5 872 läst ·
21 svar
6k läst
21 svar
Spåra MDF - val av verktyg?
Sida 1 av 2
Skall tillverka en böjd lucka ca 700x400 i Fanerad MDS.
Iden för att få till själva "böjet" är att spåra MDF:en. Idealt skulle jag vilja ha en 13 mm djupt kilformat spår. Bredden på kilen skulle kunna vara på ngn mm i botten och kanske två "högst upp".
Så - val av verktyg - Såga eler fräsa?
Finns det frässtål som kan sånt?
Min klinga som sitter sitter på sänksågen idag är 2mm vilket jag bedömmer vara för brett - vad köra/köpa ist.?
Alla idéer är välkommna!
Iden för att få till själva "böjet" är att spåra MDF:en. Idealt skulle jag vilja ha en 13 mm djupt kilformat spår. Bredden på kilen skulle kunna vara på ngn mm i botten och kanske två "högst upp".
Så - val av verktyg - Såga eler fräsa?
Finns det frässtål som kan sånt?
Min klinga som sitter sitter på sänksågen idag är 2mm vilket jag bedömmer vara för brett - vad köra/köpa ist.?
Alla idéer är välkommna!
Tror det kan vara svårt att hitta ett frässtål som ser ut som det behöver göra för att möta dina krav på v-form. Även om du gör ett vanligt spår så hittar jag inga raka frässtål som är mindre än två millimeter i diameter. Jag känner dock inte till alla specialstål som kan finnas.
Jag är i princip helt säker på att du inte kommer att hitta ett frässtål som lämpar sig för uppgiften. Jag har i varje fall inte sett något som ens är i närheten av vad du söker.
Om vi rent hypotetiskt antar att stålet finns skulle det vara så pass tunt att att det smäller av vid väldigt liten belastning (du skulle behöva fräsa så långsamt, och med litet djup i många pass, att du hade tröttnat på projektet efter ett eller två spår). Sen tror jag inte att du skulle hitta ett stål med rätt vinkel, inte ens i lite grövre dimension.
Jag hade spårsågat med sänksågen som du är inne på. Blir 2 mm verkligen för brett? Spelar det någon roll i praktiken om spåren inte stängs när du böjt skivan?
Om vi rent hypotetiskt antar att stålet finns skulle det vara så pass tunt att att det smäller av vid väldigt liten belastning (du skulle behöva fräsa så långsamt, och med litet djup i många pass, att du hade tröttnat på projektet efter ett eller två spår). Sen tror jag inte att du skulle hitta ett stål med rätt vinkel, inte ens i lite grövre dimension.
Jag hade spårsågat med sänksågen som du är inne på. Blir 2 mm verkligen för brett? Spelar det någon roll i praktiken om spåren inte stängs när du böjt skivan?
Jag gjorde min sänggavel på det sättet, men i plywood. Men jag spårade med sänksåg, precis som Bosse föreslår, 2.4 mm bred. Om jag gissar rätt vill du ha kilformen för att materialet skall stötta skivan på baksidan när den är böjd. Det kan nås genom att göra spåren tätare. Det kan också nås genom att ta en mindre tjock skiva som du spårar i och sedan böjer. Ett sätt att få till hållbarheten är att sedan limma en mycket tunn skiva på den sida från vilken du sågat spåren.bygga_bo skrev:Jag är i princip helt säker på att du inte kommer att hitta ett frässtål som lämpar sig för uppgiften. Jag har i varje fall inte sett något som ens är i närheten av vad du söker.
--- Mats ---
Använde också sänksågen för att spåra. Det var 10mm mdf och snitten fick vara väldigt tätta för att det skulle gå att böja. Nu var detta iofs en ganska snäv radie och jag möte upp med "reglar" i samma form för att stabilisera.
Finns färdig böjbar MDF att köpa men då har man ju inte gjort det själv...
Ahhh! läste inte att TS hade färdigfanerad MDF....Det är ju ingen jättelucka så fanéra sjäv är ingen omöjlighet.
Börjar med att tacka för 'feed-back'en.
Kruxet är att det jag har är 16 mm färdigfanerad MDF (Ask-faner fram och bak) som skall bli en lucka till ett hörn-underskåp i mitt kök. Jag tror mig inte ha möjlighet till att fanera på egen hand - tyvärr
Idén med det kilformade spåren är som Mats B. så riktigt påpekar att jag inte skall behöva att 'joxa' med baksidan. Lite lim i kilen, vik ihop och Voala - vi har gjort oss en välvd lucka! För att "garantera" att inte luckan går isär så skulle det limmas (och fräsas) dit en kantlist i topp och botten.
Så givet vad ni säger så stryker vi fräsandet - har själv spanat runt och hittar absolut inget kilfrästål med mindre än 8-grader:@
Sänksågen alltså! MEN jag tycker fortfarande att 2,2 mm blir för fläskigt (Originalklinga Festool W48).
Finns det månne ett smalare budgetalternativ där ute - som jag ser det nu så är det enkom denna lucka som skall göras...
(F.ö. så kanske man kan såga spåren men fräsa en liten kil högst upp för limningens skull alternativt ta ngn form av lim som fyller - idéer på detta någon?
)
Kruxet är att det jag har är 16 mm färdigfanerad MDF (Ask-faner fram och bak) som skall bli en lucka till ett hörn-underskåp i mitt kök. Jag tror mig inte ha möjlighet till att fanera på egen hand - tyvärr
Idén med det kilformade spåren är som Mats B. så riktigt påpekar att jag inte skall behöva att 'joxa' med baksidan. Lite lim i kilen, vik ihop och Voala - vi har gjort oss en välvd lucka! För att "garantera" att inte luckan går isär så skulle det limmas (och fräsas) dit en kantlist i topp och botten.
Så givet vad ni säger så stryker vi fräsandet - har själv spanat runt och hittar absolut inget kilfrästål med mindre än 8-grader:@
Sänksågen alltså! MEN jag tycker fortfarande att 2,2 mm blir för fläskigt (Originalklinga Festool W48).
Finns det månne ett smalare budgetalternativ där ute - som jag ser det nu så är det enkom denna lucka som skall göras...
(F.ö. så kanske man kan såga spåren men fräsa en liten kil högst upp för limningens skull alternativt ta ngn form av lim som fyller - idéer på detta någon?
Om du köper en fulklinga på Biltema och går iväg till en verktygsslipare, så kan han nog få till något som kan fungera?
Edit: Lim som fyller? Polymite från Polyvine. Men limmet är sprött. Kanske inte så lyckad lösning trots allt.
En idé till: Om du fräser - hur hette det nu igen? dubbelsidig gradning? dvs sliding dovetails med exempelvis 8 grader fräs och sedan tillverkar motsvarande kil med ett 9 gradersstål eller med bordssåg på 9 grader. Då har du fixat två kilspår med vardera 0,5 grader. Du får räkna själv på vinklar och avstånd.
Edit: Lim som fyller? Polymite från Polyvine. Men limmet är sprött. Kanske inte så lyckad lösning trots allt.
En idé till: Om du fräser - hur hette det nu igen? dubbelsidig gradning? dvs sliding dovetails med exempelvis 8 grader fräs och sedan tillverkar motsvarande kil med ett 9 gradersstål eller med bordssåg på 9 grader. Då har du fixat två kilspår med vardera 0,5 grader. Du får räkna själv på vinklar och avstånd.
Redigerat:
Hmmm... fattar nog inte riktigt :Smattiasp skrev:...
...men det gav mig en ide! Man gör ett 2,2 mm sänksågsspår och sedan lägger man i egentillverkade kilar - ett j***a pyssel men det kanske kan gå * håller tummar*
Det var ungefär så jag tänkte. Du behöver en bra bordssåg. Då borde det faktiskt vara möjligt. Luta klingan halva kilvinkeln åt höger, anhållet med ett sågningsbart MDF-lager på vänster sida om klingan. Såga ett snitt. kasta bort halvkilen, vänd arbetsstycket upp-o-ned, såga igen. Testa om det passar, justera inställningarna och gör om proceduren. När det väl passar borde det gå ganska fort att få till kilarna.