Verktyg & Maskiner
verktygsgurun: Jag borrar med långa spiralborr utifrån och in samt med lite lutning uppåt för att ev kondensvatten skall rinna ut. För att inte fläka insidan tar jag hjälp av någon som håller en brädbit hårt mot väggen där hålet skall komma, då fläker det inte sönder väggen.
torparnorpan: Var på jula idag och ser att de har verkligen tagit till med sortimentet nu för Meec + dvs den röda serien som skall vara lite proffsigare än deras vanliga serie. Någon som vet om de verkligen är bättre, någon som provat? Jag har sjäv köpt deras handöverfräs då jag skall göra lite möbler, men vill ej kosta på en dyr maskin för det lilla jag skall göra.Den duger gott åt mig :-)
slacker: Trend har ju även en med justerbar kam DC400 - Dvs med monterbara plastpluppar med full flexibilitet. Ngt dyrare än CDJ600 och självklart med en begränsningen på bredden till 400MM. http://www.trend-uk.com/en/SE/product/DC400_EURO/3/691/dovetailing_centre_400mm_8mm_.html
Nimajneb: leta efter tips i tysklands o englandstrådarna. 007s förslag är nog inte helt fel.
Mats Bengtsson: [citat] Man kan ju alltid fundera. Om granat är dyrare än brilliant, och pappret hade hållt längre, men tyvärr är igensatt av uppvärmd avslipad målarfärg och lack, då är frågan: Vem tjänar på att man köper granat istället för Brilliant? Så det stämmer nog, men från säljarens synpunkt. Det är därför jag använder brilliant för att slipa av målarfärg, och rubin för det
Mats Bengtsson: [citat] Förstår jag det rätt har de garderat sig, det vill säga du kan köpa produkten. Men det är mer givande att såga till ett antal story sticks (som har rätt mått utan att ha en måttskala). Köpte för ett tag sedan en mät-gauge, en sådan där med skärande rund bit på lång pinne, och med en rund mässingring som distans/vinkel. Upptäckte till min förvåning och förtjusning
slacker: Det fick bli en ST50 från TJEP (ESSVE) - Med ett pris på 1495+moms så kunde man inte argumentera emot. Att sedan säljaren kastade med 6000 ståldyckert av valfri längd gjorde affären till ett faktum!
Suhagg: [citat] Var köper man Simplex patroner någonstans och krävs det någon licens eller likande för att få köpa? Har en kompis med utrustning men jag tänkte kolla om jag måste köpa fler patroner av honom eller om jag får handla själv.
Cabrera: [citat] Nix, hoppas få tillfälle att prova den i helgen.
Krillew: Jula har en sågklinga där bredden på klingan är 1,6mm (har jag för mig) jag hade för mig att det var denhär http://www.jula.se/cirkelsag-med-laserlinje-o82-mm-450-w-123228
Micke184: [citat] Givet att oscilleringen går att "döda" genom avlägsnandet av lämplig pinne på detalj 55 så kanske man kan borra att hål i fronten på 55 för att medelst en skruv eller dylikt fixera 58 till noll grader. Fast gör man detta måste man nog införa dödsstraff på att flytta breddjusterning till oscillo-mode igen....:D
Eld: [citat] Man kan använda allt från nr 3 till 5 ½ som putshyvel, vilken man väljer är en smaksak och en plånboksfråga. Små ytor / små händer - liten putshyvel. Stora ytor / stora labbar - stor och tung hyvel. Nr 3 kan väga cirka 1,5 Kg och en 5½ kan väga närmare 3,5 Kg.
henrik79: Man ska ju inte dränka saker i fett. Finns även smörjmedel för torrsmörjning från CRC (industriprogrammet.. de gröna) Funkar bra den med.
JonasHolm: Jag har visserligen en 702XP men det borde vara ungefär samma krav på kompressor. Jag köpte min på Swedol. Den ser förövrigt identisk ut med ProComp 240/20 från Senco, men kostar betydligt mindre...
Allvetaren: Hej på er! Jag kanske är kass på att söka i forumet, men är det någon som har erfarenhet av http://www.powertoolbiz.co.uk ? Om ni har det: Hur var fraktpriser, kommunikation etc? (Ooops... ser att jag klantade mig.. borde ligga på tråden om import från UK)
Mats Bengtsson: [citat] Jag köpte till dem för ett år sedan. På dominon sitter ett par stift som gör det jättelätt att sätta första dominobrickan lagom långt från sidan. När du kör med minsta Dominon, så är det avståndet troligen gigantiskt. Anslagsbackarna kan då fällas ner, och ge ett sidoavstånd som är mindre (precisionen blir också mindre). De sitter i något som jag tycker är aningen
Johan Gunverth: Kompressor (släpvagn) + tryckluftsdrivet. Kan du klara på en halvdag med transport fram och tillbaka. 35mm, torrt hål och minst 25 cm för snigeldynamit. Risken finns för blow-out som Wester skrev. Det innebär dock inte att "inget händer", utan en blowout är en rejäl puff med tillhörande kalkkrevad. Rätt otäckt om man står i närheten.
Gruvberget: [citat] Ja det var en annorlunda skapelse hehe! Det räcker med att se bilden för att känna lukten av sprött kolstål och den sega oljehinnan för att klara båtfrakten
Kingenkongen: Efter en hel del efterforskning har jag lyckats komma fram till vad de tänkt att man ska använda de olika munstyckena till. 1. Som jag skrev, typ mellan bilsäten. 2. Grovsmutsmunstycke kallar de det... kanske för att suga upp skräp på arbetsytan. 3. För plana golv 4. För vätska (ok, det var kanske inte speciellt svårt att räkna ut...) 5. För mattor Kanske inte var så svårt att lista
Fotografen: [citat] Den är otroligt vacker, gamla maskiner har ett lite svårfångat stabilt lugn över sig, man börjar som treva efter pipan...
berglund: Jag har använt plywood klädd med typ Perstorplaminat till mitt fräsbord. Hårt, plant och glider lätt. Kan rekommenderas.
pappan: Kortslutning i någon lindning i rotorn brukar ge lågor vid kolen, men kan kanske också bero på dålig kontakt efter "sandbadet". Jag hade, som föreslagits, först tagit isär o gjort rent, för att se om det hjälper.
Greger77: Jag tänkte åka in och köpa en idag, men fick ett infall att åka förbi K-Rauta först. Där hade de visst 30% rabatt på gröna Bosch. Jag fick den sista 2-växlade slagborren (Bosch PSB 700-2 RE) för 660 kr. Lite flyt ska man ha. ;-)
joflopp: Tror att alla artiklar är skrivna av den danska redaktionen. Det är i alla fall det intrycket man får när man läser tidningen. Frågan är om den svenska redaktionen i Malmö skriver något alls? Kanske är det något under vinjetten Just Nu som bara publiceras i den svenska upplagan.
berggren: Rikt och planhyvel Woodstar pt 85 säljs nu på Jula för 1495 kr. Mkt Kinakänsla men kanske prisvärt... Mvh Håkan
Nimajneb: Ni som haft kortstrul med Axminster.... dom har aldrig föreslagit PayPal??? Det erbjuder dom på sin EbaySite iaf Axminster på Ebay
jac: Nu får jag återkomma till frågan om koordinatbord. Det blir visst aldrig tid till att bygga något vettigt själv så jag funderar återigen på detta: https://www.wabeco-remscheid.de/index.php?cat=c110160_Precision-cross-support.html Det är samma bord som det jag länkade till först fast aningen billigare on man beställer direkt från Tyskland. Sedan funderar jag på att lägga med en sats
mattiasp: Ja, det blev fel i hasten när jag åt lunch vid datorn. Det är nu tillrättat.
Gruvberget: [citat] Densiteter för Furu Fuktkvot % Densitet kg/ m3 0% 490 kg 7% 509 kg 8% 512 kg 10% 517 kg 12% 522 kg 16% 531 kg 18% 536 kg (Esping B: Trätorkning 1a, Grunder i trätorkning. Trätek Publ 9205030) Betyder detta att man kan såga ut en bit, beräkna volymen och precisionsväga för att sedan räkna ut fuktkvoten? Det borde gå? Som referens dvs, så tråkigt att väga-torka-väga, jag vill