4 234 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
2,2mm Festool Panther-klinga
Kan man köpa olika saker samtidigt och få samfrakt för att hålla ner fraktpriset?bygga_bo skrev:
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
http://global.ebay.com brukar jag köra med... då listar den upp från alla länder som skickar till sverige av den vara man sökt på!phl skrev:Man måste vara registrerad hos Ebay samt ha ett PayPal-konto.. Det mesta (allting?) går att göra via amerikanska ebay ([länk]). Sök upp artikeln på [länk], kopiera sedan föremålsnumret (Artikelnummer på tyska) som står uppe till vänster i den blå ramen på annonsen. Gå in på [länk] och sök på föremålsnumret och vips får du upp det på engelska i stället. Annonstexten är förvisso fortfarande på tyska men du reder nog ut köpet ändå. Klicka "Buy now" och genomför köpet.
då slipper man gå via ebay.de
Redigerat:
Ska kanske blanda in mig i debatten om att köpa på tyska Ebay.
- man måste vara registrerad
- betalningen sker antingen via PayPal, med MasterCard eller via tyska autogiro
- vad phl skriver om att kopiera art-nummer för att få beskrivningen på
engelskastämmer bra det
- Bakom säljarens namn finns ett tal och en stjärna som anger antalet beröm
han fått (positiva & negativa / ris & ros så att säja)
- I princip finns det två möjlighet att "handla" Auktionen eller "Sofort Kaufen" (Fast Pris)
- Själv föredar jag att inte handla hos privatperson utan köper hellre från ett
professionell företag som 84056gerschwitz där man har möjlighet att
byta varan och få garanti.
Om ni med har svårt med Tyska artikelbeskrivningen eller undrar något är ni
välkommna med frågor. Tyska är mitt modersmål.
MvH
Hobbit
- man måste vara registrerad
- betalningen sker antingen via PayPal, med MasterCard eller via tyska autogiro
- vad phl skriver om att kopiera art-nummer för att få beskrivningen på
engelskastämmer bra det
- Bakom säljarens namn finns ett tal och en stjärna som anger antalet beröm
han fått (positiva & negativa / ris & ros så att säja)
- I princip finns det två möjlighet att "handla" Auktionen eller "Sofort Kaufen" (Fast Pris)
- Själv föredar jag att inte handla hos privatperson utan köper hellre från ett
professionell företag som 84056gerschwitz där man har möjlighet att
byta varan och få garanti.
Om ni med har svårt med Tyska artikelbeskrivningen eller undrar något är ni
välkommna med frågor. Tyska är mitt modersmål.
MvH
Hobbit
global.ebay.com hade jag glömt bort. Kör alltid tyska, så svårt är det inte med lite skoltyska i ryggen.
Jag har handlat en hel del även från privata säljare och det har aldrig varit några problem. Har då oftast betalt till deras konto i tysk bank. EU har ju fixat det så fint att det inte kostar något att skicka pengar inom EU, bara att be säljaren om IBAN-nummer till kontot.
Tyska DHL har dessutom väldigt bra priser på frakt till Sverige, något som även privatpersoner i Tyskland kan använda. Handla på, Tyskland är en rätt mycket större och sundare marknad än Sverige
Jag har handlat en hel del även från privata säljare och det har aldrig varit några problem. Har då oftast betalt till deras konto i tysk bank. EU har ju fixat det så fint att det inte kostar något att skicka pengar inom EU, bara att be säljaren om IBAN-nummer till kontot.
Tyska DHL har dessutom väldigt bra priser på frakt till Sverige, något som även privatpersoner i Tyskland kan använda. Handla på, Tyskland är en rätt mycket större och sundare marknad än Sverige
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Springare skrev:
lägg bara alla varor i korgen . men betala inte, utan vänta på kvittot ifrån säljaren med alla varorna så är rätt frakt med där! har gjort så flertalet gånger
bruka ha frakt för runt 14 .50 euro för saker upp till 30kg har jag för mej! iaf dom större säljarna.
Inget att snacka om - av någon anledning skiljer det sig väldigt mycket på just klingorna.phl skrev:
Om någon råkar vara intresserad... Situationen blir lite annorlunda om man handlar från UK. Jag har själv tänkt att beställa en del Festool-tillbehör från Miles. För just de prylarna jag skall köpa blir den genomsnittliga besparingen ungefär 30%. Visst, inte samma besparing som på en del andra maskiner, men det blir ändå ganska många sköna tusenlappar av det på fakturans sista rad...
Jag "roade" mig med att sammanställa några exempel:
Diverse
FS 3000/2 >> SE: 3156:- DE: 2615:- (17%):- UK: 2220:- (30%)
MFT/3 >> SE: 7119:- DE: 6685:- (6%):- UK: 5400:- (24%)
Längdanslag LA >> SE: 2344:- DE: 2151:- (8%):- UK: 1615:- (31%)
Justerbord ST >> SE: 3225:- DE: 2980:- (8%):- UK: 2337:- (28%)
FS-PA >> SE: 2231:- DE: 2048:- (8%):- UK: 1815:- (19%)
Sågklinga 160x2,2x20 W48 >> SE: 850:- DE: 257:- (70%):- UK: 480:- (44%)
Hyvelstål EHL65 >> SE: 181:- DE: 135:- (25%):- UK: 103:- (43%)
Maskiner
TS 55 EBQ-Plus-FS >> SE: 6113:- DE: 5673:- (7%):- UK: 4940:- (19%)
OF 1400 EBQ-Plus >> SE: 6481:- DE: 6048:- (7%):- UK: 4679:- (28%)
RO 150 FEQ-Plus >> SE: 5994:- DE: 5760:- (4%):- UK: 4775:- (20%)
DF 500 Q-Set >> SE: 9106:- DE: 7822:- (14%):- UK: 7374:- (19%)
Siffrorna inom parantes är "rabatten" jämfört med de svenska priserna.
Alla priser inkl moms/VAT. De tyska (DE) priserna kommer från ebay-handlaren som phl luskat reda på, de engelska (UK) kommer från Miles, och de svenska (SE) kommer från www.festool.se. SEK/£=12 och SEK/=10,50.
Jag hade tänkt att kolla upp slippapper till Rotexen med, men det visade sig att tysken har valt att sälja Metabo-papper istället...
Men jämför du inte päron med äpplen nu?bygga_bo skrev:
Du jämför ju svenskt riktpris mot engelskt "affärs pris" och det är väl ingen som betalar Festools svenska riktpriser?
"Min" Festool återförsäljare ligger 10-20% under Festools riktpriser, var t.ex inne och köpte en DF 500 Q-Set för nån vecka sen, festool.se pris: 7285 + moms, mitt pris: knappt 6100+moms, en "rabatt" på ~17%...oprutat.
Tror också att det är bra mycket enklare att få ner priset ytterligare 5-10% i en svensk affär än på en engelsk webbsida. (eller vilken webbsida som helst, inte bara engelska)
Ja jag har då ingen festool rabatt i alla fall! :-/
muruc skrev:Men jämför du inte päron med äpplen nu?
Du jämför ju svenskt riktpris mot engelskt "affärs pris" och det är väl ingen som betalar Festools svenska riktpriser?
"Min" Festool återförsäljare ligger 10-20% under Festools riktpriser, var t.ex inne och köpte en DF 500 Q-Set för nån vecka sen, festool.se pris: 7285 + moms, mitt pris: knappt 6100+moms, en "rabatt" på ~17%...oprutat.
Tror också att det är bra mycket enklare att få ner priset ytterligare 5-10% i en svensk affär än på en engelsk webbsida. (eller vilken webbsida som helst, inte bara engelska)
Jag håller med dig om äpplen och päron om man kan få de priserna som du uppger. Efter att ha läst otaliga spaltmeter om Festools prispolitik här på forumet är jag dock ganska övertygad om att det är ganska få förunnat. Många får snällt betala listpriset, möjligtvis med någon fjuttig liten rabatt, och då främst på tillbehör (se bara på stackars CCPusher). Det är bara att gratulera dig!muruc skrev:Men jämför du inte päron med äpplen nu?
Du jämför ju svenskt riktpris mot engelskt "affärs pris" och det är väl ingen som betalar Festools svenska riktpriser?
"Min" Festool återförsäljare ligger 10-20% under Festools riktpriser, var t.ex inne och köpte en DF 500 Q-Set för nån vecka sen, festool.se pris: 7285 + moms, mitt pris: knappt 6100+moms, en "rabatt" på ~17%...oprutat.
Tror också att det är bra mycket enklare att få ner priset ytterligare 5-10% i en svensk affär än på en engelsk webbsida. (eller vilken webbsida som helst, inte bara engelska)
Själv har jag bättre rabatt i affären där jag brukar handla Festool-prylar än vad du fick på din Domino, men just när det gäller Festool finns det ett "litet" undantag som gör att UK fortfarande blir ett attraktivt alternativ.
Hoppas nu att detta inte spårar ut i ytterligare en diskussion om Festools prispolitik, för det var verkligen inte min avsikt!
Yepp, och dessutom har väl pundet sett bättre dagar.phl skrev:
Trodde faktiskt alla affärer låg iaf en 10% under riktpriset. Men då kan jag lite bättre förstå varför UK import är så intressant för en del 
Bara för att förtydliga: priset på dominon var affärens ordinarie pris så ingen rabatt jag lyckades tjata mig till alltså. Nu har jag aldrig försökt pruta på Festool maskiner i den affären men både Bosch och Makita har jag prutat ner +10% på. (och då ligger de redan 10-20% under de billigaste internetbutikerna)
Men för att gå tillbaks till importfrågan. Hur funkar det med garantier när man beställer festool prylar från UK?
Bara för att förtydliga: priset på dominon var affärens ordinarie pris så ingen rabatt jag lyckades tjata mig till alltså. Nu har jag aldrig försökt pruta på Festool maskiner i den affären men både Bosch och Makita har jag prutat ner +10% på. (och då ligger de redan 10-20% under de billigaste internetbutikerna)
Men för att gå tillbaks till importfrågan. Hur funkar det med garantier när man beställer festool prylar från UK?
Fick min klinga idag och var ju bara tvungen att testa den direkt. Tycker det är hög tid att fixa en badrumsspegel till det "nyrenoverade" badrummet så det blev verkstan ikväll. Riktade och planade en rejäl bit ek till 42mm tjocklek. Därefter klöv jag biten i 22mm remsor med TS55:an och klingan i stället för att köra det på bordssågen.
Resultatet? Klingan skär som i smör. Snittet blir skapligt men inte lika bra som universalklingan. Mycket av sågmärkena beror nog på att ekbiten och sågskenan inte låg helt stadigt på frigolitskivan jag hade under när jag klöv.
Resultatet? Klingan skär som i smör. Snittet blir skapligt men inte lika bra som universalklingan. Mycket av sågmärkena beror nog på att ekbiten och sågskenan inte låg helt stadigt på frigolitskivan jag hade under när jag klöv.
Klicka här för att svara