Så, då har det nog blivit dags att uppdatera maskinparken lite efter att ha svurit tillräckligt många gånger över de billiga kinaprylarna. Nu skulle jag vilja ha lite synpunkter, smakråd och tips.

Om vi börjar med kap och geringssågen. Här är det två (eller kanske fyra ) modeller jag kikat och klämt mest på. Det står i dagsläget mellan Bosch GCM 10 SD eller DeWalts 717XPS. Är det någon som har använt de bägge som har lite synpunkter?

Kap och geringssåg
Som jag själv fattat det, tyvärr fanns inte både GCM 10 S och GCM 10 SD inne, är det bara det högergeringen som är den stora (enda?) skillnaden mellan S och SD. Är det några andra väsentliga skillnader? Har GCM'en lasersikte? DeWalten har iaf och det ser jag som ett litet plus till DeWalten. Det är ju ingen total nödvändighet men jag ser det som ett klart plus då jag fann det riktigt användbart de gånger jag själv har jobbat med det. Både DeWalten och Boschen känns rejäla, men stativet till boschen (3700) kändes lite mer gediget och stabilt en det som visades till DeWalten.

Usch vad långt det blev, nåväl, alla tips och synpunkter ang. mina val/blivande val är välkommna. Speciellt kring valet mellan DeWalt och Bosch på kap- och geringssågen samt bordssågen.

Det har ju skrivits spaltmeter om både DeWalts och Bosch kap och gersågar här på forumet men inte hittat någon som direkt valt emellan dessa modeller. Utöver detta står jag lite i valet och kvalet ang. klingdiametern. Jag vet med mig att jag i framtiden förmodligen kommer att kapa en hel del 100*100 stolpar, men frågan är om jag vill använda gersågen till detta. I så fall får jag ju gå upp till SD12 eller DeWalt's 718, tappar jag exakthet eller finhet i snitt om jag går upp en storlek? Det kommer bli ganska mkt inomhusrenoveringar och byggen, lister, foder och diverse småkap, får jag ett tillräckligt fint snitt med rätt klinga oavsett SD 10-12 / 717-718 ni som sågat lite med maskinerna?​

Bordssågen
Här har jag sållat mig fram till 3 modeller, DeWalts 744XP, Bosch GTS 10 eller Makita's 2704. Här lutar det just nu åt GTS 10, även om DeWalten kändes rätt trevlig. Makitan har jag tyvärr inte haft möjlighet att inspektera närmare eller prova själv. Några tips/synpunkter?​

Sticksåg
Här står det mellan Festools PST 300 och Bosch GST 135, har bara provat Boschen själv och gillat den skarp, men jag antar att det inte kan gå fel med en Festool? Speciellt inte med den gröna era som verkar råda i forumet? :D

Crikelsåg
Det blir utan tvivel en Festool sänksåg med skena, har inte bestämt mig om jag ska nöja mig med en 55 eller ta i och skaffa en 75. Hur har ni resonerat kring storleken här? Skenorna går dom att bygga ihop på ett snabbt och stabilt sätt? Skulle gärna ha en 2800 skena men att köpa ett paket med 1400 och komplettera med ytterligare en 1400 skena känns som ett bättre alternativ om dom sitter ihop stadigt när man behöver en längre. Fungerar det?​

Gipskruvdragare/Skruvautomat
Här har jag inte en susning men jag är OLIDLIGT less på att stå och knega med skruvdragaren vid uppsättning av gips och OSB. Läst om många som tycker att en enpetare är fullt tillräckligt och bestyckad med mkt mindre strul än en skruvautomat. Trorts det låter en skruvautomat fortfarande rätt lockande. Kikade lite på en Senco när jag var på ytterligare en rekogoniseringsrunda idag, men jag har verkligen inget kolla på vad som verkar vara rätt eller bra bland enpetare eller automater.​

Alla saker kommer inte användas dagligen men, jag jobbar inte som snickare på heltid men snickrar förmodligen mer än de flesta hempulare, renoverar åt kompisar och vänner och i sin tur deras vänner till höger och vänster. Lite som ett extraknäck till mitt riktigt jobb som ibland står lite stilla vissa perioder (grafisk designer). Så att köpa in en total maskinpark ala Festool eller så och riktigt borrhammare ala Hilti går tyvärr bort för tillfället men jag hade tänkt att använda dessa maskiner en hel del och komplettera med lite fler framöver. Till övriga maskiner får jag klara sig med samlingen kina och "mellanklass-maskiner" jag har för tillfället.

M
Varför inte bryta mot det konventionella, å välja en sån här kap och geringssåg: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=34134 Kolla in filmerna... Om jag inte minns helt fel, så är det Hitachi som står för tillverkningen.., men där kan jag ha fel...
Har själv inköpt ett ex, som snart ska få bevisa vad den går för :-)
Inköpt för halva svenska priset inkl frakt från England, om du undrar.

magentis

Ingen laser på GCM10´orna.
10SD har 'knapp' (elektrisk) på klingskyddet och 'vridbart' handtag.
Tror du klarar 100x100 på en GCM10, men vågar inte svära och kan inte kolla förräns imorrn. :) Den tar i vart fall en 45x95 stående.

Har en GTS10 som jag är nöjd med, ingen egen erfarenhet av det andra bordssågarna du nämner.

GST135 får 'bäst' omdömmen, även av de Festoolfrälsta.. ;)

TS55an borde väl räcka till, eller ska du såga djupare än 55mm?
Skenorna är skarvbara på ett smidigt sätt.

Har själv kollat på Makita skruvautomater men inte handlat nån (än). :)

Ja, de här sakerna kan man ju diskutera i all evighet, men jag kan ju ge min bild av det hela så får du se om du har nån nytta av det.

Generellt sett har jag haft hälften av mina DeWaltmaskiner inne på kontroll mot en Bosch. De är ungefär lika många. Mitt intryck av det är att DeWalt tappar i kvalitet över tid, de blir sämre på kvalitet och satsar mer på marknadsföring. Med tanke på hur många olika fabriker som tillverkar olika typer av verktyg åt ett märke kan det också förstås skilja inom samma fabrikat (gäller både Bosch och DeWalt, men inte Festool). Skall dock tillägga att handöverfräsarna DW621 och 626 är riktiga favoriter!

Kap- och geringssåg.
Rage:n har jag för lite erfarenhet av för att veta något (ingen), men den verkar ju rätt rolig. Skulle där välja en Bosch. Tror knappast man tappar i precision pga storleken. Välj den storlek du tror du har mest nytta av. Ska du flytta runt på den är det en faktor. Har precis nyligen kört en Bosch 10" och den kändes väldigt bra. Makita är också ett alternativ.

Bordssåg
Kör GTS10 nästan dagligen, och har bara en invändning egentligen: anhållet behöver kollas med vinkelhake om det är noga, och det är en stor nackdel. För övrig gillar jag den verkligen. Kanske finns nåt knep, ska kolla med Bosch så snart jag får tid till det. Drömmer om en Festool CS70...

Sänksåg
Kör både TS55 och TS75, och tycker att de är bäst lämpade för skivor. Ska det bli klyvning behöver man en annan klinga och har man för få tänder fungerar gummiläppen dåligt. (Har ej provat nya, genomskinliga läppen dock.) Skulle jag köpa en idag blev det en TS55, jag har ändrat mig där.

Gips
sätter jag så lite så det går bra med en Bosch GSR 10,8, stor fördel med lätt maskin i t.ex. tak.

Sticksåg
GST135 är i mitt tycke bättre än Feston, men det kan vara en smaksak.

Bänksåg: Ligger valet mellan Bosch och Makita så välj Bosch. Makitas är enklare i konstruktionen, speciellt anslaget.

Sticksåg: Du menar att du *väljer* mellan Festool och Bosch... Det är Bosch som gäller av dessa två. Festools sticksågar har inte varit de mest prisade direkt. Festools är en rätt normalt bra sticksåg utan att sticka ut.

Cirkelsåg: jag tror att jag skulle välja TS55 igen om jag fick välja. TS75 är en grov best jämfört med del lilla.

Tack för alla synpunkter hittills, underbart!

Rage:n ser ju tuff ut, skulle vara kul att höra lite mer om den.

Gillade stativet bättre till Boschen (GCM) än DeWalten, men 717 / 718 kändes också väldigt gedigna, här är jag verkligen i valet och kvalet. Att man skulle klara 95mm på 10:an är ju ett också ett bra plus för GCM'en, om du orkar prova en 100 och återkomma vore det ju kanon!
Sen börjar man ju verkligen fundera på om en elektrisk knapp till klingskyddet, högergering och vridbart handtag är värt de extra 2k som SD'n kostade jämfört med S. :confused:

Mr Handyman - Ja, det där med anhållet reflekterade jag själv över när jag jämförde Boschen och DeWalten tidigare. DeWalten har ju kuggar på bägge ändarna på parallellanslaget som borde ge ett lite stadigare förhoppningsvis exakt snitt, det är väl iof ingen garanti, men det kändes iaf lite stabilare. Fast på de andra punkterna kändes Boschen lite stabilare, lite större bord (inte så mkt kanske men lite större iaf) och ett aningens robustare vinkelanslag (det var dock i min mening under all kritik på bägge maskinerna)

Trevligt att det går bra att skarva skenorna, det får nog bli en 55:a med två 1400 skenor då.

geschwint - Där ser man, då blir det en GST135'a, har provat den själv och var mkt nöjd, var bara rädd att jag skulle missa något när jag inte har provat Festoolen, med tanke på den mängd ros som Festools andra produkter får.

Hoppas det dyker upp någon som jobbat med DeWalts bords och kapsåg, vore kul att få höra lite användarerfarenhet från dessa också. :)

Redigerat:
mrVoodoo skrev:
Tack för alla synpunkter hittills, underbart!

Rage:n ser ju tuff ut, skulle vara kul att höra lite mer om den.

Gillade stativet bättre till Boschen (GCM) än DeWalten, men 717 / 718 kändes också väldigt gedigna, här är jag verkligen i valet och kvalet. Att man skulle klara 95mm på 10:an är ju ett också ett bra plus för GCM'en, om du orkar prova en 100 och återkomma vore det ju kanon!
Sen börjar man ju verkligen fundera på om en elektrisk knapp till klingskyddet, högergering och vridbart handtag är värt de extra 2k som SD'n kostade jämfört med S. :confused:

Mr Handyman - Ja, det där med anhållet reflekterade jag själv över när jag jämförde Boschen och DeWalten tidigare. DeWalten har ju kuggar på bägge ändarna på parallellanslaget som borde ge ett lite stadigare förhoppningsvis exakt snitt, det är väl iof ingen garanti, men det kändes iaf lite stabilare. Fast på de andra punkterna kändes Boschen lite stabilare, lite större bord (inte så mkt kanske men lite större iaf) och ett aningens robustare vinkelanslag (det var dock i min mening under all kritik på bägge maskinerna)

Trevligt att det går bra att skarva skenorna, det får nog bli en 55:a med två 1400 skenor då.

geschwint - Där ser man, då blir det en GST135'a, har provat den själv och var mkt nöjd, var bara rädd att jag skulle missa något när jag inte har provat Festoolen, med tanke på den mängd ros som Festools andra produkter får.

Hoppas det dyker upp någon som jobbat med DeWalts bords och kapsåg, vore kul att få höra lite användarerfarenhet från dessa också. :)
Inte mycket att tillägga efter alla dessa inlägg. Har rätt mycket Festool, men en Bosch GST 135, Festool är inte bättre där.

Diskussionen om TS55 kontra TS75: Där kan jag säga att jag har en TS75 som jag är nöjd med, men troligen mest för att jag har den i CMS-bordet och bara plockar ut den enstaka gånger ut bordet. Valde mellan den lösningen och en GTS10, men valde bort 10an för att Festoolen var mycket mer exakt och jag ändå skulle köpa sänksågen. Du har ingen fräs och inget arbetsbord med i listan. Om du hamnar i en fräslösning från Festool, eller ett arbetsbord från festool, förutom en TSxx så är frågan om inte CMSen skall vara med och vägas in i jämförelsen. Om du ofta skiftar mellan sänksåg och bordssåg är det ingen bra idé, men om du för det mesta klarar dig med antingen/eller är det en möjlighet.

Samtidigt, har du platsen och pengarna, köp ingendera, köp en riktig bordssåg.

--- Mats ---

Fina maskiner att välja mellan.
Jag var som du på väg att skaffa bosch 135 sticksåg men fick upp ögonen för makita 4351 som dessutom var bra mycket billigare tex i England. Det är ju en riktigt bra sticksåg som jag personligen är jättenöjd med. Går att få tag på för $115 idag. Här på forumet diskuteras som redan nämts mest Bosch eller Festool gällande bästa sticksågen.

Nu är man ju ingen expert på detta och jag har ju snöat in lite på Makita prylar så jag är ju partisk i detta ;)

/Mattias :)

M
Lite mer om Rage: http://www.ringdahl-maskiner.se/websites/ringdahl-maskinerse/filbank/annonsrage185.pdf

Det är http://www.ringdahl-maskiner.se/ som verkar vara generalagent i Sverige, så dom bör kunna bistå med information.

Annars så är det bara ett gå in på Beijer Bygg, för den som vill "klämma" på sågen.

Själv så skulle jag välja Bosch i nästan alla lägen, det är genomgående bra maskiner som sällan gör nån besviken.

DeValt vet ju "alla" är hyffsat bra maskiner, men långt ifrån så bra som många vill göra gällande. DeValt har ju en lite bedräglig marknadsföring, där man sponsrar företag/hantverkare med maskiner, sponsorpengar som sen läggs på priset i butik, för oss privatkunder. I.o.f.s en smart idé.., att få alla oss hemmapulare att tro att DeValt är hantverkarnas 1:a val. Sanningen är ju att företagen väljer DeValt, för att dom får så bra pris på deras maskiner, men att många hantverkare har helt andra favoriter..

magentis

Makitan verkar sakna den typ av bladstyrning som Boschen har!?
Men visst den har lampa som Boschen saknar. :)

mrVoodoo skrev:
Crikelsåg
Det blir utan tvivel en Festool sänksåg med skena, har inte bestämt mig om jag ska nöja mig med en 55 eller ta i och skaffa en 75. Hur har ni resonerat kring storleken här? Skenorna går dom att bygga ihop på ett snabbt och stabilt sätt? Skulle gärna ha en 2800 skena men att köpa ett paket med 1400 och komplettera med ytterligare en 1400 skena känns som ett bättre alternativ om dom sitter ihop stadigt när man behöver en längre. Fungerar det?​
Skall du ha två skenor att skarva så rekommenderar jag att köpa två av olika längd (1400 och 1080?) om du nu inte nödvändigtvis skall ha 2800 totalt.

Micke184 skrev:
Skall du ha två skenor att skarva så rekommenderar jag att köpa två av olika längd (1400 och 1080?) om du nu inte nödvändigtvis skall ha 2800 totalt.
Jag köpte två av olika längd 1400 och 1080 och ångrar mig idag :(
2480 är för kort till en hel skiva för skenan behöver gå en bit ut över skivkanterna.

mrVoodoo skrev:
10sd har även mjukstart (tror inte 10s har det?) och går tystare (94,7db mot 98db)
Men bara högergeringen anser jag att är värt de 2k extra..

Angående sänksågen så tycker jag du ska ta en titt på makitans sp6000 innan du bestämmer dig. Har själv en sån och är riktigt riktigt nöjd.

Edit:
Ska dock påpekas att sp6000 saknar klyvkniv och splitterskydd på "fulsidan". (så slipper alla festoolfanatiker komma å påpeka det :rolleyes:)

Redigerat:
Micke, Springare - Har funderat på olika längder, men jag vill komma upp i minst 2400 totalt för 2400 skivor. Men om inte 1080+1400 räcker riktigt till för en 2400skiva så får den nog bli 2x1400 skenor.

muruc, det där med mjukstarten får jag kolla upp om det stämmer, det tillsammans med allt annat börjar nog dra upp motivationen för det högre priset.

mrVoodoo skrev:
Micke, Springare - Har funderat på olika längder, men jag vill komma upp i minst 2400 totalt för 2400 skivor. Men om inte 1080+1400 räcker riktigt till för en 2400skiva så får den nog bli 2x1400 skenor...
Lämpligt val av olika skenor diskuterades för ett tag sedan i denna tråden. Kolla inlägg #66 och framåt.

Kan kanske väcka några tankar? Eller så rör det bara till det för dig ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.