5 913 läst ·
24 svar
6k läst
24 svar
Nya maskiner, råd och tips (bordssåg, kap/gering, sticksåg mm)
135:an, ts55an o GTSen vart väl inga överraskande rekomendationerna.
Men läser jag 1a inlägget så kommer en mycket stor del av jobbet att göras utanför "snickarboa". Att kalla GTS10 o GCM 10 för mobila är ganska magstarkt. Om vi tar GCM10 så motiveras behovet av att kapa 100mm stolpar...kan vara värt att fundera på hur många stolpar vi pratar om, den mobila GCM8S klarar ju 100 stolparna om man vänder på stycket.
En Mobil GTS10 kanske inte är helt enkelt men PTS10 skall väl vara 10kg lättare eller så.
Men läser jag 1a inlägget så kommer en mycket stor del av jobbet att göras utanför "snickarboa". Att kalla GTS10 o GCM 10 för mobila är ganska magstarkt. Om vi tar GCM10 så motiveras behovet av att kapa 100mm stolpar...kan vara värt att fundera på hur många stolpar vi pratar om, den mobila GCM8S klarar ju 100 stolparna om man vänder på stycket.
En Mobil GTS10 kanske inte är helt enkelt men PTS10 skall väl vara 10kg lättare eller så.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Vilken sorts mobilitet det handlar om framgår väl tydligt av mrVoodoos alternativ på bordssågar. De är ganska lika i storlek. Men vill man gå ner i storlek kanske en CMS-TS55 är att föredra. Däremot skulle jag inte vilja ha en sån som kombi, dvs. att man inte har en lös cirkelsåg på det.
Jag tror att du har lite felaktig info ang hur Dewalt jobbar, men visst det läggs en hel hög på pengar på marknadsföring, men att de sponsrar oss hantverkare, stämmer nog inte riktigt, då de inte har någon direktförsäljning utan alla verktyg jag har från Dewalt är köpta i olika butiker, och jag får samma rabatt ovasett vilket märke det står på maskinen. (utom på Festool)
Jag har direktkontakt med en säljare från Dewalt, som visar deras nyheter mm för mig, men så fort jag skall handla något, så får jag snällt handla i någon butik, så någon sponsring, förutom lite kepsar mm har jag aldrig sett från dem.
/Freed
Jag har direktkontakt med en säljare från Dewalt, som visar deras nyheter mm för mig, men så fort jag skall handla något, så får jag snällt handla i någon butik, så någon sponsring, förutom lite kepsar mm har jag aldrig sett från dem.
/Freed
magentis skrev:DeValt vet ju "alla" är hyffsat bra maskiner, men långt ifrån så bra som många vill göra gällande. DeValt har ju en lite bedräglig marknadsföring, där man sponsrar företag/hantverkare med maskiner, sponsorpengar som sen läggs på priset i butik, för oss privatkunder. I.o.f.s en smart idé.., att få alla oss hemmapulare att tro att DeValt är hantverkarnas 1:a val. Sanningen är ju att företagen väljer DeValt, för att dom får så bra pris på deras maskiner, men att många hantverkare har helt andra favoriter..
magentis
Jag har samma, men skulle inte vilja vara utan 1080n (1400 tar för mycket plats för att vara lätthanterlig i alla situationer). Det är så sällan jag kapar en hel skiva på längden att den lilla bit som saknas faktiskt inte är för illa. Idealet är att ha tre skenor, skulle jag behöva kapa hela skivor och klara det på två skenor är frågan om inte en 1080 plus en 2400 är bästa kombination.Springare skrev:
--- Mats ---
Ja mätte lite, ser ut som 100mm stolpar ska gå, eller så är de på det berömda håret... Stående 45x95 ser ut att ha en 5mm till godo när klingan är igenom.
Instämmer i att GCM10SD inte är superlätt, bär man runt den, men helt smidig och lätt är den inte.
Instämmer i att GCM10SD inte är superlätt, bär man runt den, men helt smidig och lätt är den inte.
Ni som jobbar med MFT:n, skulle man kunna använda MFT:n tillsammans med TS55:an i stället för en kap/ger? Jag sågar alltid taklister på "platten" med kompoundsnitt. Det borde ju gå även med MFT:n? Reglar kan man kapa med handcirkel och "sågarakt-manicken". Jag bara filosoferar lite kring alternativ till standarduppsättningen av maskiner som MrVodoo räknar upp. Att gera långa lister med min CS70 är fullt möjligt, men dj-ligt opraktiskt. När jag håller på med mindre arbetsstycken använder jag uteslutande CS70:an. Svammel, svammel...
Produkter som diskuteras: "ger taklister"
Listjiggen
Såga taklisten rättvänd, som den sitter i taket
249 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Ja visst kan man det, och fördelen är kontinuerligt stöd över längre sträckor (jämfört med DeWalt och Bosch sågbänkar) samt att man kan ha bredare material. Men jag skulle aldrig, aldrig, aldrig ens överväga att låta det systemet ersätta gerkapen för material som den senare klarar av.
Håller med om att det är intressant med olika lösningar, men för mig blir de aktuella när man väl har grundbultarna i verksamheten: gerkap och klyvsåg.
Måste medge att jag hittills mest använt MFT3:t till handöverfräsning.
Håller med om att det är intressant med olika lösningar, men för mig blir de aktuella när man väl har grundbultarna i verksamheten: gerkap och klyvsåg.
Tackar för alla ytterligare tips!
Ang. mobiliteten, I de flesta fall rör det sig om att jag åker ut på jobb och stannar där minst en vecka eller så, ibland kanske en månad. När det till 95% rör sig i bekantskapskretsen så lämnar jag alltid verktygen där jag är. Så själva släpandet är jag inte så orolig för även om det blir lite småtungt kanske. Men hellre det än att behöva jobba med små maskiner/kombimaskiner som inte alltid är rätt verktyg för jobbet, det har jag gjort tillräckligt vid det här laget. I de andra få fallen där jag inte är hos någon jag litar på får jag väl helt enkelt släpa en del eller tacka nej till jobbet, det rör sig ändå om väldigt få.
En kombimaskin (vändbar kap-klyv-ger) har jag redan uteslutit och även en CMS variant. Inte för att jag använt CMS'en men jag har under en period använt ett sågbord till cirkelsågen och trots väldigt snabb och enkel montering höll det på att driva mig till vansinne. Det slutade alltid med att jag försökte klämma en för stor skiva på sågbordet eller klyva den alldeles för tunna regeln med handcirkeln.
Det var intressant att läsa om erfarenheterna från olika skenlängder, men som nämnts så vet jag inte om jag blev klokare eller mer förvirrad.
Ang. mobiliteten, I de flesta fall rör det sig om att jag åker ut på jobb och stannar där minst en vecka eller så, ibland kanske en månad. När det till 95% rör sig i bekantskapskretsen så lämnar jag alltid verktygen där jag är. Så själva släpandet är jag inte så orolig för även om det blir lite småtungt kanske. Men hellre det än att behöva jobba med små maskiner/kombimaskiner som inte alltid är rätt verktyg för jobbet, det har jag gjort tillräckligt vid det här laget. I de andra få fallen där jag inte är hos någon jag litar på får jag väl helt enkelt släpa en del eller tacka nej till jobbet, det rör sig ändå om väldigt få.
En kombimaskin (vändbar kap-klyv-ger) har jag redan uteslutit och även en CMS variant. Inte för att jag använt CMS'en men jag har under en period använt ett sågbord till cirkelsågen och trots väldigt snabb och enkel montering höll det på att driva mig till vansinne. Det slutade alltid med att jag försökte klämma en för stor skiva på sågbordet eller klyva den alldeles för tunna regeln med handcirkeln.
Det var intressant att läsa om erfarenheterna från olika skenlängder, men som nämnts så vet jag inte om jag blev klokare eller mer förvirrad.
Håller helt med dig i detta handyman.Mr Handyman skrev:Ja visst kan man det, och fördelen är kontinuerligt stöd över längre sträckor (jämfört med DeWalt och Bosch sågbänkar) samt att man kan ha bredare material. Men jag skulle aldrig, aldrig, aldrig ens överväga att låta det systemet ersätta gerkapen för material som den senare klarar av.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden