Hej!

Jag är tyvärr inte utrustad med en stor verkstad där varje maskin har sin plats, gott om svängrum och utrymme för fullängsskivor och brädor. Jag är i behov av att kunna flytta runt bla kap/gersåg, fräs, bordsåg för att kunna optimera ytan så gott det går.
Jag är intresserad av hur det begåvade folket här på forumet löst sina liknande problem?

/Masse

Jag är själv i en transformeringsfas för att få mina maskiner lite mindre stationära. Min rikthyvel, planhyvel samt bordssåg har fått nya fina länkhjul för att de lätt ska kunna rullas runt. Rikthyveln samt planhyveln hade inga hjul från början utan jag har byggt enkla underreden av diverse stumpvirke som jag sedan fäst under maskinerna.

Till min bänkborrmaskin samt kap/ger tänkte jag bygga ett kombinerat rullbord med skåp som huserar båda maskinerna. Då bänkborrmaskinen väger bly räcker det nog inte med ett skåp i 19mm plywood utan jag måste nog göra en stomme i 2"3 eller liknande.

PHL: Kan du fälla upp hjulen så maskinen står stadigt vid användning eller är det låsbara hjul? Jag har inbillat mig att jag måste klura ut ett smart sätt att kunna fälla upp hjulen för att få maskinen säker och stabil...

Permanent monterade luftkuddar kanske kunde vara något? Bra för riktigt tunga maskiner.

Faktum är att jag var helt insnöad på att jag skulle vara tvungen att fixera maskinerna genom att helst fälla upp hjulen. Tänkte först prova utan någon sådan konstruktion och köpte länkhjul med broms både på hjulens rotation och på själva leden på länkhjulet. Bromsar jag alla fyra hjulen på en maskin så står den synnerligen still. Dock har det visat sig att de står still ändå, låser inte hjulen varken på rikten eller planhyveln. Bordssågen låser jag dock hjulen på.

Kolla in den här lösningen som jag har till mina Kity maskiner. Bara att snurra på handtaget så åker underedet upp nån centimeter från golvet, sen är det bara att köra runt maskinen. Det är bara det lilla hjulet som man hissar upp som är snurrbart.

• IMG_1339.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var smart! Är det inte svårt att hålla balansen med bara ett hjul? Jag menar tippar den inte lätt från sida till sida?

Hjulen därbak är ju nere hela tiden ser det ut som så genom att lyfta ett av tre hjul så blir bordet rätt fast...

Masses skrev:
Det var smart! Är det inte svårt att hålla balansen med bara ett hjul? Jag menar tippar den inte lätt från sida till sida?
Hela konstruktionen är i stål och vridstyv. Det finns inte en tendens till att den tippar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.