6 276 läst ·
13 svar
6k läst
13 svar
Mässing+järn+lin?
Hej!
Hörde av en bekant häromdagen att man inte ska använda lin där ena gängen är i järn och andra i mässing, därför att matierialen växer olika mycket när de blir varma och därför spränger varandra. Han hävdade att man skulle köra gängtejp istället. Någon som hört något liknande?
Hörde av en bekant häromdagen att man inte ska använda lin där ena gängen är i järn och andra i mässing, därför att matierialen växer olika mycket när de blir varma och därför spränger varandra. Han hävdade att man skulle köra gängtejp istället. Någon som hört något liknande?
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
På vad sätt skulle gängtejpen förädra materialen??
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Gängtejpen är väl mera känslig för rörelse i skarven, lin är mer förlåtande.
Protte
Protte
Låter märkligt, min erfarenhet är att lin är löjligt förlåtande och dessutom lätt självtätande. Det om något är ju en egenskap som ytterligare borde tala för linet om man skarvar gängor av olika material som beter sig på olika sätt. Sist men inte minst finns det väldigt gott om gängskarvar mellan mässing och järn i mitt hus. Dessa är alla utförda av VVS-firma och är tätade med just lin.
Man har tätat skarvar med lin i 100 år och mer, så skulle linet ha några biverkningar skulle det ha märkts för länge sen. Att kopplingar och rör spricker beror på materialfel, rost, felaktig montering, övervåld eller is.
Jag kommer att flytta den här tråden till rätt forum, men jag vill passa på att fråga om någon någonsin lyckats få något tätt med gängtejp? Lin är helt överlägset. Till trådstartaren vill jag påstå att din bekant pratar goja.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Mellan 1967 och 2005 hade jag koppar - galvade järnrör - koppar för inkommande kallvatten och ja.......... det funkade.
Protte
Protte
Kör med lin å locherpasta (unipak?) det funkar. Man har möjlighet att "backa" i gängningen om det behövs, går fan inte med tejp. Gör lite "rispor" i gängorna så att linet krokar i ordentligt så blir det bra. De e min metod iallafall 
Är det någon som har någon teori om att Ädla rör till oädla i vattenriktningen skulle öka korrosionsrisken?
Första o enda gången jag stött på det var besiktningskvinnan som besiktigade vårt nuvarande hus för 3 år sedan.
Hon högg ned på detta o det kom i slutrapporten. Nu handlade det om en vattenutkastare på utsidan modell jättegammal som jag ändå bytt ut.
Personligen har jag svårt att se att flödesriktningen skulle spela roll.
Första o enda gången jag stött på det var besiktningskvinnan som besiktigade vårt nuvarande hus för 3 år sedan.
Hon högg ned på detta o det kom i slutrapporten. Nu handlade det om en vattenutkastare på utsidan modell jättegammal som jag ändå bytt ut.
Personligen har jag svårt att se att flödesriktningen skulle spela roll.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden