4 252 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Festool CMS-OF Erfarenheter?
Ja, om man inte har CMS-delar kan man göra det. Men man skall vara medveten om att CMS-tillbehören typ längdanslag passar till CMS bordets längd, och blir oanvändbara infällda i ett MFT-bord.Mr Handyman skrev:Nej, det var en av utgångspunkterna för att göra ett eget bord; att CMS var för litet, men min första tanke var inte att göra det lika brett som MFT. Senare kom jag på att det kunde vara två flugor i en smäll att göra det som en MFT-förlängning på kortsidan av MFT. Sen såg jag nån länk här till en kille i USA som fällt in CMS-modulen i MFT, och då kunde man ju göra så också på en förlängning, även om min tanke varit att huvudsakligen använda fräsbordet.
--- Mats ---
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Nej men visst så är det, där får man välja, men min erfarenhet är att de borden är för små, jag ett gammalt Elubord för cirkelsåg/fräs och det är för litet för att det ska vara behagligt att arbeta med.
Mr Handyman skrev:
Jag har breddaren, och en rull eframför och bakom. Det är riktigt bra upp till runt 55 cm bredd på avtagen bit. Min tanke är att köpa en breddare till och sätta ben på den.
--- Mats ---
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Jo, det är bra med yta, du har aldrig funderat på justerbordet, det var faktiskt det som fick mig mest tveksam till att köra utan grundenheten.
Jag har justerbordet. Har mycket svårt tänka mig vara utan. Längdanslaget använder jag för all kapning/klyvning till mått, och justerbordet för alla vinkelräta snitt på material upp till säg 600*700. Där någonstans blir det en tävling mellan vinkelanslag och skena eller justerbord.Mr Handyman skrev:
aluminimumprofilen i längdanslaget passar i vinkelanslaget, så justerbordet kan användas till mycket. Fäller man aluminiumprofilen blir den dessutom rätt stabil.
Svagheten är att det är svårt spänna fast material i justerbordet, och att det är aningen kort framför sågen.
--- Mats ---
Vet inte om det är möjligt att köpa löst men jag har det större anslaget på mitt justerbord på min 70 såg och där går det mycket lättare att spänna fast kapstyckena mot anhållet än vid det kortare som föjer med standardborden.
Finns på bild här iaf, hittar det inte i katalogen i övrigt.
http://www.festool.se/mediandoweb/i...gen/jpg_zoom/zoom__hs_cs70st_488059_z_02a.jpg
Finns på bild här iaf, hittar det inte i katalogen i övrigt.
http://www.festool.se/mediandoweb/i...gen/jpg_zoom/zoom__hs_cs70st_488059_z_02a.jpg
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Hmmm,
stod och dreglade på det där justerbordet i en butik för några veckor sen, helt overkligt. Minns inte vad det kostade, men det är nog för dyrt för mig. Jag hoppas kunna köpa en Felder justersåg med vertikalfräs i framtiden så då får väl tapparna göras där...
stod och dreglade på det där justerbordet i en butik för några veckor sen, helt overkligt. Minns inte vad det kostade, men det är nog för dyrt för mig. Jag hoppas kunna köpa en Felder justersåg med vertikalfräs i framtiden så då får väl tapparna göras där...
Klicka här för att svara