Byggahus.se

Spånsug på loft

2k läst  11 svar

1. C
    Medlem Nivå 3
    Jag håller på att bygga mitt garage/snickeri, och har självklart funderat på dammproblemet när man jobbar med trä. Jag har därför tänkt sätta spånsugen på det oisolerade loftet ovanför lokalen.

Dock är det som högst 1,7m högt i nock på loftet, så det blir ju lite tight att få rum med en spånsug typ FM300 som är ca 1,9m hög, men det gör kanske inte så mycket om den övre filterpåsen ligger ann mot innertaket när den används? Alternativt, finns det andra typer av spånsugar utan stor övre säck och utblås som jag kan dra ut genom fasaden.

Jag inser ju att det kommer bli kallt i garaget när man använder sugen på vintern, tilluft i garaget sker genom att man öppnar garageporten en springa, men med 9kw byggfläkt får man kanske snabbt upp värmen igen?
    http://www.jula.se/byggflakt-137966

Är det annars några problem att ha spånsugen en våning ovanför arbetsstället, eller försämrar det inte effekten nämnvärt?

2. Daniel_N
    Moderator · Nivå 20
    Kan inte säga så mycket du har nytta av, mer än att jag verkligen rekommenderar att ha spånsugen utanför verkstaden, tyst och skönt. Kanske kan du ha den i ett skjul precis utanför väggen? Blir ju lite lättare att komma åt och tömma. Kanske blir också rören kortare, vilket är något man alltid ska eftersträva. Om det är en nackdel att ha långa vertikala rör (dvs upp till vinden) vet jag inte, kanske drabbas suget av detta.

Passa på att göra plats så att du också kan placera kompressorn utanför snickeriet, skönt att slippa den också. Ska du ha en stationär dammsugare så passar den ju också bra utanför, spar plats och ljud.

3. J
    Medlem Nivå 7
    Jag har börjat bygga ett "skåp" på utsidan garageväggen för att ha spånsugen i. Tur att jag inte hunnit så långt utan att jag kan göra det lite större så jag kan ha kompressorn där också. Tack Daniel, det hade jag inte en tanke på men självklart ska den ut också.d^_^b

Har också haft tankar på att det är mycket uppvärmd luft som försvinner ut men jag har tänkt lösa det så att skåpet blir tätt och isolerat och sedan sätter jag en ventil med ett dammfilter in genom garageväggen från skåpet. Luften tar då vägen tillbaka in i garaget igen och uppvärmningsbehovet borde minska avsevärt. Kanske kan du göra nåt liknande med spånsugen placerad på loftet?

4. phl
    Medlem · Nivå 14
    Har min spånsug monterad utomhus, verkstan huserar i källaren. Sugen är en normalstor sug för att köra till en maskin åt gången. Visst är det en hel del uppvärmd luft som försvinner men jag resonerar som så att jag hellre har en dammfriare arbetsmiljö än sparar några kronor. Dessutom körs sugen väldigt korta perioder. Det bäste hade ju givetvis varit en cyklon med finfilter men någon sådan har jag varken plats eller lust att lägga pengar på.

Kompressorn huserar för övrigt i samma ouppvärmda utrymme. Har inte loggat temperaturen men tror inte den går ner under nollan. De flesta kompressorer är nog rätt trögstartade i så pass låga temperaturer men herrarna på Duab menade att det inte var något jätteproblem så länge säkringarna höll. Har petat i 10W30-olja i den, skulle passa bättre om den går i låga temperaturer.

Sist men inte minst kan det faktiskt bli ett temperaturproblem åt andra hållet oxo. Kör man kompressorn mycket blir det varmt i ett slutet utrymme och kompressorn får sämre kylning. Brukar därför ha lite koll på min när jag sprutlackerar.

5. C
    Medlem Nivå 3
    Tack för tipsen, kompressorn ska ju självklart också ställas upp på loftet, det hade jag inte tänkt på, blir till att skaffa rör till den också nu. Kompressorn stod utomhus hela vintern, arbetade i som lägst i under -15 grader, då behövde man värma upp den några minuter med kupévärmaren för att den skulle starta, men så låga temperaturer lär det inte bli på loftet som sagt.

Jag hade också funderat på någon sorts återcirkulerande luft, men är rädd att det blir svårt att få både bra filtrering av luften och bra luftgenomströmning.

Om jag inte ordnar så att spånsugen själv ventilerar ut luften utanför huset tänker jag sätta in en ventilationsfläkt som startar när spånsugen startas och kör en stund efter man slagit av den. Då borde den mesta av värmen och dammet försvinna ut, ska även förvara icke köldkänsliga prylar där uppe, så jag vill försöka minska mängden damm där uppe också.

Men angående att filterpåsen hamnar mot innetaket, hur hårt spänd är den i uppblåst läge, ser någon ett problem med att den ligger emot, kanske måste skruva fast sugen för att den ska stå still?

6. pär h
    Medlem Nivå 12
    Att filtersäcken ligger an mot innertaket är inga problem för spånsugen eller dess förmåga. Om det nu inte är massa kondens där säcken ligger an mot taket.

Men däremot så är spånsugen lite klen om du hänger på för många meter rör specielt vertikalt
    .
    Vad du än gör sätt inte på 100 mm rör på den spånsugen då kommer du att tappa hälften av vad den kan leverera. Använd minst 125mm allra helst 160mm för du behöver flytta så mycket luft du bara kan med tanke på att du skall ha ca3m vertikalt.
    Innloppet på spånsugen är säkert 125mm men det är inga problem att bygga om till 160mm

Om du vill återcirkulera luften från spånsugen så bygg en plywood låda över filtersäcken och led sen luften vidare i rör med min diameter 200mm gärna större till ett patronfilter som sitter i verkstan.

Mvh Pär

7. mattiasp
    Moderator · Nivå 17
    Ingen har ännu påpekat att det kan vara en dålig idé att pumpa upp en massa varm luft i ett kallt utrymme. Den varma luften innehåller fukt som kommer att kondensera när den kyls ned. Det betyder att du kommer att få kraftiga fuktproblem på loftet. Om det är riktigt kallt riskerar du att få isbildning redan i spånsugen. Visserligen kommer luften att värma upp spånsugen, så isbildningen är kanske inget reellt problem. Däremot kommer mögel i loftet som ett brev på posten. Min spontana rekommendation är att tänka om.

8. phl
    Medlem · Nivå 14
    Han får helt enkelt tänka om och köpa en cyklon med stort fint patronfilter och skicka tillbaka luften ner i snickeriet :)

9. mattiasp
    Moderator · Nivå 17
    Det är naturligtvis den bästa lösningen, men det är också en dyr lösning. Om TS kan tänka sig att pumpa ut den varma luften i stället för att filtrera den, bör man överväga att bygga in spånsugen i en lufttät låda och leda ut den fuktiga luften genom ett spirorör eller motsvarande. Lådan och rören bör dessutom isoleras på utsidan för att inte den fuktiga luften skall kondensera inne låda och spirorör. Det blir dyrt och invecklat hur man än vrider på problemet.

10. phl
    Medlem · Nivå 14
    Sedan kan man ju fundera på hur mycket man behöver isolera i praktiken. Du vet ju hur min installation ser ut, den lider inte av några fuktproblem. Dock rör det sig ju här om murverk.

11. C
    Medlem Nivå 3
    Asch, nu blev ju allt mycket mer komplicerat än jag hade tänkt från början :)

Att bygga en låda vid ena gaveln av loftet borde ju gå att fixa ganska enkelt, då blir det dock lite längre rördragning än jag hade tänkt från början, men om jag möblerar om den tänkta placeringen av maskinerna så det kanske löser sig ändå.

Om man nu kör 160mm spirorör, räcker effekten i FM300 eller motsvarande? För att få en maskin med trefasmotor med högre effekt får man ju lägga minst det dubbla...

12. pär h
    Medlem Nivå 12
    Om man tittar i lite tabeller för den volymen så skall du ha 160mm men det är svårt att veta vad den levererar för statiskt tryck förmodligen inte så bra kan vara lite lurigt med dessa billiga maskiner.
    Den vertikala stammen bör däremot inte överstiga 2,5m och det gör det hos dig. Ett sätt kan ju vara att byta till en starkare motor säg 3kw då är det nog inga problem.
    Det blir ju bökigare att springa upp och ner för trappan och kolla om påsen är full till spånsugen.
    Om du har möjlighet så placera den utan för verkstaden i ett vindtät föråd. Har en polare som har en liten frige bod ouppvärmd med lite maskiner i har spånsugen stående i ett litet vindskydd utanför verkstaden och det har aldrig varit problem.

Mvh Pär H