4 478 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Serva cirkelsågen?
Jag har en Bosch cirkelsåg som har fått jobba hårt i de 4-5 år jag ägt den utan att bråka.
Nyligen (efter ett par tuffa arbetspass) började den dock vara lite gnällig. Det började med att klingan började slira. Jag spände åt den så fort jag insåg varför det gick så segt (och varför det rykte lite) men det känns inte som den jobbar lika bra längre, det går segt. Klingan ligger inte i samma läge i siktet som förut heller, vilket gör det svårt att få snittet rätt. Den verkar dock vara rak fortfarande såvitt jag kan se.
Jag är urusel på och ointresserad av verktygsvård och fix och har svårt att bedöma vad som är rimligt att göra.
Bör man byta klinga på cirkelsågen efter ett tag? Lämna in på service då och då kanske eller olja dem någonstans?
Eller är det så att 4-5 år av ett verkyg av hyfsat kvalitativt märke är vad man kan vänta sig och ingen idé att läga mer möda på?
Normalt skulle en förevändning att köpa nya verktyg vara ett glädjeämne snarare än ett problem, men med mycket tunga utgifter senaste månaden skulle jag gärna slippa det just nu. Men jag behöver cirkelsåg i god form också...
Nyligen (efter ett par tuffa arbetspass) började den dock vara lite gnällig. Det började med att klingan började slira. Jag spände åt den så fort jag insåg varför det gick så segt (och varför det rykte lite) men det känns inte som den jobbar lika bra längre, det går segt. Klingan ligger inte i samma läge i siktet som förut heller, vilket gör det svårt att få snittet rätt. Den verkar dock vara rak fortfarande såvitt jag kan se.
Jag är urusel på och ointresserad av verktygsvård och fix och har svårt att bedöma vad som är rimligt att göra.
Bör man byta klinga på cirkelsågen efter ett tag? Lämna in på service då och då kanske eller olja dem någonstans?
Eller är det så att 4-5 år av ett verkyg av hyfsat kvalitativt märke är vad man kan vänta sig och ingen idé att läga mer möda på?
Normalt skulle en förevändning att köpa nya verktyg vara ett glädjeämne snarare än ett problem, men med mycket tunga utgifter senaste månaden skulle jag gärna slippa det just nu. Men jag behöver cirkelsåg i god form också...
jag har haft min cirkel i 2 år och gjort av med ca 4 klingor och då är jag bara hemmapulare med begränsade jobb.
Men ni som vet, hur mycket kostar det att lämna klinga på slipning?
vet att jag sett det ngnstand i forumet.
Men ni som vet, hur mycket kostar det att lämna klinga på slipning?
vet att jag sett det ngnstand i forumet.
Självklart ska man lämna in sina klingor för slipning, blir ofta bättre än när dom var nya!
Jag brukar säga att slipkostnaden ofta ligger på ca 1/3 av nypriset men självklart beror det på många faktorer.
Är en tand skadad så kostar det ofta inte mycket att få denna utbytt heller...
Jag brukar säga att slipkostnaden ofta ligger på ca 1/3 av nypriset men självklart beror det på många faktorer.
Är en tand skadad så kostar det ofta inte mycket att få denna utbytt heller...
Detta har diskuterats förut o slutsatsen brukar väl bli att det finns tillfällen då det kan löna sig att slipa istf att köpa nytt men det är helt fel att generellt påstå att det är 3ggr dyrare med ny klinga. Och som du säger det beror på många faktorer. Själv har jag aldrig lyckats få någon födel med omslipning.P-plats skrev:
Har man två klingor så att man kan lämna iväg en för slipning så kan jag tycka att det är en bättre ide, dels eftersom dom som sagt nästan blir bättre än nya men även av miljömässiga själ. Allting är slit och släng idag, har vi klingor av god kvalitet så är det väl bra att kunna slipa om dem.
Samma sak gäller motorsågs kedjor, många köper en ny när den gamla är slö. Faktum är att dom flesta helt nya kedjor behöver slipas redan innan första användning för att vara vassa och att byta kedja lika ofta som man bör slipa kedjan för att hålla det vasst blir dyrt.
Samma sak gäller motorsågs kedjor, många köper en ny när den gamla är slö. Faktum är att dom flesta helt nya kedjor behöver slipas redan innan första användning för att vara vassa och att byta kedja lika ofta som man bör slipa kedjan för att hålla det vasst blir dyrt.
Klicka här för att svara