J
Josth: Om det finns motorkol i sågen kanske de också behöver bytas om den gått många timmar.
11 svar · 4,5k läst
Marcus J
Marcus J: Dewalt-bladen som säljs på bl a Beijer är riktigt bra och dessutom hyfsat prisvärda. Jag vet inte säkert, men jag gissar att det är billigare än Festool.
7 svar · 1,5k läst
FredrikR
FredrikR: http://www.bosch-pt.se/boptocs2-se/modules/oragetblob.dll/GCM8S_manual.pdf?db=ocsr55_s041&item=OCSHEIMWPDF.v$m$d$lobvalues.r55&id=45431,5862,61&filename=GCM8S_manual.pdf
10 svar · 4,6k läst
K
Kröll: Hur monterar man Chok reglaget ??? på en Brigg&Stratton 8hk Model 191707 Type 583201 Code 86062512.Någon som har en bra BILD ,Från Förgasare och fram till Gas reglaget .Jag blir snart tokig på den
0 svar · 938 läst
P-plats
P-plats: Som sagt är gängpressande Taptiteskruv MFTF-TT med stor skalle det som du ska använda (även kallad "flakskruv"). [bild] Är det ett äldre släp är dom gamla skruvarna ofta i tum så det lättaste är att bara borra nya hål och dra i dom nya skruvarna. Tänk på att borrdiametern beror på materialtjockleken med detta borde den som säljer dom kunna hjälpa dig med.
3 svar · 6,5k läst
Johan Rubank
Johan Rubank: Efter att ha testat min Kiruna slip, läst en del och kikat på tillbehören till resp. maskin så förstår jag vad som verkar göra Tormek till en bättre maskin, det verkar vara en baggis att använda Tormeks tillbehör som slipjiggar odyl. och dom verkar saknas till Kirunaslipen. Så jag som nu har en Kirunaslip får försöka bygga några jiggar med ideer från Tormek.
6 svar · 32,1k läst
Raceman
Raceman: Ska väl tillägga också att golvet är 30 mm massivt furugolv och nästan helt nylagt. Varför vi vill göra om är att vi är inte helt nöjda med nyansen på slutresultatet.
6 svar · 6,0k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] Fundera mycket på vad du vill spraya föst. Sitter just och väntar på att min senaste sprayning skall ha lagt sig under natten, men den ser mycket bra ut. Jag har haft ett par sprutpistoler, och fått en del rätt lyckade resultat. Men till slut investerade jag i en riktigt bra en. Med tryckkärl. Och det står nu klart för mig att här, inte oväntat då det också gäller allting
11 svar · 4,9k läst
J
Jan-Å: [citat] Jeep me V8 å E-kort :cool:
10 svar · 11,3k läst
Daniel_N
Daniel_N: [citat] Begriper inte hur jag letade på Julas sida! Sticker dit. Tack för erbjudandet annars!
3 svar · 2,3k läst
snickarboden
snickarboden: Bygg själv. "Essentials Jigs & Shop Accessoires" från The Taunton Press /K
1 svar · 1,4k läst
A
Avemo: http://www.gysinge.nu/products.php?product=Klippspik
1 svar · 1,4k läst
End
End: Så här brukar jag göra när det måste bli exakt rätt: Markerar med penna. Tar betongspik och spikar in 0,5-1,0 mm Tar ut spiken Borrar ett "guidehål" med 3 eller 4 mm hammarborr med antingen slagborr eller borrhammare om jag inte orkar hämta slagborren. Till sist borrar jag med hammarborr i en dimension enligt nylonplugget som ska in.
16 svar · 16,0k läst
pär h
pär h: Om man tittar i lite tabeller för den volymen så skall du ha 160mm men det är svårt att veta vad den levererar för statiskt tryck förmodligen inte så bra kan vara lite lurigt med dessa billiga maskiner. Den vertikala stammen bör däremot inte överstiga 2,5m och det gör det hos dig. Ett sätt kan ju vara att byta till en starkare motor säg 3kw då är det nog inga problem. Det blir ju
11 svar · 3,5k läst
bengtn
bengtn: Boken är en samling av Chris artiklar och blogginlägg. En mycket välskriven och läsvärd bok som fokuserar mer på hur man använder sina hyvlar än på modeller och historia. Jag tillbringade förra veckan hos Dick gmbh på en handverktygskurs under Chris ledning och kan verkligen intyga att han kan det han skriver om. Mer om den senare. /B
1 svar · 1,5k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] Nu vet jaginte om en mobil efterfrågas, och nte hur mobil, men även 25 liter är lite omobilt. Det mest mobila på en kompressor är slangen, och för pistol behövs ingen särskilt tjock slang. Jula säljer slang för 150 kronro per tio meter. Jag skulle hellre satsa på en rinlig kompressor och slang, än en kompressor vars uppgift är att yngla av sig till en 3-fasare så snart jag
3 svar · 1,3k läst
S
Sailorman: Hej och välkommen. Jag tycker ändå att du ska ta upp det med din handlare. Det kanske kan kompenseras med något annat så att maskinparken sväller lite till;-)
8 svar · 3,5k läst
·
tallmilan
tallmilan: eller 34 graders ...
7 svar · 2,0k läst
L
LSN: Det blev en Shinko från Dick med alla tre slipstenarna. Det stänker inte alls så mycket som i filmen från USA och det är mycket enklare att hålla slipvinken konstant än när man slipar med en "vanlig" japansk slipsten. Både knivar och stämjärn blir vassa. Kan rekomenderas om man inte har plats för en Tormek och dessutom gillar japanska vattenstenar /P-O
46 svar · 9,8k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] Det lät ju som sama väg som jag har hittat. Antar att samantaget, speciellt med mattiasp notering att 180 grader kan vara svår att känna som vass, så finns det här som så många andra ställen olika vägar att gå. Min slutsats för mig själv är att precis som jag har olika vinklar på ett antal hyvelblad, beroende på vad jag gör, skall jag fundera mer på vinkeln även på
11 svar · 9,2k läst
A
Andreas5: [citat] Jag har en grön variant (PDO Multi och blå brukar ju inte vara sämre ;)) och den tycker jag funkar helt ok efter att man lärt sig använda den. Det är inte alls självklart att bara läsa beskrivningen och sedan få det att fungera men har man något ställe med facit och lite tid så kommer man fram till hur den fungerar. Jag har främst använt den till att hitta pansarrör i
11 svar · 4,4k läst
Nimajneb
Nimajneb: Sågen är nog lättare än bordet
19 svar · 8,4k läst
·
P
Pottan: Det är bara en bild på basen jag hänvisade till, går du in på deras hemsida så ser du tillbehören i övrigt, det går att bygga på lite som man vill eftersom det sätts fast i bältet med kardborre eller tryckknappar. Norrl
3 svar · 3,4k läst
prototypen
prototypen: Att gräva upp är ju bara en del, sedan ska rören ner, det ska avvägas fyllas sand, handåterfyllas och sedan fyllas igen (med maskin). ursprungsfrågan står och då är det från plan mark till plan mark. Ska man dit och peta i rören själv och gräva igen då är ju grävningen en 2-3 timmar. Protte
5 svar · 7,4k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Ok... sorry... Sökte på CXS men hittade inget så det var därför jag nämnde om den för Festool har ju inte gjort någon reklam för den på sin svenska sida eller i brevlådan vad jag sett. Min ÅF berättade om den igår men då hade den buffeln redan sålt de som kommit in... Riktigt bra pris för den känns det som.
2 svar · 3,7k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] Mycket bra, tack för det. Körde faktiskt ett titan på prov före första sprutningen, men det borde vara överspelat nu, och jag har dessutom bytt handpapper, och har granat. Problemet är mer att jag inte hinner komma till och göra nästa sprutning, för mycket annat för tillfälet. --- Mats ---
15 svar · 3,2k läst
M
Magnus_78: Rören i fråga är inköpta från Rinakby Rör så det är (förmodligen) helt vanliga vattenrör och inget konstigt med de. Som jag nämnde i min första post så gick det betydligt bättre att gänga en annan typ av rör. Jag tror att dessa är s.k. "handelsrör" från Tibnor. Apropå rörskuvstycke så borde det gå att uppnå liknande resultat med hjälp av små backar som har liknande
11 svar · 7,0k läst
Daniel_N
Daniel_N: [citat] Äh, vi vet ju att du redan är fast i träsket:) Jag har inte testat originalklingan, vet ej hur bra den funkar. Biltemas klingor har jag använt i kap/gersåg och cirkelsåg. Jag tycker att de är prisvärda, men har ändå gått över till dewalt 20 series, som inte var så mycket dyrare och som jag upplevde behöll skärpan längre. För riktigt fina snitt tycker jag inte att
5 svar · 6,5k läst
Larsa
Larsa: Biltemas popnitade på en plywood var ju en bra ide. Då kan jag ju skriva storleken på plywooden. Blir en resa dit. Tack för tipsen!
4 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.