R
Har en gammal handöverfräs som jag hittade i pappas förråd. Det är en Elu mof 179. Men det verkar helt omöjligt att byta borr!? Har ingen aning om hur jag skall göra, efter att ha försökt på alla möjliga sätt och hittar inget specialverktyg heller.

Bifogar lite bilder på maskinen.
Någon som har lite tips?

• maskin_b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • maskin_c.jpg
    Skapa konto
  • maskin_a.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Det ser ut som att muttern redan är borta, och att bara spännhylsan och fräsen sitter kvar. Egentligen ska nu frässtålet komma ut väldigt lätt, kanske har det fastnat pga rost eller för att fräsen har blivit för hårt fastspänd. Mitt tips är att ta med tex en polygrip runt skaftet, dvs det runda utan skär, på fräsen och försöka, försiktigt, "rucka" ut den. Det kan hjälpa att hålla fast axeln med en u-nyckel (om det inte finns någon knapp för att låsa axeln, vilket jag inte tror att det gör).

Det skall sitta en mutter på spännhylsan som sticker ut ur axeln på din fräs. När man lossar muttern så skall den normalt dra med sig hylsan ut ur spindeln/axeln på något sätt har den lossnat. Det borde gå att få isär om du håller i spindeln på nyckelgreppet sedan vrider på fräsen som sitter fast med polygrip eller liknande tång fräsen dör men hellre det än slå på spindeln. sprängskiss i denna länk http://www.mtmc.co.uk/prodtype.asp?PT_ID=12709470&strPageHistory=cat
mutter och hylsa borde du kunna köpa från småmaskinservice
edit skriver för långsamt daniel hann före

R
Ja, muttern har jag tagit bort. Frågan är vidare om den där hylsan (som pilen pekar på) skall följa med ut eller om man ska trycka in den?? Av svaren att döma skall den gå att putta ut.. Men allt sitter som berget.

Normalt sett så lossar man bara muttern några varv och då kommer fräsen lätt ut. Därför så plockar man bara ut spännhylsa och mutter när man vill byta till en annan storlek på spännhylsa.

Men spännhylsan skall alltså gå att ta ut (dock är det nog lättast att först ta ut fräsen), vilket jag också rekommenderar dig att göra så att du kan se att de tär int enågra grader eller andra skador varken på den eller på axeln.

R
Glömde bifoga bilden.. Sorry. Försöker lirka ut fräsen

• maskin_d.jpg
    Skapa konto
Pilen pekar på spännhylsan, som kommer ut av sig själv när du har dragit ut fräsen. Kläm dock inte runt spännhylsan med polygripen - du måste ta på själva fräsen.

R
Jag har en u-nyckel som låser vredet och har en liten polygrip om fräsen, så jag inte skadar själva maskinen. Men det sitter verkligen som berget..

Om du inte får något vidare grepp kring fräsens skaft så sätt träbitar på båda sidorna om fräsens skär och grip sedan om alltihop med en polygrip.

Börja med att försöka hålla axeln stilla (genom u-nyckeln) och vrid runt (inte dra ut, bara vrid) frässtålet - testa åt båda håll. Innan dess, spruta 5-56 eller WD40. När du har fått den att snurra så kan du börja försöka dra ut den. Men var försiktig, drar du för hårt eller slår är det risk att du fördärvar fräsen.

Att vrida runt blir förmodligen lättast om du sänker fräsen så att stålet sticker upp igenom sulan.

Redigerat:
R
Hittade låsolja som jag försiktigt hade på vid fräsen/hylsan. Det får verka tills imorron. Vrider runt fräsen en gång till o sedan ger jag mig för ikväll. Tack för de tips jag fått hittills!! :-)

Lycka till! Och glöm inte rapportera hur det går!

R
Herregud, jag fick ut skiten :-D
Låsoljan gjorde susen. Jag kunde vrida runt fräsen och plötsligt kunde jag få ut den med polygripen !!

Hoppas nu inte själva maskinen blev skadad av allt joxande, men det ger väl sig..
Men spännhylsan känns allt annat än medgörlig för det. Den är fast, men inte typ superfast. Den går att flytta på, men med nöd o näppe.

Men bara inte låsoljan förvärrar läget på ett annat sätt, nämligen att den nya fräsen jag köper inte riktigt fäster utan glider/slirar i hylsan :-(

Redigerat:
Prova med lite låsolja där med, och sen en flacktång över kanten på en av flikarna på spännhylsa. Ta inte över flera flikar samtidigt, och absolut inte tvärs över spännhylsan. Utan ta istället "uppifrån".

Det är nog ingen fara med oljan. Många fräsar har lite olja på skaftet från fabrik.

Mer låsolja gör nog nytta för att få ut spännhylsan. När du vridit lite på den har olja spritts ut, då borde det gå bra. Spännhylsorna är ju normalt sett nästan lösa när man tar bort muttern.

Du har ingen bild på hela fräsen?

R
Mr Handyman skrev:
Det är nog ingen fara med oljan. Många fräsar har lite olja på skaftet från fabrik.

Mer låsolja gör nog nytta för att få ut spännhylsan. När du vridit lite på den har olja spritts ut, då borde det gå bra. Spännhylsorna är ju normalt sett nästan lösa när man tar bort muttern.

Du har ingen bild på hela fräsen?
En bild på hela fräsen inkl sinkningsanordningen;
http://www.byggahus.se/forum/koek/1...ygga-koeket-helt-pa-egen-hand.html#post925310

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.