Jag tror att du ska börja med att söka lite info om Tormeken här på forumet. Är det stål till handhyvlar eller till elektrisk hyvel?

Gamla handhyvlar, Stanley och några engelska infill´s som behöver piffas till lite.

Bengtn med fler har skrivit mycket här på forumet om slipning av hyvelstål. Sök som sagt på Tormek så har du något att börja med. Min uppfattning är att Tormeken mer är anpassad för finlir medan Kirunaslipen mer är tänkt för yxor och knivar. Därmed inte sagt att man inte kan få riktigt bra skärpa på hyvelstål på båda maskinerna!

Det är viktigt att skillja på att slipa och på att bryna. Att slipa är att forma eggen med en tormek, kirunaslip, sandpapper på glas eller mot en sten på trottoaren. Det är inte viktigt hur det sker och resultatet är inte heller överdrivet kritiskt. Det är att bryna som ju ger den vassa egg som trät ser. Det ska bli två polerade ytor i en "lämplig" vinkel. Om du söker lite på det jag skrivit tidigare här på forumet, så ser du att jag inte tycker att motordrivna slipandet är viktigt utan läger tonvikten på att bryna för hand på tex japanska vattenbrynen.

/B

Redigerat:
Fick precis hem min Kirunaslip, köpt beg. på blocket. Jag återkommer med lite bilder från försöken då även mitt Japanska vattenbryna får jobba lite.

• Gilla
Aljung83
  • Laddar…
Efter att ha testat min Kiruna slip, läst en del och kikat på tillbehören till resp. maskin så förstår jag vad som verkar göra Tormek till en bättre maskin, det verkar vara en baggis att använda Tormeks tillbehör som slipjiggar odyl. och dom verkar saknas till Kirunaslipen. Så jag som nu har en Kirunaslip får försöka bygga några jiggar med ideer från Tormek.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.