Mikael_L
Ja, en dum fundering ...

När jag sågar med kap/ger'en så fäller jag alltid ner klingan i arbetsstycket först, sen, vid behov, drar jag bakåt.
Men ibland ser jag folk som gör tvärtom, drar först ut sliden, fäller ner klingan och sågar sedan genom arbetsstycket genom att trycka framåt. Jag postar nu, för jag såg precis en göra så på TV4's "Äntligen hemma".
Jag tycker det ser bakvänt ut.

Hur gör ni?
Finns det ett absolut rätt sätt?
 
Mikael_L skrev:
Ja, en dum fundering ...

När jag sågar med kap/ger'en så fäller jag alltid ner klingan i arbetsstycket först, sen, vid behov, drar jag bakåt.
Men ibland ser jag folk som gör tvärtom, drar först ut sliden, fäller ner klingan och sågar sedan genom arbetsstycket genom att trycka framåt. Jag postar nu, för jag såg precis en göra så på TV4's "Äntligen hemma".
Jag tycker det ser bakvänt ut.

Hur gör ni?
Finns det ett absolut rätt sätt?
Är det bara allmänt byggande så rakt ner på mindre reglar. Är regeln bred så dra jag mot mig, ner och sen fram.

Är det lite mer noggrant så drar jag alltid fullt mot mig först, sen ner och sen fram, oavsett bredd på regeln. Vet inte om det gör någon skillnad, men det känns åtminstone bra:)

Som du gör, dvs ner och sen mot sig gör jag aldrig, hade känts helt bakvänt. Då trycker du ju klinga och via den materialet från anhållet? Visserligen så håller/spänner man ju fast materialet men ändå.
 
tryck inåt så pressar du det du ska såga mot anhållet.
 
Mikael_L
Å andra sidan lyfter man ju i materialet då man sågar genom att trycka framåt ... :o
 
Mikael_L
Jag kollade lite på youtube, där finns det ju rätt mycket demovideos.
Det verkar som att det rätta ska vara att skjuta sliden från sig, i så fall, annars gör t.e.x. de som demonstrerar kapex'en fel.

Men jag har iaf sett bägge sätten att kapa användas.
 
Det kan man fundera över. Jag tittade på några olika reklamfilmer från Bosch, och de trycker och drar om vart annat.
 
Det man kan påverka är vilken sida urslagen ska komma. Ovan eller undersidan. Kan vara så enkelt som en smaksak, ungefär som höger eller vänsterhänt, vilken metod man använder.
 
Sågar jag rakt igenom direkt, dvs om jag inte bryr mig om snittkvaliteten, alltid dra ut, hugga ner, trycka in. När tänderna i bakkant klinga träffar trät har dom en lyftande kraft så egentligen känns det fel, men hittills har aldrig nån bräda rest sig av den kraften.

Vill jag lyxa lite, dvs bryr mig om snittkvaliteten, hugger ner längst in, fast bara en tandhöjd ner i materialet eller så, dra ut, sänk ner helt, tryck in. "Scoring cut" kanske rätt benämning är?

Rent om jag tänker igenom hur tänderna hugger och krafterna går så tycker jag man borde hugga ner innerst och sen dra ut. Alla krafter kommer gå åt till att hålla brädan neråt/inåt mot anhållet. MEN, sågar man hårt material vårdslöst kanske man skulle kunna råka ut för en knuff i magen, man drar ju sågen åt det håll den redan vill åka.

Ingen variant är bäst ur alla perspektiv.
 
Personligen föredrar jag att köra utifrån och in, raka motsatsen till radialen där jag alltid kör inifrån och ut. Tycker jag har mer kontroll så och eftersom min PS174'a är lite moddad med längre snittlängd så är det säkrare för mig med att först dra ut och sen köra inåt. Den moddningen är i princip så att jag drar loss motorkroppen från gejdrarna om jag inte tänker mig för. Inget att rekommendera alls men jäkligt användbart att ha mer än 300 mm's snittdjup med sig på fältet. Direkt livsfarligt om nån som inte vet om detta får tag i den så inget att rekommendera alls.

/Kent
 
Brukar alltid dra handtaget emot mig, sen ner och såga såga såga emot anhållet.
Ser bakvänt ut att dra den mot sig!? :)
Men för att 'välja' var urflisningen ska vara kanske det är en smart metod - ska testa lite nästa gång de sågas.
 
Hur man skall göra kan man få svar på genom att göra en jämförelse på hur man sågar i en riktigt justersåg med såkallad "rittsklinga". Detta för möbelsnickerier och för att såga i fanér. Rittsklinga är liten och roterar åt motsatt håll än huvudklingan just för att materialet inte skall flisa sig. Rittsklingan gör ett lite snitt in i materialet först och sedan kapar huvudklingan.

Samma kan man göra i en kap och ger såg genom att lägga ett litet snitt i materialet när man drar klinga mot sig så klinga roterar åt "fel håll" i materialet. Därefter sänka klinga och såga igenom.
 
Hej jag själv har ingen kap/ger men om man tänker hur en skärande bearbetning går till så för man träbiten som skall bearbetas MOT rotations riktningen.
I det här fallet när träbiten är still så måste den skärande bearbetningen gå mot rotationsriktningen
på samma sätt som man använder överhandsfräsen.
Så följaktligen bör man först dra ut sågarmen föra ner sen skjuta in emot annhållet
Sen kan man självklart göra som importensketsig skrev göra ett förskär eller rits på samma sätt som ritsklingan gör på dom flesta justersågar såga med klingans rotations riktning.

Så tänker jag

Mvh Pär H
 
Mikael_L
FredrikR skrev:
Brukar alltid dra handtaget emot mig, sen ner och såga såga såga emot anhållet.
Ser bakvänt ut att dra den mot sig!? :)
Men för att 'välja' var urflisningen ska vara kanske det är en smart metod - ska testa lite nästa gång de sågas.
Hmmm, jag ska också testa lite framöver. :)
 
Bonan han före mig vi skrev samtidigt

Mvh Pär H
 
Bonan skrev:
Samma kan man göra i en kap och ger såg genom att lägga ett litet snitt i materialet när man drar klinga mot sig så klinga roterar åt "fel håll" i materialet. Därefter sänka klinga och såga igenom.
Precis så brukar jag också göra när snittytan har någon betydelse. Backa innifrån och ut och sedan trycka ner och köra in mot anhållet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.