Sågen har fått jobba en hel del under husrenoveringen och fungerat perfekt fram tills nu. Helt plötsligt så verkar den motorsvag. Den varvar upp precis som den ska men får uppenbara problem även vid små belastningar, typ kapa en två tum tre regel. Den kapar förvisso men man kan höra på motorvarvtalet att det sjunker ngt och den är inte lika pigg som tidigare under sågningen. Det känns som om den får för lite ström...

Det ryker inte från motorn och det luktar heller inte bränt vilket jag förstår från andra beskrivningar här på forumet är klassiska symptom på bränd motor.

Är det motorn som är färdig eller kan det finnas ngt annat som skulle kunna orsaka detta. Den enda elektroniken jag har sett i sågen är en stor fet kondensator...

Tacksam för lite hjälp!

Låter som lindningen på motorn har gjort sitt.

avant skrev:
Sågen har fått jobba en hel del under husrenoveringen och fungerat perfekt fram tills nu. Helt plötsligt så verkar den motorsvag. Den varvar upp precis som den ska men får uppenbara problem även vid små belastningar, typ kapa en två tum tre regel. Den kapar förvisso men man kan höra på motorvarvtalet att det sjunker ngt och den är inte lika pigg som tidigare under sågningen. Det känns som om den får för lite ström...

Det ryker inte från motorn och det luktar heller inte bränt vilket jag förstår från andra beskrivningar här på forumet är klassiska symptom på bränd motor.

Är det motorn som är färdig eller kan det finnas ngt annat som skulle kunna orsaka detta. Den enda elektroniken jag har sett i sågen är en stor fet kondensator...

Tacksam för lite hjälp!
Hur är klingan?

Klingan är inte sprillans ny men skären ser helt ok ut. Hade också funderingar på om det skulle kunna vara klingan men då skulle väl inte händelseförloppet gå så fort? Tyvärr lutar det väl åt att motorn havererat. Suck!

H
kan kolen ha tagit slut?? Lindningen kan vara skadad men det brukar lukta då de brukar smälta ihop.

Tänkte göra en visuell inspektion av lindningen/rotorn men kom inte så långt. Det verkar vara lite klurigt att ta isär motorn. Har tittat på sprängskisserna men kan inte se hur man får bort fläkten som sitter på ena sidan av motorn. Alla skruvar är borta och rimligen borde hela paketet separera men icke.... Ska man knacka på axeln?

du har den inte på en lång skarvsladd med strömfall?

Rundar av tråden med upplösningen på dramat. Det blev mycket riktigt en ny motor då den gamla hade bränt. Såg samtidigt till att få ett motorskydd installerat för att undvika fler missöden. Nu spinner den som en katt igen :D

Gött att det löste sig, och tack för att du återkopplade.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.