7 003 läst ·
11 svar
7k läst
11 svar
Hur spänna fast 1/2" vattenrör för gängning?
Hej!
Jag håller på att gänga halvtums vattenrör (järn) och har stött på patrull. Utrustningen jag använder är en rörgängare från Jula och ett "helt vanligt" skruvstäd med 125 mm bredd på käftarna. Förutom det så har jag använt skyddsbackar för att spänna fast röret: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skruvstycke/Bankskruvstycke/Skyddsbackar-for-skruvstycke-2-st/
Det fungerade hyfsat med en viss typ av rör men de jag fått tag på nu verkar bestå av ett lite hårdare material vilket får röret att snurra i skruvstädet trots att jag dragit åt det för både kung och fosterland. Jag använde rikligt med olja på både rörända och skären i gängningsstycket men det hjälpte föga.
Så frågan lyder: hur spänner man fast ett rör för gängning?
Jag håller på att gänga halvtums vattenrör (järn) och har stött på patrull. Utrustningen jag använder är en rörgängare från Jula och ett "helt vanligt" skruvstäd med 125 mm bredd på käftarna. Förutom det så har jag använt skyddsbackar för att spänna fast röret: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skruvstycke/Bankskruvstycke/Skyddsbackar-for-skruvstycke-2-st/
Det fungerade hyfsat med en viss typ av rör men de jag fått tag på nu verkar bestå av ett lite hårdare material vilket får röret att snurra i skruvstädet trots att jag dragit åt det för både kung och fosterland. Jag använde rikligt med olja på både rörända och skären i gängningsstycket men det hjälpte föga.
Så frågan lyder: hur spänner man fast ett rör för gängning?
Ja, det vore fint men kostar väl multum? Finns det inte någon bra typ av backar för vanliga skruvstäd som greppar röret bättre? Jag vill helst inte få större märken i rören då jag tänkt att använda de till inredningsdetaljer.
Rörskruvstycke från Jula kostar inte multum.
Dra fast det med franskskruv i ena änden på en plankbit och stå på den andra änden när du gängar.
Lätt sedan att slänga undan när det inte behövs.
Backarna från Jula håller inte Rigid kvalitet så en handpåläggning med bryne eller lätt slipning kan behövas efter lite gängande.
Dra fast det med franskskruv i ena änden på en plankbit och stå på den andra änden när du gängar.
Lätt sedan att slänga undan när det inte behövs.
Backarna från Jula håller inte Rigid kvalitet så en handpåläggning med bryne eller lätt slipning kan behövas efter lite gängande.
holmertz: jag letade efter rörskruvstycke på Julas hemsida men hittade inget. Har du sett ett sådant i butik på sistone?
krijo1: tanken har slagit mig och jag testade faktiskt med sandpapper men momentet blev för stort och det vred bara runt.
krijo1: tanken har slagit mig och jag testade faktiskt med sandpapper men momentet blev för stort och det vred bara runt.
En tanke, om den fungerar eller inte vågar jag inte uttala mig om, är om du tar en fyrkantig trä- eller aluminiumbit med 125mm längd, borrar ett längsgående hål i den (rördiametern), sågar den på längden så att du får två delar och sen spänner fast den och röret i skruvstycket. Då ökas ju anläggningsytan markant iaf.
Hade samma problem när jag skulle gänga 1" blårör (järnrör) med en gängsats från Harald Nyborg. Det första skrustycket, lite mindre drog jag helt sonika sönder, det spack i basen. Jag löste det med devisen "Går det inte med våld så prova mer våld" Köpte största skruvstycket på biltema och satte en rörstump som förlängning på armen på skruvstucket och drog för kung å fosterland, sen snurrade det inte
. Änvände mig av de alu-backar som länkats ovan också.
Att gänga 1" rören var rejält tungt, jag fick använda förlängning på gängkloppan också. Så att det inte skulle gå att få fast 1/2" rören låter lite skumt. Själva gängkloppan är ok?
Största skruvstycket på biltema är 19kg's 125 mm så vi kanske har samma i så fall?
Att gänga 1" rören var rejält tungt, jag fick använda förlängning på gängkloppan också. Så att det inte skulle gå att få fast 1/2" rören låter lite skumt. Själva gängkloppan är ok?
Största skruvstycket på biltema är 19kg's 125 mm så vi kanske har samma i så fall?
Redigerat:
måste bara poängterar att gÄnga ett halvtums rör ska det inte krävs mycke kraft skulle ha haft sympati om det vore tvåtums rör så något är ju fel om skruvstycket inte orkar med förtighta skär fel matrial ?
Redigerat:
Rören i fråga är inköpta från Rinakby Rör så det är (förmodligen) helt vanliga vattenrör och inget konstigt med de. Som jag nämnde i min första post så gick det betydligt bättre att gänga en annan typ av rör. Jag tror att dessa är s.k. "handelsrör" från Tibnor.
Apropå rörskuvstycke så borde det gå att uppnå liknande resultat med hjälp av små backar som har liknande anläggningsyta. Kanske ska man inte satsa på så stor yta som möjligt utan en mindre så att yttrycket blir högre och det "nyper"?
När jag är i verkstan nästa gång så ska jag testa lite olika idéer: använda endast en back (varianten från Biltema) samt använda antihalktejp på backens/backars ytor.
Apropå rörskuvstycke så borde det gå att uppnå liknande resultat med hjälp av små backar som har liknande anläggningsyta. Kanske ska man inte satsa på så stor yta som möjligt utan en mindre så att yttrycket blir högre och det "nyper"?
När jag är i verkstan nästa gång så ska jag testa lite olika idéer: använda endast en back (varianten från Biltema) samt använda antihalktejp på backens/backars ytor.
Klicka här för att svara
Sånt här rörskruvstycke funkar till ändamålet. håller fast utan att missforma röret.