Verktyg & Maskiner
Larsa: Biltemas popnitade på en plywood var ju en bra ide. Då kan jag ju skriva storleken på plywooden. Blir en resa dit. Tack för tipsen!
steppen7: [citat] En av dom fina grejerna med litium jon är att det inte spelar så stor roll belastat eller obelastat. Spänningen sjunker inte mycket under belastning. På modellflygacken jag nämnde tidigare provade jag att plocka ut 24A kontinuerligt vilket ger runt 300W. Kommer inte ihåg exakt men spänningen kanske sjönk 0.1V eller nåt sånt. Jag kokade upp en liten termos med vatten på några
Mats Bengtsson: [citat] Stanley Fatmax XT är också egentigen en CST berger. Har en vågrät linje, mer än 180 grader, lodrät linje framåt och åt sida, mer än 180 grader, 4 kryss och lodfunktion. --- Mats ---
LilleNo: Ursäkta bump av gammal tråd, men... Jag lånade en liten smidig 65mm Elu cirkelsåg av min far för att såga till ett par brädor med tunnplåt monterad på. Det gick inte att få in biten i gersågen och med stick sågen hade det blivit alltfför fult & inexakt snitt. Sedan hade jag även tänkt att klyva några brädor snabbt, smidigt & snyggt. Hur gör man ovanstående om man inte vill
tallmilan: Att ta upp den ur kartongen och smutsa ned den gör man när man ska ha med den i bagaget för att kunna hävda att man tagit med den hemifrån och använt den på semestern - typ golfklubbor, cykel etc Lite mindre troligt med spikpickor och bordsågar
clain: Hittade lite forumsnack om LS1016L på www.contractortalk.com och tyckte det var riktigt intressant med lite info från dem som kört med sågen en lite längre tid. Den jämfördes även en del med Kapexen, intressant läsning om man är i köpartagen... Vår "gamla" BlackLine ger/kap-såg som vi fick av svärfar har börjat sjunga på sista versen nu så det är definitivt dags att börja
snickarboden: phl>Total längd ca 1,2 m dvs in och ut, detta pga platsbrist, ju längre desto bättre. /K
Nimajneb: Om du har behov av en elastisk koppling mellan motor o drivaxel så spelar längden roll. Kort vs lång bestäms av remmens elasticitet samt rörelsebehovet.
Nimajneb: [citat] ....med läshastigheten kanske;) Att vi alla måste veta mera om styrklackar på sticksågar är väl självklart:D
hjelma: Finns det olika storlekar för krokarna man hänger tavlor när det finns en tavel/skugglist på väggen. Skulle vilja hitta en som är runt 50 mm. hejlma
memgard: Utsuget tycker jag funkar bra, särskillt tillsammans med att den blåser bort spån som annars döljer såglinjen men måste samtidigt erkänna att jag inte har mycket att jämföra med. Tidigare Bosch GST85 och en mycket gammal Skill (frid över dess uppbrunna hjärta). (tycker att modellerna utan bygelgrepp är att föredra). Kan inte säga att jag saknar styrklackar. Precisionen är toppen
joflopp: Är det någon som känner till om och var i Göteborgsregionen man kan hyra Rems Cut 110P? Verkar inte finnas hos de stora uthyrarna som har mindre verktyg i sitt sortiment, typ Cramo. Fick reda på att Ahlsell vill ha 7000 så det känns inte aktuellt att köpa. Lite billigare i Tyskland, PreisRoboter listar den för 308 på 24tools.de men det verkar inte gå att beställa den artikeln när
Nimajneb: [citat] Interbankkursen ligger där. Då blir det inkl moms en faktor på 1,55-1,60 på danska nettopriser
anden2000: Jag går och väntar på att GMS 120 ska dyka upp i affärerna. Räknar med att denna uppföljare borde vara bättre än de tidigare Bosch-detektorerna, borträknat D-tect 150 som ligger i annan prisklass.
WaldenWoods: Tack för det finurliga förslaget, det ska jag testa vid tillfälle! Nu har jag fått mina grejor (eller ja, det är ett bra tag sedan lådorna kom, men det har varit mycket på jobbet så det har dröjt ett tag innan jag hunnit packa upp och montera). Så här långt gillar jag verkligen dessa prylar! Misstag såhär långt, för andra att undvika: Köpte en TS-55 att ha i CMS när jag har en
jac: Tack för feedback, det är ju väldigt bra att veta hur detta fungerar. Skulle man råka ut för att skyddet slår till så skall man alltså låta sågen svalna och sedan köra ett tag på tomgång för att den skall komma upp i arbetstemperatur igen. Det är ju inte helt lätt att räkna ut.
Marlen Eskilsson: Jag har raderat inlägg i den här tråden som var otrevliga och inte drev diskussionen framåt.
Daniel_N: [citat] Klingan skall vara max nedsänkt. Då skall en tand framkant av klingan precis ta i gummiflärpen, och det skall enligt festools fabriksinställningar vara 0,1mm mellan tanden där bak och gummit. Personligen (utan att jag har haft problem med 0,1 utan egentligen bara gör det för att i ännu högre grad undvika problemet med att en snedställd klinga skär olika långt från gummit
pär h: efter en enkel googling D27901 heter dewalts dammsugare på pappret låter det bra hittar ingen info om filtret men dom har filter till äldre dammsugare på hemsidan och det är hepa filter. Efter en snabb kol på prisjakt så ligger den på 4999kr så den var nog för dyr för trådskaparen. Mvh Pär H
trojlee: måste tjuvlåna tråden lite...vart hittar jag en övergång från min kärcher grovdammsugare till sågens spånsugsuttag?? / M
Mats Bengtsson: [citat] CMS och CS70 är väldigt nära på samma sak. Skillnaden är att i CMSen sitter en sänksåg, som du kan ta ut om du behöver en handhållen cirkelsåg. Det är relativt enkelt, två skruvar, vända upp och ner, två plastploppar, och tre skruvar till, och du har en cirkelsåg i handen. Dock, den fungerar bra i bordssågen, så det är sällan man vill ta ut den. Jag kände på de flesta
Rund_skruvad: Jag köpte ett benstativ för kap- och gersåg på Swedol (birka tools) som jag tycker är stabilt och var prisvärt.
phl: Min gissning är att du då ligger rätt bra till även om du stoppar in en värmepump redan nu. Sitter ju för övrigt filter i dem oxo, du får väl hålla koll på dem med jämna intervall.
fln213: Det var vad säljaren uppgav, men det visade sig på bilderna att han hade fel senare
snubben11: det visade sig att det var förlängningskabeln som det var avbrott i, atika kan man lita på.
bjoli: Jag har handlat på B&Q och Leroy Merlin i Peking. De påminner båda om Bauhaus el liknande. Säljer bl.a. Hitachi och DeWalt. Kursen på rmb är ganska hög numera så det är tveksamt om det lönar sig att handla. Självklart billigare än i Sverige men knappast billigare än import från england. Vad som däremot är billigt i Kina är ju naturligtvis kopior på kläder, väskor och dvd'er,