Jag har problem med matningen i min planhyvel. (Moretens RPH 330) Om man vaxar bordet blir det bättre ända tills vaxet är bortnött. Det tar ungefär 20 löpmeter. Sen får man hjälpa till och trycka och dra.

Nu till min idé:
Tanken är att göra en skiva i MDF som passar på planbordet med en list som gör att plattan inte åker med ut. Ovanpå plattan vill jag limma fast, alternativt skruva fast ett lager UHMWPE, Ultra High Molecular Weight PolyEthylene. Om jag får tag i en tjock platta kanska man kan skippa MFD:en Plastmaterialet har låg friktion mot trä och har mycket hög slitstyrka.

Vet någon var jag kan få tag i materialet, och där jag kan köpa som privatkund?
 
Kör du med Waxilit?
 
Nä, jag har fuskat med Sonax bilvax. Håller Waxilit länge?
 
mattiasp skrev:
Nä, jag har fuskat med Sonax bilvax. Håller Waxilit länge?
Vet inte då jag precist har köpt Waxilit.
 
Jo, jag har den bättre valsen, men det kanske är bilvaxet som är fel. Jag har kollat lite på nätet kring Waxilit, och det verkar som om man skall applicera ganska ofta. Jag har en krok ute på lite UHMWPE. Om jag får tag i det kan jag testa. Under tiden får jag nog beställa lite Waxilit. Brukar det finnas i den vanliga fackhandeln?
 
mattiasp skrev:
Jo, jag har den bättre valsen, men det kanske är bilvaxet som är fel. Jag har kollat lite på nätet kring Waxilit, och det verkar som om man skall applicera ganska ofta. Jag har en krok ute på lite UHMWPE. Om jag får tag i det kan jag testa. Under tiden får jag nog beställa lite Waxilit. Brukar det finnas i den vanliga fackhandeln?
I lund så är det en beställningsvara. Kanske har Theofils det på hyllan.

Edit: Kom på att du kanske inte har Theofils i trakterna. Tools beställde hem det till mig, fick leta upp det i deras katalog själv, de hade ingen aning om vad det var.
 
Det låter ju väldigt märkligt att det skulle vara så bedrövligt med matningen på hyveln. Många planhyvlar går ju decennium in och ut med stearinljuspolering som enda smörjning på borden.

Min gissning är att det ändå handlar om matningen och inte friktionen på bordet. Det är inte något fel på inställningen till trycket för matningsrullarna?
 
Jaha, då fortsätter vi med felsökningen. Hur hårt skall rullarna pressa mot arbetsstycket egentligen?

Jag resonerade att ju högre tryck man har på rullarna, desto hårdare trycker man även arbetsstycket mot planbordet. Man får mer grepp i rullarna, men även större motstånd av friktionen mellan arbetsstycke och planbordet. Ett nollsummespel således. Därför konstaterade jag att man måste öka friktionskoefficienten mellan rulle och arbetsstycke eller minska mellan arbetsstycke och planbord. Därför dök idén om UHMWPE upp. Om jag trycker riktigt hårt med rullen så kommer räfflorna att gräva ned sig lite i trät, och friktionskoefficienten ökar. Men då kan man inte ta ett riktigt finskär på någon tiondels millimeter, eller?

Kan någon som kan det här vara snäll och förklara hur man skall ställa trycket på rullen, tack!
 
Det sitter fyra M6 gängstänger med fjädrar och muttrar på, det är bara att spänna trycket på fjädrarnamed muttrarna. Men kolla att du inte fått in spån som gör att matarvalsarna inte går ända ner.För du kör väl med spånsug?
 
Jo, jag har plockat ned maskinen i molekyler och satt ihop den igen, men hur hårt skall man egentligen spänna drivvalsarna? För närvarande har jag muttrarna åtskruvade så att ca 20 mm gänga visar sig nedanför. Jag har laborerat med att släppa lite, men det gör ingen skillnad. Att spänna åt mer har jag inte testat. Spånsug har jag. Med tanke på hur mycket spån det blir, så kan jag inte föreställa mig att det överhuvudtaget går att hyvla utan spånsug.
 
Har du smörjt lagerna till matarvalsarna så att de inte går tungt?
 
Valsarna snurrar, men virket stannar. Det spelar ingen roll hur snabbt jag kör matarverket. Hyvelstålen är vassa. Nästa gång skall jag ta och mäta hur mycket effekt matarverket tar, för att se hur mycket mer effekt jag har att leka med. Om jag spänner fjädrarna så kommer ju effektbehovet att öka. Jag har tillgång till ca 0,25 kW vid 70 Hz
 
Friktionen mot bordet tas ju upp på en mycket större yta, men det kanske inte spelar nån roll i det här fallet? Men om det är ett nollsummespel vore ju vilket tryck som helst ok, vare sig det var jättelitet eller jättestort. Borde inte också virkets massa spela in? Det här är inte mitt område, och allra minst teoretiskt, men jag vet att det oftast går att prova sig fram till det bästa trycket, men oftare med urslag i början eller slutet av brädan som ursprunglig problematik.

Hur ser brädan ut där valsen gått då förresten? Blir det inga märken på den är nog trycket för lågt. Dock har jag mer erfarenhet av järnvalsar och de är ju tydligare i det avseendet.
 
När brukar brädan stanna? Kommer den aldrig in under valsen eller fastnar den ett par cm in? Har du märkt någon skillnad på om brädan är stor eller liten, lång, kort, smal eller tjock? Hyvlar som ger urslag brukar ha en av valsarna med för lågt tryck, och det avgör vilken del av brädan som skadas av urslag. Det ger tydligast urslag vid lång bräda, och vid brädor som inte är mycket längre än bordet märks det oftast inte.

Och slutligen, för den här gången i alla fall, hur blir det som du kör en 2" 8 på högkant?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.