Verktyg & Maskiner
MathiasFr: [citat] Det är just utrymme som är besvärligt. En tanke kan ju vara separata bord för fräs och eventuellt sticksåg som är lätta att fälla ihop och förvara.
Bezt: Lithium-Jon har i stort sett bara fördelar, dock inte arbete i kyla kanske. Men det jag funderar lite på är hur den sköter laddningen, var ju mycket skriverier om piratbatterier till mobiler som exploderade när de laddas för att de blev för varma, Makitas egna laddare har ju en processor och fläkt för att detta inte ska hända. Tycker nog ett äkta batteri från ebay är bättre då.
Nonkan: Hittar du en Honda med banddrift så är den perfekt till sånt. Toro är bra också. Nackdelen med de märkena är att de är bra, så det är svårt att hitta begagnat :)
MathiasS: Var på mässan igår (tisdag). Det var väl en jaha-upplevelse men är det inget speciellt man jagar så brukar det ju vara så på mässor. Halva A-hallen var full med ventilationsaggregat stora som husvagnar. Jättekul. Elin gillade det inte heller och svimmade av uttråkning redan efter 50 meter. [bild] Det enda jag hittade i A-hallen som kändes lite nytt var KTH-killarna som nu
dusthall: Låte nästan som som normalpris. Själv lyckades jag pruta ner min TS55;a med systeiner 2 skenor, djupstopp, 2 sken skarstål och 2 tvingar för 6200:- med moms, så det går att få ner priset mer om man man tycker att det är värt att spara en tusenlapp.
Trilla: Näedå den behöver inte alls vara precis en apex. En biltema skulle vara super, men det måste vara 12mm till 3/8 då jag har en väldigt speciell 12 mm nyckel som ska användas till att dra 3/8 hylsor.
TommyJ: Nån som vet om Bosch kommer med en blå sladdis snart? Vill ha en multi som feins med sladd men priset på bladen talar för bosch...
Lostorp: Vill bara informera om att jag samma dag som originalinlägget skrevs också mailade Toolstop för att om möjligt få en förklaring men dom har tydligen valt att inte bemöta det för mailboxen gapar tom på annat än SPAM. Att ange unika mailadresser för varje företag (företag_a@mindomän.xx, företag_b@mindomän.xx osv) är ett ganska enkelt sätt för att hålla lite koll när man
gifen: Om du ska ha en rejäl slipmaskin som håller livet ut skall du satsa på Dynabrade , finns ingen bättre tillverkare av tryckluftsdrivna slipmaskiner i mitt tycke. Bland andra så sälker Fini dom; http://www.fini.se/dynabrade.htm Borrmaskiner har jag sämre koll på.
torparnorpan: har kollat runt och fastnat för devilbiss... Har genom div. yrkesmän fått info om dessa och de är fullt ut tillräckligt bra för min del samt finns till överkomliga priser. Att späda färgen är för mig självklart så det ser jag inte som ett problem direkt. Aldrig varit med om något annat så...det man inte vet ....;-) Gällande lokalen så kommer utsug och inluft att ordnas på bästa
snickarboden: Faktiskt säkrare än en vanlig bordssåg, och ja de är jäkligt trevliga. Sågen på bilden har dock alla skydd och kåpor avmonterade så därför den ser läskig ut, så ser inte ens min ut *S* Kort sagt på min sitter klingskydd över klingan men det röda/oranga vägrar jag ha på då jag inte ser klingan med det på. Klyvkniv finns det givetvis möjlighet att sätta på för klyvning. Den
bygga_bo: Det finns paket med 48 + 80 tänders Boschklingor + väska i UK för strax över £40 (tex här). Skall man bara ha klingorna så käkar förstås frakten upp en del av "vinsten", men om man skall ha andra grejor med så... Har själv 80-taggaren i min GCM8, och den funkar finemang till aluminium. Ja, trä också för den delen.
Mats Bengtsson: [citat] Även jag rusade in där, det fanns mycket. --- Mats ---
Strulputten: Tack m95_daj! Nu har jag några spår att gå på...
Eld: [citat] Jag har försökt blanda "baklänges" med en borrmaskin men det ledde bara till att chucken skruvades loss.
Mikael_L: [citat] Då menar du den gröna alltså? Jag har en sådan, ..ett batteri dock. :( Men jag är faktiskt mycket nöjd med den. Den räcker inte till för den som jobbar med skruvdragaren dagligen, men som hobbyalternativ är den utmärkt. Den verkar inte tappa någon laddning alls, oavsett hur länge den legat :). Jag har satt upp en friggebod i ett garage där denna bosch 14,4 Li-2 har använts
bax: Jag håller med Protte om snöslunga. Har man möjlighet att kasta iväg snön utan att träffa byggnader etc. är snöslungan bäst.
Logiman: Du finner den blant annet på Jula http://www.jula.se/laminatskarare-124105 :)
Matix: Tyvärr är Dustex 40 påsarna i dyraste laget i Sverige. UK priserna i ovanstående post avser Dustex 40 påsar. Hittade priser på dammsugarpåsar på Specmas hemsida. De som tar in Fein till Sverige. Där finns det även en komplett Feinprislista. Priser är gällande från 2010 april exklusive moms. Fein dammsugarpåsar Dustex 25 normal - 275kr för 5st Dustex 40 normal - 500kr för 5st
unigas: Till ett objekt i storlek med en hel båt skulle jag nog vilja ha lite större doningar, julas version skulle jag nog mest använda till fälgar och liknande. De blästeranläggningar jag använt har haft kapacitet i storleken 1,5kubikmeter luft i minuten. Har man tid går det såklart men räkna med att kompressorn vill vila lite mellan varven. Ska du blästra mycket och länge skulle jag nog
tihimas: De dränkbara jag har haft var sådana som kostade 400kr. Den från jula såg ju rätt bra ut. Jag kan ju alltid börja med att lägga slangen och prova en borrmaskinspump. Den kostar bara 49:-. Vattnet samlas i en grop som jag har grävt ut i grunden och fyllt med singel. Jag stoppar ner slangen i singlet, på ändan sätter jag en stril från en vattkanna.
Daniel_N: Här blir det såklart en massa tyckande, och mina tester har varit långt ifrån vetenskapliga. Men ungefär såhär tycker jag: För skruvdragaren så blir det festool centrotec, riktigt bra kvalitet och naturligtvis väldigt smidigt. Både träspiralborr och metallborr är av yppersta kvalitet. Bitsen är också utmärkta, men kanske inte så väldigt prisvärda... Andra toppenbits är Apex,
nonic: [citat] Tyckte jag också men slog till ändå. har en GCM 8S nu och kan meddela att trots specen så är det inte problem att kapa en 45*70 regel med sågen ned tiltad till 45 grader. Varför det står så i specen vet jag inte :S men glad blev jag i alla fall :D.
Troberg: Aha, spakblock. Där ser man, jag har aldrig hört något annat än spel. Tackar! [citat] Eftersom sommaren/hösten var så regnig så var gräsmattan ett träsk, så jag kunde inte köra ut med lastaren på gräset då utan att förstöra det. Planen var att vänta tills gräsmattan frusit, men vintern kom så fort att de på tre dagar (jag var tvungen att vänta tills helgen innan jag hade tid)
LAINE: Hade Primastar på förra arbetsplatsen, du får nog en 04 för runt 60 tusen.
cheetah1: Alltså, jag vet inte, K-rauta, beijer osv, kan kanske ta hem, eller om du kan hitta nåt företag som reparerar elmotorer. Du får fråga runt lite.
jac: Jag tackar för erbjudandet, det lägger jag på minnet. Nu har jag ju inte heller haft behov av att klyva med den sågen än så länge men blir det några längre bitar så får jag nog ta till den. Jag har än så länge bara en "låtsas" klyvsåg (DW711) med mini bord.