Har skruvat upp några gipsskivor nyligen så fjuttknacken har fått bekänna färg.

Kan rada upp några fördelar mot att skruva med GSR 10,8V-LI-2 som jag också äger. Detta är min första skruvdragare med knackfunktion men så här upplever jag den:

+Den är mindre

+Den är snabbare

+Man behöver knappt trycka maskinen mot skruven. Inga problem att stå med utsträckt arm och köra i en skruv.Bitsen halkar sällan ur.

+Det är enkelt att styra hur långt man vill köra in skruven den sista biten.

+Det är lätt att känna om man träffat rätt med skruven.

Sen nackdelarna då:

-Den är lite högljudd. Någon slags hörselskydd rekommenderas(själv använder jag bara lite dasspapper i öronen)

-Den kan bli varm i framkanten där knackverket sitter. Detta hände när jag körde många långa skruvar. Bytte till en mer lagom dimension senare.

-Den är inte jättebra till stora skruvar. Skulle köra några 6x120 skruvar(förborrat halvvägs) och där tyckte jag LI-2 funkade bättre.

Hoppas att detta kan hjälpa någon som står i valet och kvalet....

Snabbare ???
Då måste det vara något fel på min, för den tog ju en evighet att dra med. Provat att sätta GSR på läge 2 ?
Håller med om ljudet dock. Tror min får bli en garagemaskin.

//P

froven skrev:
Snabbare ???
Då måste det vara något fel på min, för den tog ju en evighet att dra med. Provat att sätta GSR på läge 2 ?
Håller med om ljudet dock. Tror min får bli en garagemaskin.

//P
Trodde att 2:a växeln var till mest för borrning. Provade nyss på 2:an och det gick ju, men jag tyckte att der var svårt att köra i skruvarna lagom djupt.

Vilka skruvar använde du som tog för lång tid? Dom jag körde var 30mm långa och det tog ca 2sekunder på varje med kontroll.

Till gips tyckte jag att den fungerade fantastiskt bra. Hur den i andra situationer kan jag inte uttala mig om men jag kan tänka mig att den kanske är i klenaste laget till ett trädäck.

Redigerat:
LLLVäxjö skrev:
Till gips tyckte jag att den fungerade fantastiskt bra. Hur den i andra situationer kan jag inte uttala mig om men jag kan tänka mig att den kanske är i klenaste laget till ett trädäck.
Kan intyga att till trädäck funkar GSR:en väldigt bra, GDR 10,8V går oxå att använda :)

Drog upp 45x45 i taket för att sätta nytt innertak. Använde 5*80 träskruv tror jag. Dessa orkade naturligtvis inte GSR2 på växel 2, men upplevde definitivt inte GDR som snabbare. (Denna däremot är snabb, men lite på den tunga sidan för att sätta tak) 150508.jpg

Men hur viktigt är för oss "hemmabyggare" att maskinen ska vara så jättesnabb och optimal?
Har både en GSR och en GDR 10,8V, samt en GSR 12V. För att borra så blir det växel 2 på GSR 12V och för all skruvning växel 1 för att få precision.
10,8 maskinerna använder jag nästan enbart för att skruva med och GDR har blivit lite av min favorit. Och det som är bra med GDR är att den sparar på min tidigare "tennisarm" då man aldrig använder momentinställning på den vanliga skruvdragaren.

Inte alls viktigt antar jag. Är själv så glad amatör att jag knapp förtjänar epitetet hemmabyggare, bara råkat köpa på mig lite blåa verktyg.

Det jag reagerade på var uttalandet att den var så snabb, det stämmer inte med mina erfarenheter. Skall utvärdera den mer.

//P

Om GDR inte har så mycket motstånd, t.ex. vanlig trallskruv i "blött" tryckt virke så uppfattar jag den som snabbare, men när den sedan får lite motstånd så tar det längre tid än en vanlig skruvdragare. Däremot så kan jag dra skruven mera exakt med GDR då den lätt knackar skruven ett kvartsvarv till om jag önskar.
Däremot har jag inte GSR 10,8 med chuck/växel utan den med enbart bitshållare, så här kan jag inte jämföra fullt ut, samt att min maskin är mindre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.