Jag sökte runt på forumet men hittade inget som passade riktigt in.

Jag har en Murray 12/38 med en B&S 12hp i. Den har funkat kalasbra men så idag så dog den. Jag körde en bit, stängde av med nyckel och sen var den helt död. Om jag kortar startreläet så går starten men tändningen uteblir.

När jag (lekmannamässigt) mäter på tändningslåset så verkar den inte helt logisk och när nyckeln är i läge för tändning så har inget stift kontakt med nåt annat vad jag kan se.

Frågan är då om ett tändningslås bara dör knall och fall eller om det är startreläet som kilat vidare. Kablarna verkar inte ha brunnit av nånstans iallafall.

Har meckat en del med MC men inget med gräsklippare.

Du har tre punkter som bryter tändningen på din traktor,.
Sätesbrytaren, klippaggregatsbrytaren och tändnigslåset.
Felsök från början och bygla eventuellt över kontakterna tills du hittar problemet.

Prova detta så blir det nog bra.

Tack för svaret!

Jag har mätt på dom och dom är funkis. Dom bryter som dom ska och har kontakt (minus tändning då).

Såg nu när jag började riva i grejorna att en metallhållare, troligtvis till stolen, hängde lös och _kan_ ha kommit åt plus på batteriet. Om detta hänt, vad skulle kunna ha dött isåfall?

Investerade i ett nytt tändningslås på Clas Ohlson iallafall. Även om det inte är felet så kan det inte vara sämre än orginalet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.