7 205 läst ·
14 svar
7k läst
14 svar
Blå Bosch kap/gersåg
Hej alla,
Har en Bosch kap/ger och undrar om det är "universal fäste" på denna?
2000 spänn för ett originalbord tycker jag är onödigt om man kan köpa ett för ca halva det priset... förstår att det är skillnad på kopia och original...
Så vad tror ni, funkar en snålvariant tror ni?
Peder
Har en Bosch kap/ger och undrar om det är "universal fäste" på denna?
2000 spänn för ett originalbord tycker jag är onödigt om man kan köpa ett för ca halva det priset... förstår att det är skillnad på kopia och original...
Så vad tror ni, funkar en snålvariant tror ni?
Peder
I sågen är det ju bara hål, så det kommer väl mer an på stativet om det går att fästa eller inte. Jag har i alla fall en GCM10 och ett "allmänt" stativ, typ: http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=1335 och de passar ihop.
Jag har sett att GCM 8 S nu säljs inkl. sågbord GTA2600 för drygt 4000:- .
Men hur långt sågbord behöver man? Är 2,6m för kort? Eller bör man köpa det större på 3,7m?
Men hur långt sågbord behöver man? Är 2,6m för kort? Eller bör man köpa det större på 3,7m?
Har kombon GCM8 & GTA3700 och man kan säga såhär: Skall du kapa i änden av trallbrädor på 4800mm så är defenitivt GTA3700 INTE för långt.bodhiswatwa skrev:
Å andra sidan tror jag att man nog löser en smidig workaround i de fall arbetsstycket blir för långt för ett GTA 2600, tex med hjälp av en arbetsbock för en hundralapp på Jula eller Biltema.
//Peter
Har själv en GTA 3700, och den är inte längre än att den kan bli för kort ibland. Har nu inte mätt den, men bordet är 1500. full utfällt är det 3700. Det vill säga förlängningen per sida är 1100. Du vill inte sätta din såg utanför benet, så det du max kan kapa är brädor på upp till 2.4 meter med bordet som måttenhet. I bilen får du hem brädor som är 3.3.froven skrev:Har kombon GCM8 & GTA3700 och man kan säga såhär: Skall du kapa i änden av trallbrädor på 4800mm så är defenitivt GTA3700 INTE för långt.
Å andra sidan tror jag att man nog löser en smidig workaround i de fall arbetsstycket blir för långt för ett GTA 2600, tex med hjälp av en arbetsbock för en hundralapp på Jula eller Biltema.
//Peter
Så bordet, som alla andra bord man någonsin köper, är ofta för kort. Å andra sidan, längre hade blivit riktigt otympligt. Så det är faktiskt en rätt bra kompromiss.Men jag skulle inte vilja gå på kortare.
--- Mats ---
GTA3700 kostar ju som en arm och snudd på ett ben... Men det är riktigt stabilt, ska klara 150kg eller liknande om jag minns rätt från specen?
<edit>
250kg mitt på bordet!! Eller 150kg där och 50kg på var utskjutsdel.
<edit>
250kg mitt på bordet!! Eller 150kg där och 50kg på var utskjutsdel.
Vet inte vad man skall lägga på en kapsåg som skall hota de vikterna. Men med den delen av specen följer en stabilitet (och en vikt att bära också). Det är stabilt.FredrikR skrev:
Ännu inte drabbats av att jag knackat iväg stoppet på förlängningen när jag för upp brädan till stoppet för att kapa, och det hoppas jag fortsätter. Så länge stabiliteten finns där så är den värd en del pengar. Ett sågbord där stoppet rör sig lite grand ersätts lika gärna av en spånskiva på två bockar med två rullor utanför (en rätt bra lösning, gör man bara någon typ av förankrat stopp funkar det lika bra), nackdelen blir inom området 0-2.4 meter, där GTA 3700 löser det genom att spänna en skruv, mycket lättare.
--- Mats ---
Var de inte K-Rauta som hade nån kampanj?
Och www.lindarn.se http://www.lindarn.se/layout.asp?ID=310

Och www.lindarn.se http://www.lindarn.se/layout.asp?ID=310
Dessa frågor har jag också ställt mig. Jag är helt inne på GCM 8 S + sågbord, och blev naturligtvis nyfiken på GTA 2600, men kände och klämde på det på K-Rauta för någon vecka sedan. Min spontana känsla är att det GTA 2600 är en typisk "följa-med-på-köpet-produkt". Inga snabbfästen (till skillnad från GTA 3700). Inget justerbart ben (till skillnad från GTA 3700). Ganska "rangligt" och "smäckigt" (till skillnad från GTA 3700). Längden är som den är.bodhiswatwa skrev:
Visst kostar GTA 3700 en hel del, och som amatör/husägare är det egentligen inte så superviktigt att ha superbra grejer, men det verkar trots allt som att det finns skillnader borden emellan som åtminstone jag skulle störa mig på om jag köpte/fick GTA 2600.
Är du heltidssnickare dvs. ska du jobba varje dag med bordet? Då kanske du stör dig på att bordet saknar snabbfästen. Ställbart ben finns och bordet är tillräckligt stabilt. Jag har kapat 45x145 på uppåt 5 meter och längd/stabilitet duger för det iaf.
Finns ställbart ben? Missade jag... Det där med snabbfästen bottnar väl i att jag är så lat att det måste vara smidigt att jobba med grejerna för att jag inte ska dra mig för det. Hur är det med rullstöd? Jag har för mig att det inte finns på GTA 2600.mattias_75 skrev:
Kapade lite fotbrädor precis innan regnet hälsade på.. Och upplevde då att GTA3700 gärna fått vara 1m till..visst extremfall kanske, men när det ska göras så är de skönt att slippa palla upp änden/vara 2 personer eller liknande.
Så nog är längden 'viktig', iaf enligt mig
Så nog är längden 'viktig', iaf enligt mig
Klicka här för att svara