1 517 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Blad till elsticksågar
Hej alla. Är ny här. Försöker (mot bättre vetande) renovera mitt lägenhetskök.med bänkskivbyte-kakel etc. Har stött på patrull när jag försökte såga ut hålet för den infällda diskhon. Bladet var för kort. (38mm skivtjocklek)
På sågsäljarnas hemsidor så skryts det om 65 och till och med 110 mm sågkapacitet. Jag trodde i min enfald att detta angav det möjliga sågdjupet- men det verkar ju vara en missupfattning.
Har shoppat runt på clasisjön-jula etc och där finns ju bara de vanliga korta sågbladen som i bästa fall når 35 mm ner.
Finns det längre sågblad och i så fall - var köper man dom? Min såg ( en nonamare klarar både t och u fattning - 65 mm sågkapacitet.)
Hur man kommer i åtnjutande av den dolda kapaciteten skulle jag vilja veta
Tips mottas tacksamt.
På sågsäljarnas hemsidor så skryts det om 65 och till och med 110 mm sågkapacitet. Jag trodde i min enfald att detta angav det möjliga sågdjupet- men det verkar ju vara en missupfattning.
Har shoppat runt på clasisjön-jula etc och där finns ju bara de vanliga korta sågbladen som i bästa fall når 35 mm ner.
Finns det längre sågblad och i så fall - var köper man dom? Min såg ( en nonamare klarar både t och u fattning - 65 mm sågkapacitet.)
Hur man kommer i åtnjutande av den dolda kapaciteten skulle jag vilja veta
Tips mottas tacksamt.
Hej och välkommen till byggahus!
Angiven kapacitet för en sticksåg avser sågdjup, inte bladlängd. Dock är det inte helt ovanligt att angivet sågdjup är "väl tilltaget". Men 38mm bänkskiva bör inte vara ett problem om din såg är specad för 65mm. Blad som klarar 38mm borde du kunna hitta i vilken bygghandel som helst, jag vet med säkerhet att Jula har så långa blad.
Angiven kapacitet för en sticksåg avser sågdjup, inte bladlängd. Dock är det inte helt ovanligt att angivet sågdjup är "väl tilltaget". Men 38mm bänkskiva bör inte vara ett problem om din såg är specad för 65mm. Blad som klarar 38mm borde du kunna hitta i vilken bygghandel som helst, jag vet med säkerhet att Jula har så långa blad.
Jula har iaf 100mm långa.
http://www.jula.se/sticksagblad-med-t-faste-124256
Jula har haft Bosch blad förut, men jag misstänker att detta är någon slags noname-blad istället. Vilket är lite synd då Bosch-bladen är riktigt bra blad.
http://www.jula.se/sticksagblad-med-t-faste-124256
Jula har haft Bosch blad förut, men jag misstänker att detta är någon slags noname-blad istället. Vilket är lite synd då Bosch-bladen är riktigt bra blad.
Hej Daniel och Mikael. Tack för snabbt vänligt svar. Då vet jag att bladen faktiskt finns på nåt fler ställe än min hjärna 
Re; Mikael, håller med dig ang. Boschbladen. Det märkte jag när jag härom året la in laminatgolv i kök/hall och sovrum. Nonamarna må vara nån tia billigare men kroknar också fortare. Snålheten bedrar oftast visheten.
Det vet också alla som gått på blåsningen att köpa en 12-a takfärg för 129:-. 12 liter senare så täcker det inte ens..
Men det är en annan debatt. Tack iaf.
Re; Mikael, håller med dig ang. Boschbladen. Det märkte jag när jag härom året la in laminatgolv i kök/hall och sovrum. Nonamarna må vara nån tia billigare men kroknar också fortare. Snålheten bedrar oftast visheten.
Det vet också alla som gått på blåsningen att köpa en 12-a takfärg för 129:-. 12 liter senare så täcker det inte ens..
Gillar bosch-blad. Råkade pilla in Pirahna blad i min blå bosch, såg inte detta. Mårkte att den nästan nya stickisen betedde sig som en full iller, var nära att åka tillbaka med den, men bytte till bosch igen och så äntligen sågade den 100% rakt igen. Med Slapp änd bläcker-bladen fick jag hålla maskinen säkert 10 grader snett fär att det skulle bli hyfsat rakt. (ser ni något tefatsliknande över sverige idag så är det Piranha slippapper för excenterslip. Sicket skräp, kornen funkar finfint, men kardborren släpper efter en kort stund)
Visst är det skillnad. Speciellt på sticksågar (i jämförelse med tex cirkelsågar) så tycker jag att det är mycket stor skillnad på bra och dåliga blad.pason_67 skrev:Gillar bosch-blad. Råkade pilla in Pirahna blad i min blå bosch, såg inte detta. Mårkte att den nästan nya stickisen betedde sig som en full iller, var nära att åka tillbaka med den, men bytte till bosch igen och så äntligen sågade den 100% rakt igen. Med Slapp änd bläcker-bladen fick jag hålla maskinen säkert 10 grader snett fär att det skulle bli hyfsat rakt. (ser ni något tefatsliknande över sverige idag så är det Piranha slippapper för excenterslip. Sicket skräp, kornen funkar finfint, men kardborren släpper efter en kort stund)
Klicka här för att svara