9 156 läst ·
11 svar
9k läst
11 svar
Skärvinkel 25°, slipvinkel 10° stämjärn?
Hej!
Köpte ett packe Bacho stämjärn som kommer att slipas med Tormek framöver (riktigt dålig industrifinnish men "skarpa" vid lev.) Sökte lite om vinklar att slipa och upptäkte att de har en Skärvinkel 25°, slipvinkel 10°. Kollar man på Stanley mfl så finns det bara en vinkel. Hur ska man göra? Behålla men lilla slipvinkeln elle slipa mort den och köra en hel på 25?
Förklara gärna.
Mvh Lagavulin :S
Köpte ett packe Bacho stämjärn som kommer att slipas med Tormek framöver (riktigt dålig industrifinnish men "skarpa" vid lev.) Sökte lite om vinklar att slipa och upptäkte att de har en Skärvinkel 25°, slipvinkel 10°. Kollar man på Stanley mfl så finns det bara en vinkel. Hur ska man göra? Behålla men lilla slipvinkeln elle slipa mort den och köra en hel på 25?
Förklara gärna.
Mvh Lagavulin :S
Tanken med två vinklar (primär respektive sekundäregg) är att man lätt ska kunna skärpa och bryna stämjärnet när det behövs. Istället för att behöva bryna hela eggen så räcker det med att man tar primäreggen. Med en Tormek så går det så fort att slipa att det inte behövs. dessutom är det omständigt att lägga dubbla eggar med en tormek. Med ett bra brynstöd (tex veritas) är det lätt att lägga en smal primäregg, och att snabbt fixa till denna.
Alltså - använder du en Tormek så använd dig bara av en vinkel. Runt runt 25 grader är en bra utgångspunkt för stämjärn.
Alltså - använder du en Tormek så använd dig bara av en vinkel. Runt runt 25 grader är en bra utgångspunkt för stämjärn.
Min utgångspunkt är att Tormeken är bra att slipa med men inte till att bryna en vass egg. Jag använder istället japanska brynen.
Vilka vinklar som är lämpliga beror mycket på vad du ska använda dem till. En högre eggvinkel ger en hållbarare egg men en lägre gör det lättare att skära en tunn spåna.
Skillnaden mellan slip- och brynvinkel är till för få en mindre yta att bryna. Det finns ju ingen anledning att bryna mer än man behöver. Träet ser ju bara den yttersta delen av eggen.
Jag slipar nästan alla mina stämjärn med 25 grader på tormeken och bryner en slipvinkel på 35 grader för smala järn (upp till 12-15mm) och ca 30 för de bredare. De riktigt breda kan tänka mig att slipa till 20 grader och bryna till 25. De smala ska ju tåla att man slår på dem med klubba eller hammare medan de bredare används med enbart handkraft.
Kom också ihåg att det är viktigt att baksidan på stämjärnet är plant och polerad till samma grad som eggen!
/B
Vilka vinklar som är lämpliga beror mycket på vad du ska använda dem till. En högre eggvinkel ger en hållbarare egg men en lägre gör det lättare att skära en tunn spåna.
Skillnaden mellan slip- och brynvinkel är till för få en mindre yta att bryna. Det finns ju ingen anledning att bryna mer än man behöver. Träet ser ju bara den yttersta delen av eggen.
Jag slipar nästan alla mina stämjärn med 25 grader på tormeken och bryner en slipvinkel på 35 grader för smala järn (upp till 12-15mm) och ca 30 för de bredare. De riktigt breda kan tänka mig att slipa till 20 grader och bryna till 25. De smala ska ju tåla att man slår på dem med klubba eller hammare medan de bredare används med enbart handkraft.
Kom också ihåg att det är viktigt att baksidan på stämjärnet är plant och polerad till samma grad som eggen!
/B
Redigerat:
Jag gör samma som Bengt, med skillnaden att på Tormeken slipar jag till 25, och sedan bryner jag till 25 också (går att göra då Tormeken ger en lite rund egg). Sedan gör jag inget annat än använder och bryner. När jag bryner tenderar den nya vinkeln att bli större efterhand (jag vill inte bryna för mycket material, så jag höjer vinkeln lite grand för att göra bryningen lättare). När den brynta vinkeln är för stor (runt 5 grader över den ursprungliga), slipar jag på Tormeken igen till önskad vinkel.bengtn skrev:Min utgångspunkt är att Tormeken är bra att slipa med men inte till att bryna en vass egg. Jag använder istället japanska brynen.
/B
Så kör dina järm tills de skall slipas, slipa sedan till en enda vinkel. Om du någon gång skaffar bra brynen, gå tillbaka till två vinklar.
--- Mats ---
Mats Bengtsson skrev:
Tycker du att eggen blir tillräckligt hållbar vid 25 grader? Jag tycker den viker sig för lätt när man hugger ur lite hårdare trä.
/B
Eggen blir svagare, men vassare, så jag fösöker undvika att slå, hellre trycka. Har ett par att växla mellan vilket hjälper en del. Rent allmänt tycker jag eggen tar slut för snabbt på alla skärande verktyg, men då kommer jag också nämre och närmre din egg efterhand som bryningen ökar eggen.bengtn skrev:
Innan jag skaffade Tormeken var mitt problem att eggen växte, och att det var hemskt jobbigt ta ner den igen. Tror det fortfarande färgar mig, skall nog prova lägga på lite extra.
--- Mats ---
En egg är vass då två plana polerade ytor möts, oavsett vinkel. Testa att bryna 35 grader på dina smalare stämjärn. Dels får du ut fler "bryningar" mellan slipningarna och dels håller eggen bättre.Mats Bengtsson skrev:Eggen blir svagare, men vassare, så jag fösöker undvika att slå, hellre trycka. Har ett par att växla mellan vilket hjälper en del. Rent allmänt tycker jag eggen tar slut för snabbt på alla skärande verktyg, men då kommer jag också nämre och närmre din egg efterhand som bryningen ökar eggen.
Innan jag skaffade Tormeken var mitt problem att eggen växte, och att det var hemskt jobbigt ta ner den igen. Tror det fortfarande färgar mig, skall nog prova lägga på lite extra.
--- Mats ---
/B
Nu är jag intresserad av att prova. Men trots det kan jag inte låta bli att tänka att nu har du väl generaliserat lite väl mycket? 90 grader mellan två plana polerade ytor borde inte vara vasst... :Sbengtn skrev:
--- Mats --
Visst spelar vinkeln roll. Olika material (och bearbetningstekniker) inverkar på vilken vinkel som är optimal att skära med. En för grov vinkel vid skärning i trä kan exempelvis resultera i att träet på båda sidor om stämjärnet böjs av för kraftigt (om vi tänker oss riktigt trubbiga vinklar.)bengtn skrev:
Själv har jag gått mer åt spetsiga vinklar, lättare slag och byte av stämjärn efterhand som eggen tar slut. Med tormeken går det relativt fort att snabbt slipa upp en helg hög med stämjärn igen.
Jo visst är en egg med 90 grader vass. Ta en sickel utan krok,tex, den kan lätt skära en oförsiktig fingertopp.Mats Bengtsson skrev:
Det betyder ju inte att alla vinklar är lämpliga till allt! Det är alltid en kompromiss mellan hur lätt det går att vässa, eggens hållbarhet, hur mycket kraft som behövs mm. Min poäng är att man bör skilja på om eggen är vass eller inte och på vilken vinkel den har.
/B
Det lät ju som sama väg som jag har hittat. Antar att samantaget, speciellt med mattiasp notering att 180 grader kan vara svår att känna som vass, så finns det här som så många andra ställen olika vägar att gå. Min slutsats för mig själv är att precis som jag har olika vinklar på ett antal hyvelblad, beroende på vad jag gör, skall jag fundera mer på vinkeln även på stämjärnen.Daniel_N skrev:Visst spelar vinkeln roll. Olika material (och bearbetningstekniker) inverkar på vilken vinkel som är optimal att skära med. En för grov vinkel vid skärning i trä kan exempelvis resultera i att träet på båda sidor om stämjärnet böjs av för kraftigt (om vi tänker oss riktigt trubbiga vinklar.)
Själv har jag gått mer åt spetsiga vinklar, lättare slag och byte av stämjärn efterhand som eggen tar slut. Med tormeken går det relativt fort att snabbt slipa upp en helg hög med stämjärn igen.
--- Mats ---
Klicka här för att svara