Hej,

Efter att ha läst här på forumet ett tag och inser att dess medlemmar besitter en enorm kunskap och erfarenhet så provar jag med ett första inlägg. Som så många andra första inlägg i nya forum är det då hjälp jag behöver.

Jag har köpt mig en begagnad Hilti skruvdragare (SF 144-a). Enligt uppgift från säljaren är den i nyskick och har används ca 10 min och om man ser till det yttre är den i väldigt gott skick, inte en skråma.

Jag har inte mer än testkört den några sekunder fritt i luften utan belastning men reagerar på följande: När jag släpper strömbrytaren efter att ha "varvat upp skruvdragaren" och maskinen ska stanna blixtrar det ganska rejält från maskinen. Den knackar ganska ljudligt några gånger när motorbromsen stannar maskinen och det är då det blixtrar. Jag kanske oroar mig i onödan men förväntade mig en mjukare motorbroms som jag har haft på andra skruvdragare (dock billigare varianter).

Kanske någon har använt samma maskin och kan komma med synpunkter? Tacksam för hjälp.

/Cabrera

det är helt rätt så den gör. Maskinen gör så att den polvänder när du släper avtryckaren. Billigare maskiner brukar sakna motorbroms mer än att växellådan erbjuder ett motstånd som hyffsat fort stannar maskinen.

det du skall vara uppmärksam är kraftiga ljusbågar när maskien går.. (lite är det alltid)

frohike skrev:
det är helt rätt så den gör. Maskinen gör så att den polvänder när du släper avtryckaren. Billigare maskiner brukar sakna motorbroms mer än att växellådan erbjuder ett motstånd som hyffsat fort stannar maskinen.

det du skall vara uppmärksam är kraftiga ljusbågar när maskien går.. (lite är det alltid)
Skönt, då är allt i sin ordning. Tack så mycket för snabbt svar.

Hiltis skruvdragare kan också spotta ur sig gnistor då de är nya men bara de blir inkörda så slutar det.

Johan_Pettersson
Om du kollar närmre så ser du att gnistorna är ganska små men upplevs som kraftiga då det är mörkt där inne.

På tidiga versioner av sf144-a var ventliationshålen lite för stora så det kom in mycket skit som kunde pajjade maskinen.
Det är löst på senare modeller.
Har du frågor så maila gärna hilti support där dom är otroligt trevliga och hjälpsamma, och du har svaret redan samma dag eller dagen efter.
Dom är riktigt servceminded.

Lycka till med maskinen vilket är den absolut bästa på marknaden.

/Johan

Provade att stoppa i en bits nu då jag tyckte att chucken vobblade lite. Testade en lite längre variant av Hiltis bits från Hiltis Multi 70 och ser då hur den tydligt vobblar. Känner det även om jag lägger en hand runt chucken när jag varvar. Har tyvärr ingenting att testskruva i ännu så får nöja med "luftskruvning". Kan den ha fått sig en smäll tro? Inte borde ett kvalitetsverktyg som detta vobbla? Det går inte att posta videoklipp i detta forum då en bild säger mer än ord?

Edit: Laddade upp ett videoklipp http://www.youtube.com/watch?v=dPzDt6tme3A

Blev lite sämre kvalitet på klippet efter uppladdning men notera rörelsen på både chuck och bits och kom med synpunkter är ni snälla. Jag vet att det är svårt att ställa diagnoser över nätet men gör gärna ett försök då jag har drygt 7 mil till närmsta Hiltibutik. Har jag synpunkter på köpet så lär jag lyfta dessa så fort som möjligt med säljaren.

Redigerat:
Jag skulle gjort om samma test med ett 10 eller 13mm borr också, så inte infästning av bitset landade lite snett i chucken.
dessutom får du en tydligare rörelse om det vobblar

corre skrev:
Jag skulle gjort om samma test med ett 10 eller 13mm borr också, så inte infästning av bitset landade lite snett i chucken.
dessutom får du en tydligare rörelse om det vobblar
Jo den vobblar med borr i.

Kontaktade Hiltisupporten och bad dem titta på samma videoklipp som jag postat i denna tråd. Av vad de kan se så tycker de att den vobblar mer än den borde. De tycker vidare att jag ska lämna in den för koll och ev. reparation.

Jag läste på Hilti online om deras Lifetime service och de skriver citat "När ni köper ett verktyg från Hilti kan ni vara säker på att ni inte behöver betala för en reparation om verktyget skulle gå i sönder under det första året alternativt de första två åren."

Då denna maskin ligger under kategorin "2 års fria reparationer" springer jag glad i hågen hem och kollar tillverkningsår på min maskin och konstaterar att det är 2009 års modell.

Mailar supporten och får till svar att garantin inte omfattar fallskador (jag vet ju inte ens om det är en fallskada men det kanske är det som krävs för att få detta fenomen). Jag tyckte nog att garantivillkoren lät för bra för att vara sant.

Surt är det. Lämnar jag in den på reparation har maskinen kostat mig nästan motsvarande ett nypris (för privatpersoner) i butik. I normala fall avskyr jag att handla begagnade grejer osedda men i detta fall tänkte jag hellre en begagnad proffsmaskin än en ny billigare variant. Säljaren sålde den ju trots allt med beskrivningen nyskick.

Jag får väl provborra maskinen vid tillfälle men väljer jag att inte lämna in den kommer jag alltid reta mig på faktum att den kanske inte presterar lika bra som sig bör.

Har heller inte kontaktat säljaren ännu men min erfarenhet av begagnatköp, från personer man inte har någon relation till, så brukar det vara svårt att kompromissa. Vem vet, det kanske går bra denna gång. Hur som så lär jag provköra den först.

Tja.

Låter ju lite off att köpa en av marknadens dyraste skruvdragare, för att köra i tio minuter.:O sedan sälja.

Men, men. Tänkte bara tillägga att jag har en Milwaukee slagborr som jag tappade och fick så kallad fallskada, de fixade den på garantin.De frågade inte ens vad jag gjort med maskinen.

barajag skrev:
Tja.

Låter ju lite off att köpa en av marknadens dyraste skruvdragare, för att köra i tio minuter.:O sedan sälja.

Men, men. Tänkte bara tillägga att jag har en Milwaukee slagborr som jag tappade och fick så kallad fallskada, de fixade den på garantin.De frågade inte ens vad jag gjort med maskinen.
Ja, jag håller med dig om att det kan verka märkligt men han sålde väldans många verktyg pga nedläggning av firman. Såg ingen anledning att ifrågasätta detta då skicket var beskrivet som nyskick och utseendet på maskinen är klanderfritt. Dessutom väljer jag gärna att lita på folk istället för att möta nya människor med misstänksamhet. Jag kanske är blåögd men det må vara.

Angående Hiltis service: På Hilti online (http://www.hilti.se/holse/page/module/home/browse_main.jsf?lang=sv&nodeId=-136844) och beskrivningen av deras Lifetime Service kan jag inte se varför detta inte skulle repareras gratis. Ser inga undantag beskrivna, typ fallskada (vilket jag inte ens vet är fallet). Av vad som framgår på deras beskrivning av garantiomfattningen är det för mig solklart att detta ska täckas av denna garanti.

Vad tycker ni, ska jag kontakta Hilti igen för ett andra försök? Någon med erfarenhet av Hiltis Lifetime service som finns beskriven på ovanstående länk?

Har du provat dra skruv med den än?

Fnularn skrev:
Har du provat dra skruv med den än?
Nix, hoppas få tillfälle att prova den i helgen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.