Jag har funderingar på att fylla ut sommarens alla byggprojekt med något möbelsnickeriprojekt. Närmast ligger att ge sig på den klassiska ribbsnickrade trädgårdsmöbelgruppen som gör sig bra i en torpträdgård.

Elverktygen har jag koll på, men när det kommer till handhyvlar är jag helt borta. Vilka hyvlar anses ingå i en grunduppsättning, och vilka kan man tänka sig att behöva lägga till allt eftersom?

Namn på svenska och engelska, användningsområde och rekomendationer tas tacksamt emot. :)

En bra start är:
Rudbank för grovhyvling av plank.
Putshyvel för finare hyvling t ex att du använt rudbanken
Stöthyvel för hyvling av ändträ. Bygg gärna en stötlåda så spräcker du inte plankan.
Engelska namnen har jag tyvärr inte.

Tack :)

Anledningen till att jag även undrar över de engelska namnen är för att det verkar finnas ett så mycket större utbud hos exempelvis Axminster än hos våra svenska handlare.

Om jag fattat det rätt verkar rubank vara detsamma som jointer plane.
Putshyvel skulle kunna vara smoothing plane, och stöthyvel block plane?
Frågan är då vad jack plane är? En grövre putshyvel?

Britterna verkar ha satt nummer på sina hyvlar.
1-4 - olika typer av Smoothing Planes
5 - Jack Plane
6 - Fore Plane
7 - Try Plane
8 - Jointer Plane

Jag gissar att bengtn kommer att ha en del synpunkter i frågan. Personligen tycker jag att man bör satsa på en elektrisk planhyvel modell lunch box innan man ger sig på handhyvling. Annars är risken att du har ihjäl ditt intresse för möbelsnickeri innan du ens hunnit få ihop en stol. Handhyvling är inte så snabbt skulle man kunna säga, milt uttryckt. Har man dessutom inte riktig koll på slipning, bryning, justering av spånbrytare och justering av spånöppningen, kan resultatet bli en besvikelse.

Handhyvling är kul och intressant, men jag skulle satsa på maskinella hyvlingsmetoder först. Då menar jag rikt- och planhyvling, och inte elhandhyvling.

En stöthyvel, i.e. en block plane, har man alltid glädje av.

mattiasp skrev:
Jag gissar att bengtn kommer att ha en del synpunkter i frågan. Personligen tycker jag att man bör satsa på en elektrisk planhyvel modell lunch box innan man ger sig på handhyvling. Annars är risken att du har ihjäl ditt intresse för möbelsnickeri innan du ens hunnit få ihop en stol. Handhyvling är inte så snabbt skulle man kunna säga, milt uttryckt. Har man dessutom inte riktig koll på slipning, bryning, justering av spånbrytare och justering av spånöppningen, kan resultatet bli en besvikelse.

Handhyvling är kul och intressant, men jag skulle satsa på maskinella hyvlingsmetoder först. Då menar jag rikt- och planhyvling, och inte elhandhyvling.

En stöthyvel, i.e. en block plane, har man alltid glädje av.
Jag håller med mattiasp till 100%, helt rätt syn på saken.

Det mesta beror på vad du avser göra, vilket virke du utgår ifrån och vilka maskiner du har tillgång till. Om du köper hyvlat virke behöver kanske rikta upp bitarna lite grand och snygga till ytan. Köper du sågat virke behöver du både rikta och hyvla till tjocklek.
Jag köper sågat virke som jag oftast maskin-riktar och maskin-planar till tjocklek. Om jag behövde välja bara en maskin vore det, som mattiasp skriver, planhyveln eftersom det går ganska fort att rikta upp en bit för hand men det är mycket jobb att ta ned tjockleken mer än någon mm.
Med den utgångspunkten rekommenderar jag som
1. En stödhyvel med låg vinkel. Denna typ borde alla ha! Använd den till att snygga till ändträ, runda eller fasa kanter mm. Low angle block plane. Två bra kandidater är: Lie-Nielsen 60½ och Veritas DX60 men det finns fler bra modeller tex LN 102 eller Veritas Apron plane.
2. En mindre rubank, Jack plane. Det finns två varianter som funkar: Med bladet vänt uppåt, eller nedåt. Med bladet uppåt finns tex LV Low angle Jack eller motsvarande LN Jag föredrar de med bladet nedåt och tycker att 5½ är den mest användbara allroundstorleken. min favorit är LN 5½ men Clifton är också väldigt bra.
Denna hyvel kan du ställa in både för lite kraftigare avverkning vid riktning och för att putshyvla med.
3. En hyvel att hyvla och trimma fogar med. Shoulder plane eller rabbet plane. Finns mycket att välja på. Jag använder min LN Large shoulder plane och 60½R ofta.
4. Brynen och brynstöd. Det är ingen idé att ens tänka på att handhyvla om du inte har möjlighet att hålla järnen vassa. Det finns bra info om det här.
Det finns naturligtvis en massa alternativ till dessa, t ex har quangsheng fått hygglig kritik. Du kan också hitta en hel del på ebay om du är beredd att lägga lite tid på att fixa till dem. Mycket handlar om personligt tycke och smak så det bästa är att kunna testa några varianter innan du köper men det är ju tyvärr svårt här i landet.
/B

joflopp skrev:
Tack :)

Anledningen till att jag även undrar över de engelska namnen är för att det verkar finnas ett så mycket större utbud hos exempelvis Axminster än hos våra svenska handlare.

Om jag fattat det rätt verkar rubank vara detsamma som jointer plane.
Putshyvel skulle kunna vara smoothing plane, och stöthyvel block plane?
Frågan är då vad jack plane är? En grövre putshyvel?

Britterna verkar ha satt nummer på sina hyvlar.
1-4 - olika typer av Smoothing Planes
5 - Jack Plane
6 - Fore Plane
7 - Try Plane
8 - Jointer Plane
Frågan om handhyvlar måste börja från vilkiet ditt intresse är. Är huvudintresset att hyvla för hand, blir svaret från det. Jag tar samma fokus som Mattias, det vill säga hur komplettera med handhyvel. Däremot ger jag ett annat svar.

För att komma till en bra bräda på ett bekvämt sätt, skaffa en rikthyvel och en planhyvel. Om du har detta, och brädan är för bred, eller om du vill handhyvla, då står striden mellan en jack plan, och en joint plane. (om du lär dig siffror, så blir det samma siffror baserade på Stnaleys sotiment, en 5a oc en 7:a). Bästa sättet att hitta bra hyvlar och förstå vad som finns är lee valleys hemsida, men det är dyra hyvlar. Lee nielsen är aningen mer traditionella, men inte billigare, och webbsidan ger mindre. Köp inte en ehyvel, den fungerar inte som en handhyvel, och du kommer inte att inse hur bra en handhyvel är om du tror en elhyvewl gör ungefär samma sak.

Så jag skulle påstå att en joint plane eller jack plane är nummer ett om du vill räta upp en bräda. jack plane är dessutom bra till att göra brädändar helt raka med (användande en shooting board). I båda fallen föredrar jag bevel up planes, då kan man varierar vinkel genom att byta skär, istället för genom att köpa fler hyvlar. Är du dålig på att hyvla är en joint plane tryggare, men lite väl tung för en shooting board.

Nummer två beror på vad du vill göra, en liten block plane är perfekt för att räta upp små ojämnheter. Den är så liten så där kan du köpa en Stanley, och själv slipa till den, så får du en bra hyvel till rimligt pris. Så jag ätnker mig den som nummer två, men det behöver inte vara så. Går alltid med en sådan i snickarbyxorna, de är fantastiska att ha.

Nummer tre är svår, antingen en smoother, för att göra ytor jämna med hyveln, men den är enligt min mening svårare att använda, jag skulle ducka den tills jag blivit varm i kläderna (den kan göra vad som helst ojämnt om man försöker hyvla med den). Men den är inte till för att hyvla i begreppet ta bort material med, utan släta till med, istället för att putsa. Rätt använd är den bra, men innan man förstått att undvika att hyvla med den, eller blivit riktigt bra på att hyvla, är den farlig för resultatet. Även en sådan kan man slipa för hand, men den är i största laget, det tog mig 7 dagar att slipa ner min stanley.

Nästa hyvel är för att komma in i hörn. Så i min tanke nummer tre, är en shoulder plane, rebate plane, eller liknande specialhyvlar. Här är jag osäker på vad som är rätt väg, mer än att du behöver en. Troligen vanlig shoulder plane att starta med, liten eller medium, ger dig mest att starta med. Köp en dyr, på en Stanley kan du slipa till en platt sula, men att dessutom få till två platta sidor i 90 grader är att ge sig på för mycket.

Själv har jag dessutom köpt en hyvel för att göra 90 grader, från Veritas, eftersom det som är svårast efter ovan är att lösa att räta upp 90 grader kant mot en brädas långsida. Är otroligt nöjd med det valet, men om du med möbler menar svängda hörn är det inte så viktigt. Om du menar ramar så kan det ha en betydelse. Bengt klarar det med hjälp av skicklighet i stället.

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
I båda fallen föredrar jag bevel up planes, då kan man varierar vinkel genom att byta skär, istället för genom att köpa fler hyvlar.

Nummer två beror på vad du vill göra, en liten block plane är perfekt för att räta upp små ojämnheter. Den är så liten så där kan du köpa en Stanley, och själv slipa till den, så får du en bra hyvel till rimligt pris. --- Mats ---
Det räcker att bryna om järnet för att få olika vinklar, man behöver inte olika.
Om du vill veta mer om att "slipa till" en gammal hyvel rekommenderar jag denna gamla tråd. Mest nytta gör dock att byta till ett bättre hyveljärn från Hock eller Lie Nielsen. Det kostar dock en knapp femhundring. Avråder dock från nyare Stanleyhyvlar. Allt som tillverkats efter andra världskriget är av tvivelaktig kvalitet
/B

bengtn skrev:
Det räcker att bryna om järnet för att få olika vinklar, man behöver inte olika.
Om du vill veta mer om att "slipa till" en gammal hyvel rekommenderar jag denna gamla tråd. Mest nytta gör dock att byta till ett bättre hyveljärn från Hock eller Lie Nielsen. Det kostar dock en knapp femhundring. Avråder dock från nyare Stanleyhyvlar. Allt som tillverkats efter andra världskriget är av tvivelaktig kvalitet
/B
Du har rätt Bengt, det räcker med att bryna om järnet. Lustigt nog var det så jag tänkte när jag skrev, men mitt sätt att hantera det smög fram via vad jag skrev istället. Om man finner att man ofta varierar mellan låg och hög vinkel, kan det vara en idé att ha ett par färdiga järnn i de vinklarna, så slipper man bryna om för mycket för ofta.

Håller med dig om nya Stanley, men blockplanen är rätt små, och tar inte så mycket jobb att få användbara. Riktiga hyvlar är otäckt dyra, och skall man komma igång gäller det att börja billigt.

--- Mats ---

Jag skulle vända lite på detta. Om man maskinhyvlar med en rikt- och planhyvel så är de två första man behöver dels en putshyvel för att hyvla bort märkena efter maskinhyveln och en stöthyvel för allehanda småjusteringar fasa hörn etc. Du måste också ha något skärpsystem att skärpa hyveljärnen med. Man ska utan problem kunna raka armen med ett nyskärpt hyveljärn.

Satsa på kvalitet!! Man får inte en juste (ny) putshyvel under 1000 kr, de kostar snarare över 2000 kr. Det billiga skräpet de säljer på Clas i sjön, Jula mfl är just skräp som gör dig besviken. Även de som säljs hos vanliga bygghandlare, tex nya Stanley är skräp fast dyrare. Det är lättast att hitta bra hyvlar på nätet. Clifton, Veritas eller Lie Nielsen för järnhyvlar eller EC Emmerich (ECE) för trähyvlar, (lite billigare men inte heller lika bra hyveljärn). Begagnade hyvlar på Tradera etc. kan vara jättebra och billiga men det är ett lotteri. Det kan lika gärna vara skräp.

Redigerat:
Eld skrev:
Jag skulle vända lite på detta. Om man maskinhyvlar med en rikt- och planhyvel så är de två första man behöver dels en putshyvel för att hyvla bort märkena efter maskinhyveln och en stöthyvel för allehanda småjusteringar fasa hörn etc. Du måste också ha något skärpsystem att skärpa hyveljärnen med. Man ska utan problem kunna raka armen med ett nyskärpt hyveljärn.

Satsa på kvalitet!! Man får inte en juste (ny) putshyvel under 1000 kr, de kostar snarare över 2000 kr. Det billiga skräpet de säljer på Clas i sjön, Jula mfl är just skräp som gör dig besviken. Även de som säljs hos vanliga bygghandlare, tex nya Stanley är skräp fast dyrare. Det är lättast att hitta bra hyvlar på nätet. Clifton, Veritas eller Lie Nielsen för järnhyvlar eller EC Emmerich (ECE) för trähyvlar, (lite billigare men inte heller lika bra hyveljärn). Begagnade hyvlar på Tradera etc. kan vara jättebra och billiga men det är ett lotteri. Det kan lika gärna vara skräp.
Både du och Bengt tar upp något att skärpa med, vilket jag helt glömt nämna.

Bengts inlägg fanns inte när jag skrev mitt, men jag ser att både han och jag har valt att inte ha med putshyveln som en tidig lösning, utan istället stöhyvel och rubank (block plane och jack plane). Stöthyveln har du också med.

Så frågan kommer kring putshyveln. Bengt nämner användningen av jack plane istället för putshyvel, och jag nämner risken att putshyveln gör en besviken för den kräver bättre kunnande för att lyckas med än de längre hyvlarna (jack plane eller jointer). Du vill ha in putshyveln tidigare. Jag skulle gissa att när man väl kommit så långt att man har ett antal sorters hyvlar, och ett bra hantverksmässigt kunnande har du rätt i att då kommer putshyveln fram ofta och tidigt, men jag skulle trots det varna för att satsa för tidigt på en putshyvel, de andra hyvlarna gör att man kommer igång snabbare och lättare får ett lyckat resultat.

Men du nämner ingenstans något för att hantera tappar, både jag och Bengt nämner alternativ där. Hur gör du med tappar?

--- Mats ---

Puts och stöthyvel given och kanske en falshyvel/bullnose. Stor rubank om du inte har tillgång till rikt och plan.

Eld skrev:
Håller absolut med om detta men tycker att en fininställd 5½-a är bättre i storlek för maskinhyvlade möbeldelar än en mindre putshyvel. Den är också mer allround och kan t ex används för att rikta fogar innan man limmar ihop en skiva.
När det inte passar att använda en 5½ väljer jag nog oftare en längre hyvel (7 eller 8) än en kortare putshyvel (3, 4 eller 4½ ).

En lite längre lista än den efterfrågade grundppsättningen skulle se ut så här:
60½, 5½, 60½R, 4, 7, 3, 92, 140, 9, 8, 10½, etc men här avgör dagsformen och vad man huvudsakligen bygger.
Jag använder för enkelhets skull Stanleynummer. Patric Leach har bra beskrivningar på dem på sin "blood and gore" sida.
/B

Dr_Jerkyll skrev:
Puts och stöthyvel given och kanske en falshyvel/bullnose. Stor rubank om du inte har tillgång till rikt och plan.
Jag har en bullnose, men undviker at använda den så gott jag kan, svårhyvlad. Har en usel en (en stanley), och bara för de få tillfällen jag måste nå fram till en kant med hyveln, där annars en längre framsida hade varit i vägen.

Här nämndes den tidigt, så jag började fundera. Finns det tillfällen när man kan föredra en bullnose framför ett annat alternativ utom just när man skall upp mot en kant?

--- Mats ---

Mitt inbillade behov av handhyvlar uppstod då jag fick för mig att jag vill snickra till en klassisk ribbsnickrad trädgårdsgrupp. Behovet är således att kunna skapa svagt svängda trästycken, fasa av ribborna och annat finlir. Eventuellt hyvla ner virkesbredden till en viss dimension. Få till svängda trästycken går säkert att lösa med bandsågen, även om det kommer att krävas en del putsning.

Bild på nämnda möbelgrupp. Har inte lagt in bilden då den ligger på någon annans blogg.
http://alturl.com/yyxq

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.