Hej!

Det här kanske låter som en lite konstig fråga men finns det kantfräsar med stödlager som är 8mm? Alltså det är diametern på frässtålet som ska vara 8mm, lika som skaftet alltså... Jag körde sönder en åt farsgubben (fråga mig inte hur, men stödlagret lossnade).

Nu till saken, mitt hus har fönster som är halvrunda och det följde inte med någon lösning för att bygga igen runt fönstren. Jag har löst det genom att kapa en fyrkantig skiva av MDF (16mm), ur den har jag fräst ett halvmåne format hål. Runt den fyrkantiga skivan fräser jag spår (8mm). Sedan fräser jag av ena kanten på fönstersmygarna så de blir 8mm tjocka så de precis passar i skivan som placerats 'runt' fönstret => färdigt (ja visst, jag måste fixa foder också).

Jag har hittat stödfräsar som är 9,5 i diameter. Men jag kan svära på att den jag använt är 8mm... varför? Jo för att jag hållar på att fixa fönstersmygar av MDF och den är 16mm tjock, så jag har fräst bort hälften av smygarna + fräst ett långt spår i en annan mdf skiva som placerats på fönsterkarmen => passar fin fint...

Jag kan iofs köpa en 9,5mm och vara ganska lycklig men en 8mm är bra mycket bättre då jag redan gjort fönstersmygarna (de är 8mm), så jag måste köpa ny MDF skiva och göra om dem om jag köper en 9,5mm...

ursäkta om jag låter virrig :-)

Redigerat:
svarar själv... ett skjutmått senare så var fräsen jag körde sönder 9,5... case closed.
*sätter på mig dumstruten*

• Gilla
karlborg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.