Nybörjare inom fräsning som man är så blev jag idag osäker kring avrundningsfrässtål.

Jag har ett gäng sådana här:
avrundningsfräsar Ø 22/28,5 mm, radie 6,3/9,5 mm
T.ex. Biltemas enkla, försöker lägga in en bild.
Det är de två nedersta längst till höger.

fras.jpg

Dessa är ju egentligen till för att skapa en rundning men med en skarp avslutning. på ena sidan. Svårt att förklara men ni förstår förhoppningsvis vad jag menar.

Jag som bara vill ha en 90°-mjuk kant försöker då använda stålet och justera höjd och bredd så att det slutar ta precis innan de skarpa avslutningen. Problemet då är att rundningen inte är helt 90 grader utan jag får ändå en ganska skarp avslutning.

Är det inte så att det finns radie-stål eller avrundningstål som bara gör kanten rund och inget annat? I olika diameter?

Tanken är att köpa ett par sådana av bättre kvalité då det är något jag kommer använda mycket. Men jag behöver veta hur de benämns och var man köper det enkelt.

Redigerat:
martinradbo skrev:
Nybörjare inom fräsning som man är så blev jag idag osäker kring avrundningsfrässtål.

[bild]

Dessa är ju egentligen till för att skapa en rundning men med en skarp avslutning. på ena sidan. Svårt att förklara men ni förstår förhoppningsvis vad jag menar.

Jag som bara vill ha en 90°-mjuk kant försöker då använda stålet och justera höjd och bredd så att det slutar ta precis innan de skarpa avslutningen. Problemet då är att rundningen inte är helt 90 grader utan jag får ändå en ganska skarp avslutning.

Är det inte så att det finns radie-stål eller avrundningstål som bara gör kanten rund och inget annat? I olika diameter?

Tanken är att köpa ett par sådana av bättre kvalité då det är något jag kommer använda mycket. Men jag behöver veta hur de benämns och var man köper det enkelt.
Om du har en justerskruv på fräsen skall du kunna göra precis det du försöker. Ställ fräsen så den bottnar, skruv upp en halv 10-del, och kanten från fräsen skall ha försvunnit, samt du ha en perfekt avrudning.

--- Mats ---

martinradbo skrev:

[bild]

Frässtålen på bilden längst ner till höger är vanliga avrundningsfräsar - det är så de ser ut. Justera höjden så den är bara en aning mindre än att det raka skäret börjar skära - då ska du få en perfekt avrundning. Sen kan bättre stål ibland ge bättre resultat, men själv principen och tekniken är densamma. Ställ in höjd noga på skräpbitar.

Tack. Problemet var nog mer mitt hembyggda fräsbord där djupinställningen är lite bökig att nå (krypa under bordet alternativt ta loss skivan som fräsen sitter fast under från bordet för att kunna justera.

Dessutom blir inte resultatet speciellt bra med billiga skitstål och ek som ska fräsas. Blir nog till att köpa in ett eller annat avrundningsstål av bättre kvalité snart.

martinradbo skrev:
Tack. Problemet var nog mer mitt hembyggda fräsbord där djupinställningen är lite bökig att nå (krypa under bordet alternativt ta loss skivan som fräsen sitter fast under från bordet för att kunna justera.

Dessutom blir inte resultatet speciellt bra med billiga skitstål och ek som ska fräsas. Blir nog till att köpa in ett eller annat avrundningsstål av bättre kvalité snart.
Jag har tre paket med frässtål. Det stora från Harald nyborg, som är större än det stora från clas Ohlson. En utmärkt start, urusla stål, men mängde rmed dem, ma kan göra det mesta. Sedan har jag två mindre från Optimera, ett minns jag har urpsrunget Einhell. Blandade stål, typ 8 eller 10 stycken. Betydligt bättre stål, kan användas där den stora satsen har för dålig kvalitet, eller redan gått sönder, men ger ett visst urval.

Sedan har jag ett antal från Cobol, otroligt bra stål, prisvärda, men ändå dyra. Har ett antal från Leigh, inte så bra som Cobol, men bra. De använder jag där det skall bli riktigt bra.

Har samma princip med det msta, har en billig sats hylsor, ett par billiga satser borr, ... Vad som nu behövs för att koma igång, och sedan när jag vet vad jag använder, köper jag bättre grejer för just de storlekarna. Det lustiga är att man oftast får bättre färvaringsboxar med billiga grejer än med dyra...

--- Mats ----

Ek kan var klurigt att fräsa i även med bra stål. Ett tips är att fräsa i omgångar om mycket material ska bort. Risken är annars att eken flisar sig och man får urslag.

Och man får prova sig fram till om med eller motfräsning ger bättre resultat.

Protte

Medfräsning kommer alltid att ge ett bättre resultat om man klarar av att medfräsa utan att skada sig själv eller arbetsstycket. Motfräsning är det som gäller vid handhållna verktyg eller arbetsstycken, dvs vid all hobbyfräsning utan matarverk.

Medfräs inte!

Redigerat:
mattiasp skrev:
Medfräsning kommer alltid att ge ett bättre resultat om man klarar av att medfräsa utan att skada sig själv eller arbetsstycket. Motfräsning är det som gäller vid handhållna verktyg eller arbetsstycken, dvs vid all hobbyfräsning utan matarverk.

Motfräs inte!
Håller för det mesta med dig i vad du skriver, men om du skriver "motfräs inte" undrar jag om du skrev rätt?

--- Mats ---

jo, det måste ha blivit fel?

För egen del motfräser jag i princip alltid, medfräsning endast korta bitar i speciella situationer. Och som ny med fräsen så är min absoluta rekommendation att hålla sig ifrån medfräsningen.

Ja, det blev fel i hasten när jag åt lunch vid datorn. Det är nu tillrättat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.