker jag låter rätt mycket, men tanke på hur mycket kräm det brukar vara kvar i mina batterier trots att de kan bli liggande väldigt länge (mot bättre vetande).
Urladdningsförloppet är nog logaritmiskt avtagande men från deras sida (tillverkarna) så är det bättre att säga 1.5% till kund för att slippa gnäll. En bra approximation är nog att de laddar ur 1.5% av det som är kvar av laddningen.Mr Handyman skrev:
Klicka här för att svara