16 301 läst ·
22 svar
16k läst
22 svar
Vilka handhyvlar ingår i en grunduppsättning?
Jag använder nästan aldrig en bullnose. utan tar ett stämjärn i stället. Det funkar oftast bättre.Mats Bengtsson skrev:
/B
Tack för det, jag tycker likadant, och har skaffat ett par rätt breda stämjärn, men funderade på om det berodde på att min bullnose var dålig, men då lämnar jag den därhän.bengtn skrev:
--- Mats ---
joflopp skrev:Mitt inbillade behov av handhyvlar uppstod då jag fick för mig att jag vill snickra till en klassisk ribbsnickrad trädgårdsgrupp. Behovet är således att kunna skapa svagt svängda trästycken, fasa av ribborna och annat finlir. Eventuellt hyvla ner virkesbredden till en viss dimension. Få till svängda trästycken går säkert att lösa med bandsågen, även om det kommer att krävas en del putsning.
Bild på nämnda möbelgrupp. Har inte lagt in bilden då den ligger på någon annans blogg.
[länk]
Du ska inte ha en hyvel, du behöver en bordsmonterad fräs med kullagerförsedd notfräs/kopierfräs...
Gör några mallar av ex. tunn mdf, sedan kan du spotta ut böjda trädetaljer i massor, och alla kommer vara lika...
Redigerat:
Man kan använda allt från nr 3 till 5 ½ som putshyvel, vilken man väljer är en smaksak och en plånboksfråga. Små ytor / små händer - liten putshyvel. Stora ytor / stora labbar - stor och tung hyvel. Nr 3 kan väga cirka 1,5 Kg och en 5½ kan väga närmare 3,5 Kg.bengtn skrev:Håller absolut med om detta men tycker att en fininställd 5½-a är bättre i storlek för maskinhyvlade möbeldelar än en mindre putshyvel. Den är också mer allround och kan t ex används för att rikta fogar innan man limmar ihop en skiva.
När det inte passar att använda en 5½ väljer jag nog oftare en längre hyvel (7 eller 8) än en kortare putshyvel (3, 4 eller 4½ )./B
Klicka här för att svara