R
Nu när våren börjat smälta snön så kommer även stenbumlingarna fram. Inser att det börjar bli tid att ta hand om detta problem på allvar. Kikade på detta lite i höstas, men då var det alldeles för mycket grejer på gång för att hinna med detta.

Jag skulle vilja borra hål i stenarna och försöka spräcka dem med spräckkilar eller snigeldynamit. Har eldat på en del av stenarna med mycket gott resultat, men har tyvärr inte så mycket mer att elda upp.

Jag avser att borra mer än 25 ganska stora (=breda och djupa) hål. Vad har jag för alternativ? Är det bara Cobra som gäller, eller finns det andra maskiner att hyra som är lämpliga för ändamålet?

Fördelen med Cobra är att det verkar gå fort, smidigt och lätt. Nackdelen är väl att den är tung och för otroligt med oväsen..

Vad rekommenderar ni?

Lånade en Makita borrhammare modell större av svärfar då jag gjorde samma sak, tror dock att det bara var 20 mm hål. Tog dock ganska lång tid att borra dem. För en knapp 2-hundring verkar en Cobra vara ett bra alterantiv.

Ett tips om du inte jobbat med snigeldynamit. Jag blandade allt i påsen, men hann knappt få ner det i hålen innan det började härda. Efter ytterligare några minuter kunde jag knappt hålla i behållaren pga värmen. Fick väl ner i hälften av hålen och tänkte *!%¤. Nu får jag köpa en laddning till, men morgonen efter var toppen av stenen snyggt lyft..

cobra eller tryckluftsdriven är nog det bästa alternativet. Det går fort att borra och borrar man tillräckligt djupa och tillräckligt många hål är det lätt att spräcka med kilar.

W
Allt beror på hur stora stenarna är och om du ska ta bort dem för hand eller med grävare eller liknande. Har kört med borrhammare från ferm för 995 kr och sedan spräckkilar. En skit maskin med klarade av att gör ca 300 hål i granit med ett 24mm borr ca 20 cm djupt innan den gav upp (fick en ny på garanti dock). Detta funkade utmärkt för små stenar eller ta bort lite berg.
För stora stenar körde jag cobra med snigeldynamit, funka super men cobra e inget kul och de flesta uthyrare har slutat hyra ut dessa pga servicekostnaderna nu kör de med atlascopco kompressor på släp med luftborr, detta har jag kört den senaste tiden och funkar klart bäst och snabbast.

R
Tack för tipsen. Som det ser ut just nu lutar det åt att försöka hyra en cobra.

Hur fort går det att borra med en cobra? Om jag exempelvis vill borra ett 20cm djupt hål som är ca 35mm bred, vilken tidsåtgång får jag räkna med på detta hål?

ett par minuter, drygt.

R
Man hinner alltså med ganska många hål på en dag, om man har alla stenar klara för borrning :O

W
RtZ skrev:
Tack för tipsen. Som det ser ut just nu lutar det åt att försöka hyra en cobra.

Hur fort går det att borra med en cobra? Om jag exempelvis vill borra ett 20cm djupt hål som är ca 35mm bred, vilken tidsåtgång får jag räkna med på detta hål?
20 cm är inte mycket om du ska köra med snigeldynamit. Du får kolla på förpackningen om vad som är minsta djup. För litet djup kan orsak "blow out", alltså inget händer.
Spräckkilar e ok.

RtZ skrev:
Man hinner alltså med ganska många hål på en dag, om man har alla stenar klara för borrning :O
Nja... En hel dag är låååååång tid tillsammans med en cobra!
Tänk på att den är stor, tung, otymplig, högljudd, luktar illa och vibrerar så du knappt kan stå upp efter ett tag.
I alla fall om man är lite klen benig som jag.
Har man lite extra tyngd i kroppen så klarar man sig nog längre men det är ändå inte en behaglig upplevelse.

Jag delar Westers uppfattning. Efter att ha borrat 17,5 m hål i två stora stenar så vet jag att jag inte skulle ha klarat det med en kobra, den blir alldeles för tung. Om stenen dessutom är 1,7 m hög så fungerar en kompressor på en släpkärra ypperligt, jag slapp alltså bära upp kobrans vikt, 30-35 kg till den höjden och balansera samma vikt.
Om jag inte minns fel så skall man borra till ca 80% av stenens djup/höjd, vilket kan vara lite knepigt att avgöra om stenen ligger nere i marken, i mitt fall låg stenarna i markplanet.
Att det råkade vara den varmaste veckan under hela sommaren gjorde inte borrningsupplevelsen mindre intressant, det var 27 grader i skuggan den dagen vi borrade och stenarna låg inte i skuggan.

Finns en variant till som jag hyrde när jag skulle ha bort lite sten... vet ej om den har nåt spec namn, men det var som en borrhammare med kanaler i borret som man kopplade en dammsugare till som sög upp stenmjölet och samtidigt fungerade som kylning av borret. Det gick riktigt bra och skapligt fort, perfekt för snigamit iom att hålen blev rena och fina.

Kompressor (släpvagn) + tryckluftsdrivet. Kan du klara på en halvdag med transport fram och tillbaka.

35mm, torrt hål och minst 25 cm för snigeldynamit. Risken finns för blow-out som Wester skrev. Det innebär dock inte att "inget händer", utan en blowout är en rejäl puff med tillhörande kalkkrevad. Rätt otäckt om man står i närheten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.