Mr Handyman skrev:
Nej, det var en av utgångspunkterna för att göra ett eget bord; att CMS var för litet, men min första tanke var inte att göra det lika brett som MFT. Senare kom jag på att det kunde vara två flugor i en smäll att göra det som en MFT-förlängning på kortsidan av MFT. Sen såg jag nån länk här till en kille i USA som fällt in CMS-modulen i MFT, och då kunde man ju göra så också på en förlängning, även om min tanke varit att huvudsakligen använda fräsbordet.
Ja, om man inte har CMS-delar kan man göra det. Men man skall vara medveten om att CMS-tillbehören typ längdanslag passar till CMS bordets längd, och blir oanvändbara infällda i ett MFT-bord.

--- Mats ---
 
Nej men visst så är det, där får man välja, men min erfarenhet är att de borden är för små, jag ett gammalt Elubord för cirkelsåg/fräs och det är för litet för att det ska vara behagligt att arbeta med.
 
Mr Handyman skrev:
Nej men visst så är det, där får man välja, men min erfarenhet är att de borden är för små, jag ett gammalt Elubord för cirkelsåg/fräs och det är för litet för att det ska vara behagligt att arbeta med.

Jag har breddaren, och en rull eframför och bakom. Det är riktigt bra upp till runt 55 cm bredd på avtagen bit. Min tanke är att köpa en breddare till och sätta ben på den.

--- Mats ---
 
Jo, det är bra med yta, du har aldrig funderat på justerbordet, det var faktiskt det som fick mig mest tveksam till att köra utan grundenheten.
 
Mr Handyman skrev:
Jo, det är bra med yta, du har aldrig funderat på justerbordet, det var faktiskt det som fick mig mest tveksam till att köra utan grundenheten.
Jag har justerbordet. Har mycket svårt tänka mig vara utan. Längdanslaget använder jag för all kapning/klyvning till mått, och justerbordet för alla vinkelräta snitt på material upp till säg 600*700. Där någonstans blir det en tävling mellan vinkelanslag och skena eller justerbord.

aluminimumprofilen i längdanslaget passar i vinkelanslaget, så justerbordet kan användas till mycket. Fäller man aluminiumprofilen blir den dessutom rätt stabil.

Svagheten är att det är svårt spänna fast material i justerbordet, och att det är aningen kort framför sågen.

--- Mats ---
 
Hmmm,
stod och dreglade på det där justerbordet i en butik för några veckor sen, helt overkligt. Minns inte vad det kostade, men det är nog för dyrt för mig. Jag hoppas kunna köpa en Felder justersåg med vertikalfräs i framtiden så då får väl tapparna göras där...
 
Paketprisade ihop det i samma veva som jag köpte cs70 sågen, fick en rätt stadig rabatt.
Att lägga 7000 på ett justerbord är väl lite av en galenskap, iofs ... who am i to blame?! :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.