Sitter nu och lurar på en färgspruta efter att ha läst dom andra trådarna.
Efter att ha pratat med olika målare så säger dom att dessa billigare elsprutor är dynga, men dessa nya typ Wagner sprutorna
Är dom lika som dom äldre. Har dm inte förbättrats?

Jag ska ha den till diverse möbler samt kanske nåt rum o dörr. Duger kanske?

Eller är det bättre o satsa på en tryckluftsdriven med överliggande kopp?

Vad ska den användas till? vad för ytor färg m.m?

blandat tänkte jag både vattenbaserad samt typ lackfärger ska väl mest måla trä(om det var de du menade)

Jag har föregångaren 865E och den funkar kanon till det mesta.
Lite sämre när det stormar ute och man ska lasera väggar
vidare har jag inte hittat någon riktigt bra vattenspädbar lackfärg. Lösningsmedlesbaserade funkar bra men det är såååååå träligt att göra rent efteråt.

Nimajneb skrev:
Lite sämre när det stormar ute och man ska lasera väggar vidare har jag inte hittat någon riktigt bra vattenspädbar lackfärg.
Det beror nog på att det inte finns. Nåja, det är inte helt sant men alla de vattenbaserade snickerifärger för pensel och roller som säljs i vanliga färgbutiker har egenskaper som gör de olämpliga att spruta. Det går, men det är ofta lite av en utmaning. Ett tips är att testa Wedevågs vattenbaserade färger som är gjorda för sprutmålning. Har än så länge bara testat topplacken men förutsätter att grunden är lika bra. Går dock inte att köpa i småburkar, det är 5+ liter som gäller och de är lite kluriga att få tag på. En lätt spädd vanlig snickerilack har en viskositet på kanske runt 3,5minuter i en Ford#4 medan Wedevågs färger ligger på 1 minut.

phl skrev:
Det beror nog på att det inte finns. Nåja, det är inte helt sant men alla de vattenbaserade snickerifärger för pensel och roller som säljs i vanliga färgbutiker har egenskaper som gör de olämpliga att spruta. Det går, men det är ofta lite av en utmaning. Ett tips är att testa Wedevågs vattenbaserade färger som är gjorda för sprutmålning. Har än så länge bara testat topplacken men förutsätter att grunden är lika bra. Går dock inte att köpa i småburkar, det är 5+ liter som gäller och de är lite kluriga att få tag på. En lätt spädd vanlig snickerilack har en viskositet på kanske runt 3,5minuter i en Ford#4 medan Wedevågs färger ligger på 1 minut.
Har d jämfört nåt med nån bättre kompressormatad spruta eller nån spruta iöverhuvudtaget.
Mina val ligger lite emellan denna Wagner eller nån toppmatad tryckluftsdriven spruta, men känns som att dessa e smidiga. Dom målare jag pratat med påstår att dessa elsprutor bara spottar o fräser, synpunkter på det, ja menar utvecklingen måste ju gått framåt om man jämför med typ 10 år gamla elsprutor?

Sorry menade att citera nimabjeb

Jag har inte någon elspruta men har däremot övat en del med billigare conversion gun (tryckluftsdriven spruta) med överliggande kopp samt conversion gun med trycksatt färgkopp.

Great skrev:
Sitter nu och lurar på en färgspruta efter att ha läst dom andra trådarna.
Efter att ha pratat med olika målare så säger dom att dessa billigare elsprutor är dynga, men dessa nya typ Wagner sprutorna
Är dom lika som dom äldre. Har dm inte förbättrats?

Jag ska ha den till diverse möbler samt kanske nåt rum o dörr. Duger kanske?

Eller är det bättre o satsa på en tryckluftsdriven med överliggande kopp?
Det finns rätt mycket skrivet om detta. För det första skall man komma ihåg, vilken spruta du än väljer, precis som med alla andra verktyg, de kan gå att använda, men de riktigt bra är mycket bättre. Men kostar.

Skall du ha det enkelt, köp inte färgspruta kopplad till vanlig kompressor. Skall du ha det riktigt bra, köp färgspruta kopplad till kompressor (mindre enkelt, mer inställningsmöjligheter).

Köper du en "allt i ett", satsa på så många steg som möjligt (den du länkar till har bara två, bra sprutor har 4). Dock, mellan en dålig 3 och en bra två kan en bra två vara bättre, kvalitet räknas. Ju fler steg, dess större chans klara svåra färger. Går du med kompressor och skall klara svåra färger, måste du upp i 450 liter per minut, minst 50 liter tank (Bauhaus herkules 3 hp är den billigaste jag sett som har en god chans).

Om du är beredd att ta riskerna med att använda lösningsbaserade färger, kan du få bra resultat även med rimligt billiga modeller (av båda sorterna). Går du med vattenbaserade färger, så är det billigare att köpa 5 liter proffsfärg (som fungerar i en spruta) än 2 liter "på hyllan färg" som inte lämpar sig väl för sprutor. Med vattenbaserat, satsa på sprutor med tryckbehållare om du använder vanlig kompressor.

--- Mats ---

Jag har en tvåstegs som jag inte längre använder. För att få en vettig finish fick jag späda färgen till ca 25 s i en Ford#4. Det blir en hel del vatten och mycket svårt att undvika rinningar. Om jag minns rätt så hällde jag i 30% vatten i Beckers elegant aqua, glans 40. Har man sugande underlag blir det aldrig färdigt, eftersom den tunna färgen sugs in i materialet. MDF gick bra efter lite övning. Eftersom man inte har så mycket att laborera med på en enkel turbinspruta, blir det så att man lär sig att spraya i stället för att ratta på utrustningen.

De enklare turbinsprutorna är nästan alltid bleeders, dvs att luften flödar hela tiden och avtryckaren endast påverkar ventilnålen för färgen. Jag skulle föreslå att man använder sk retarder, tex. floetrol när man använder en turbinspruta. Anledningen till det är att det stora flödet av uppvärmd luft gör att färgen börjar torka lite snabbare än vanligt, vilket leder till att filmen inte hinner flyta ut ordentligt.

var inne på bauhaus idag o kikade på Bosch 105:an demosnubben där påstod att det inte var några problem att köra falufärg i denna maskin även om dom inte rekomenderade det, nån som har erfarenhet.

Great skrev:
var inne på bauhaus idag o kikade på Bosch 105:an demosnubben där påstod att det inte var några problem att köra falufärg i denna maskin även om dom inte rekomenderade det, nån som har erfarenhet.
Fundera mycket på vad du vill spraya föst. Sitter just och väntar på att min senaste sprayning skall ha lagt sig under natten, men den ser mycket bra ut. Jag har haft ett par sprutpistoler, och fått en del rätt lyckade resultat. Men till slut investerade jag i en riktigt bra en. Med tryckkärl. Och det står nu klart för mig att här, inte oväntat då det också gäller allting annat, så är det en otrolig skillnad på vad man kan åstadkomma med hyffsade verktyg (HVLP sprutor) och bra verktyg (riktigt bra HVLP spruta med tryckkärl).

Har många gånger funderat på Wagner och Bosch (och ibland Graco). Efter mycket funderande konstaterade jag att den sammanfattning jag hittar på nätet är att bra pistol med kompressor är det som ger bäst resultat. Så jag köpte en.

Det enda problem jag har är att min i mina ögon perfekt atomiserad helt spegelblanka yta pryds av ett par "plättar". Kanske blir jag till slut tvungen att tro på de som säger att rengöring av pistolen måste göras bättre än jag gör nu... :S

--- Mats ---

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.