26 202 läst ·
20 svar
26k läst
20 svar
Sticksåg + kakel?
Från emaljsidan. Har i och för sig bara kört kakel med ganska "matt" emalj - kanske blir det svårare med blankare emalj. Jag vet inte hur det funkar att köra från baksidan - kanske kan precisionen bli ännu något lite bättre - jag vet dock inte om det blir "flisigare" på emaljsidan då. Är det riktigt nog så sågar jag utanför strecket och slipar sen ner till strecket, då kan man uppnå väldigt god precision.
Jag röstar också på diamantklinga i vinkelslip. Skar från emaljsidan efter att ha ritsat en linje med kakelskärare som anvisning. Den linjen reducerade också mängden flisor som lossnade från biten som skulle användas. Kapskivan går nedåt i framkant, flisorna uppstår mest i bakkanten där den går uppåt igen. Är det noga så gjorde jag som Daniel_N skriver, dvs grovskar först och sedan finlir där jag var noga med att hålla upp bakkanten på skivan från kakelplattan.
kör från emaljsidanRichard_Schnell skrev:Jag röstar också på diamantklinga i vinkelslip. Skar från emaljsidan efter att ha ritsat en linje med kakelskärare som anvisning. Den linjen reducerade också mängden flisor som lossnade från biten som skulle användas. Kapskivan går nedåt i framkant, flisorna uppstår mest i bakkanten där den går uppåt igen. Är det noga så gjorde jag som Daniel_N skriver, dvs grovskar först och sedan finlir där jag var noga med att hålla upp bakkanten på skivan från kakelplattan.
ritsa
dra inte slipen baklänges
sista biten med att lyfta bakkanten på skivan förstod jag inte riktigt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden