Verktyg & Maskiner
mrVoodoo: Det där var rätt flashit gjort får jag säga. Går själv i tankarna att pimpa min bordssåg lite, då jag inte är helt 100 nöjd med bordet. Ska väl tilläggas att det är en Cotech såg, så man kan ju inte förvänta sig så mycket, men budgeten tillåter inte någon ny såg just nu, och lär inte göra på ett tag heller :(
Hemmakatten: Lite betongsäckar 100 meter är väl ingenting! (När vår sjöbod/gäststuga byggdes fick i princip allt byggmaterial (utom takstolar o tegel) bäras för hand.) Lägg ut några gamla plankor eller granris på de värsta lerställena så klara du galant att köra skott kärran över.
krijo1: Finns en KS120 till salu på tradera. Kanske kan vara något? http://www.tradera.com/auction/viewitempage.aspx?aid=118169266
nanowire: Även jag har ett liknande stativ från axminster som är billigt och fungerar sämre än frihand. Köpte det för att jag tyckte wolfkraftstativet var för dyrt (dock verkar wolfkraft vara bättre kvalitet ). Det hela blev Da Capo den gamla läxan att billigt blir dyrt i slutändan då jag blev irriterad och skaffade en Arboga i stället :S Edit: Såg att det är ett betydligt enklare stativ jag
Mell: Jo, jag gissade därikring själv. Blev en ELU bandputs och ELU handcirkelsåg fick jag med på köpet. Gedigna maskiner, tror inte jag släpar upp sågen på taket...
BOJON: Nu har jag testat mina Titman fräsar. Anledningen till att denna rapport dröjt ett tag är att den första vändskärsfräsen som jag fick var helt kass. Den var feltillverkad så att vändskäret inte passade rätt mot sätet med effekten att den hamnade ur läge och skar med bakkanten av skäret. När jag väl fått den nya så måste jag säga att det är det bästa verktyget jag hittat
Stehpan: Hejsan! Den är köpt här och ser mycket orginal ut, även invändigt:) http://www.power-tools-pro.co.uk/ Jag har faktiskt inte tänkt på att det skulle kunna vara ett mekaniskt problem. Man borde väl känna att motorn rycker till lite i så fall. Jag har laddat ner sprängskisser från Boschs hemsida, väldigt bra funktion på deras reservdelssökning. Man får upp priserna på reservdelarna
mattiasp: Nu tycker jag att vi inte kommer så mycket längre i frågan. Jag låser tråden. Om någon vill skriva något med lite mer substans eller annan infallsvinkel så går det bra att PM:a mig eller Daniel_N så öppnar vi tråden igen.
ceson: Va bra! nu får man en anledning att åka runt och klämma igen.:D
ceson: Jag har två en märkt J.Jonsson och en som jag inte hittat någon märkning på men misstänker är en Skog. Jag har fått för mig att nyare är märkta Hjärtum, rätta mig gärna om jag har fel.:)
storkarp: Har nu använt en grön bosch och sågat ett antal meter parkett. jag tyckte inte det var några skakningar alls.
callel: Jag har funderat lite i de banorna du menar med att ersätta fjädrarnde med gängstång men hur får man till det smidigt då man ska byta frässtål?
screamin-daemon: Lite konstigt att ingen har rekommenderad att köpa egen.......... eller har jag hamnat på fel byggahus??? :-) Det är ganska lätt hänt att det blir lite flisor, men som du säger hjälper det att tejpa. Det är även bra att backa med sågen. Dvs. du ställer in djupet på nån mm och sedan ritsar du ett spår i "backläget".
snickarboden: Rörande hårt eller mjukt så räknar jag t ex formplyfa som hårt men byggplyfa som mjukt. Björk mellanting och ek teak etc som man inte hittar här så lätt är givetvis hårdträ. Metallklinga funkar i hårt och melaminbelagt men kan bränna duktigt. Lägsta pendling är vad jag kör med oftast vid precision men stänger helst inte av den helt då det bränner för lätt /Kent
Nimajneb: [citat] Rotex är en Festool variant av en Excenterslip, den både snurrar o skakar o har sig. Ruskigt effektivt. Nu har inte Festool monopol på detta utan Bosch har en som heter GEX150Turbo och Makita har en som heter 6040. Båda dessa är billigare än Festools variant. Finns massor skrivet om dessa på forumet.
BigGitt: [citat] EXAKT!. Med stark cirkelsåg är det inga problem. Man kan tom skifta klingan till en mindre diameter i den stora sågen. Då får man mindre radie på hålet och mer kraft på sågningen.
Nimajneb: [citat] Men det är väl den defekten som bekymrar vissa av oss... att snittet inte längre kommer intill gummilisten utan en tiondel utanför. Men o andra sidan måste man ju inte fördärva skenan på det sättet. Det är ju bara att låta bli o använda funktionen med att dra klingan åt vänster. På samma sätt som man undviker att köra med för tjocka klingor.
Mieron: Hjälpe en kompis att skruva trall på 16x6m och då hade jag med mig min batteridrivna cirkelsåg och det sparade tid. Slippa springa med plankorna för att mäta och sen kapa och sen tillbaka för att skruva. Visserligen funkar ju en vanlig cirkelsåg till detta också men det är otroligt smidigt att slippa sladden. När man väl bara kapar trallen och inte klyver den så klarar man helsikes
K_arlstrom: Du blir säkert nöjd ! Mejslarna var ju inte gratis men dom känns bra än så länge, ligger där man lägger dom och har helt ok grepp även om man är grisig om händerna ! :) Dock bra pris på seltmann, http://www.shop-seltmann.de/default.aspx?TY=item&ST=1&IT=1119&CT=160&WERA-Schraubendrehersatz_Kraftform_932/6_+-Werkzeuge_&_Co.-Handwerkzeuge-Schraubwerkzeuge-Schraubendreher
Tobbe Arnesson: Jag snor en tangent, har fått en massa gamla klassiska elradiatorer i plåt. Är det en säkerhetsrisk att använda dessa i ett snickeri med allt fint trädamm? Att de drar massor med el är jag med på...
H_L: [citat] Jag satte mig i solen förra sommaren och knep av yttersta spetsen på pappspiken med en avbitare. Det var ganska snart gjort, även om det hade varit skönt att slippa det. Även jag gjorde lekstuga med samma Byggmax-material som du.
EBMTJ: Sen finns det andra ställen med fyrkanter. Jag har just plockat ned mitt eternittak som var skruvat med franska träskruvar där skallen var fyrkantig. Efter att jag plockat ner halva taket köpte jag en hylsa till spärrskaftet, dyr men det var det värt. /Erik
Nimajneb: Hade liknande problem för några veckor sedan http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/151422-baesta-stickis-bladet-foer-klyvning.html Bytte bladtyp och efter det så går det både kapa o klyva spikraka ostskivetunna bitar igen. Vet inte om det var bladet, virket, jag själv eller sågen som hade en dålig dag.
skerfe: Jag använder en av märket Sika. http://www.sika.se/sika_skumpistol_sikaboom_pistol-a.asp Nej, du kan inte använda byggmax skum. Sikas skum (stor flaska för 100lappen) skruvas på. Glöm inte pistolrengöring! Här kan du söka återförsäljare av Sika i skåne. http://www.sika.se/sok_aterforsaljare.asp
ppalm: Hej Har en lagom sliten Hilti sf4000 skruvautomat som har blivigt knasig. Fick problem att dra i en gipsskruv efter lite tryckande så gick säkringen i byggcentralen. Har plockat isär den och kollat kolen dessa va ok. Har även blåst rent den, fast den går bara på halvfart samt har bara typ 30& styrka kvar så den orkar inte dra i skruven. Kan de vara strömbrytaren eller rotorns lidningar