Mats Bengtsson skrev:
Här nämndes den tidigt, så jag började fundera. Finns det tillfällen när man kan föredra en bullnose framför ett annat alternativ utom just när man skall upp mot en kant?

--- Mats ---
Jag använder nästan aldrig en bullnose. utan tar ett stämjärn i stället. Det funkar oftast bättre.
/B

bengtn skrev:
Jag använder nästan aldrig en bullnose. utan tar ett stämjärn i stället. Det funkar oftast bättre.
/B
Tack för det, jag tycker likadant, och har skaffat ett par rätt breda stämjärn, men funderade på om det berodde på att min bullnose var dålig, men då lämnar jag den därhän.

--- Mats ---

Jag är mycket förtjust i min Veritas bullnose. Trevlig lite hyvel när en stöthyvel är för klumpig.

mattiasp skrev:
Jag är mycket förtjust i min Veritas bullnose. Trevlig lite hyvel när en stöthyvel är för klumpig.
Ajdå, Veritas är duktiga på att göra prisvärda hyvlar med moderna tillägg på redan bra funktioner. Så nu blev jag osäker igen.

--- Mats ---

mattiasp skrev:
Det kan jag tro. Den ser trevlig ut och är både lite bredare och lite längre än min gamla stanley 75.
Tycker du inte det är svårt att starta den med den korta nosen?
/B

Jo den är lite svårstartad, men efter ett tag sitter det i handleden. Jag använder den bara till finlir.

joflopp skrev:
Mitt inbillade behov av handhyvlar uppstod då jag fick för mig att jag vill snickra till en klassisk ribbsnickrad trädgårdsgrupp. Behovet är således att kunna skapa svagt svängda trästycken, fasa av ribborna och annat finlir. Eventuellt hyvla ner virkesbredden till en viss dimension. Få till svängda trästycken går säkert att lösa med bandsågen, även om det kommer att krävas en del putsning.

Bild på nämnda möbelgrupp. Har inte lagt in bilden då den ligger på någon annans blogg.
[länk]

Du ska inte ha en hyvel, du behöver en bordsmonterad fräs med kullagerförsedd notfräs/kopierfräs...;)
Gör några mallar av ex. tunn mdf, sedan kan du spotta ut böjda trädetaljer i massor, och alla kommer vara lika...

Redigerat:
bengtn skrev:
Håller absolut med om detta men tycker att en fininställd 5½-a är bättre i storlek för maskinhyvlade möbeldelar än en mindre putshyvel. Den är också mer allround och kan t ex används för att rikta fogar innan man limmar ihop en skiva.
När det inte passar att använda en 5½ väljer jag nog oftare en längre hyvel (7 eller 8) än en kortare putshyvel (3, 4 eller 4½ )./B
Man kan använda allt från nr 3 till 5 ½ som putshyvel, vilken man väljer är en smaksak och en plånboksfråga. Små ytor / små händer - liten putshyvel. Stora ytor / stora labbar - stor och tung hyvel. Nr 3 kan väga cirka 1,5 Kg och en 5½ kan väga närmare 3,5 Kg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.