Hej på er allihop, första inlägget på forumet, hoppas jag inte har misslyckats med sökfunktionen och att folk suckar i kör och säger; "ännu en nykomling som inte fattar..."
Ok; till frågan.
Jag köpte idag ett demoex av ovan nämnda kap & gersåg, och kom glad i hågen hem för att börja såga upp lister till hemmaprojektet; mer om det senare.
Sågen fungerar ju som en klocka, det är inget problem alls, däremot märker jag att laserguiden och LED-lampan som ska funka som arbetsbelysning inte alls vill vara med. Jag upptäcker inte batteriluckan på sidan förrän efter en liten stund, öppnar luckan och möts av tre AAA-batterier som troligen suttit i sågen sedan den packades upp och som väger väldigt mycket för lite. Dåliga nyheter, liksom.
De bifogade bilderna talar sitt tydliga språk, och jag bryr mig egentligen inte så mycket om laserguiden eller LED-lampan, men det vore ju väldigt smutt om allt fungerade som det skulle. Är det värt att beställa hela den där lilla boxen som reservdel? Kan man rädda den anfrätta fjädern?
Hoppas på bra svar! tack på förhand!
Ok; till frågan.
Jag köpte idag ett demoex av ovan nämnda kap & gersåg, och kom glad i hågen hem för att börja såga upp lister till hemmaprojektet; mer om det senare.
Sågen fungerar ju som en klocka, det är inget problem alls, däremot märker jag att laserguiden och LED-lampan som ska funka som arbetsbelysning inte alls vill vara med. Jag upptäcker inte batteriluckan på sidan förrän efter en liten stund, öppnar luckan och möts av tre AAA-batterier som troligen suttit i sågen sedan den packades upp och som väger väldigt mycket för lite. Dåliga nyheter, liksom.
De bifogade bilderna talar sitt tydliga språk, och jag bryr mig egentligen inte så mycket om laserguiden eller LED-lampan, men det vore ju väldigt smutt om allt fungerade som det skulle. Är det värt att beställa hela den där lilla boxen som reservdel? Kan man rädda den anfrätta fjädern?
Produkter som diskuteras: "arbetsbelysning"
Arbetsbelysning LED 800 laddbar Ansmann
Utmärkt för arbeten inom- och utomhus
555 kr inkl moms
Läs mer
whork skrev:Hej på er allihop, första inlägget på forumet, hoppas jag inte har misslyckats med sökfunktionen och att folk suckar i kör och säger; "ännu en nykomling som inte fattar..."![]()
Ok; till frågan.
Välkommen till forumet, och grattis till sågen!
Vad har ni för deal angående garantin. Det är ju inte helt ovanligt att vanlig garanti gäller även för demovaror. Jag tycker du ska ta diskussionen med din handlare. Kan han inte hjälpa dig så kanske han kan bjuda på något tillbehör eller så.
Om du inte har garanti på sågen så hade jag inte betalat för reservdelen (jag vet inte vad den kostar) - laser på kap/gersingssågar brukar inte fungera särskilt bra. I de allra flesta fall går det dessutom utmärkt att måtta med klingan för att se var snittet kommer att hamna.
Om jag inte minns fel är det dessutom så att linsen till lasern har en tendens att kloggas igen av damm på just PCM8:an. Kan vara värt att tänka på innan du lägger ner möda och/eller pengar på att fixa den.Daniel_N skrev:
Tack! och tack igen, den underlättar något fruktansvärt...Daniel_N skrev:
Det är väl fulla garantier som gäller egentligen, men ett demoex är väl ändå köpt i befintligt skick?Daniel_N skrev:
Okey, där har du ju en poäng. Har ju måttat med klingan ikväll, skurit till alla golvlister i ett rum på typ en timme utan några större felskär (för mig är det en bedrift...) så det blir väl till att fortsätta med det. kan väl tänka mig att Boschs reservdelspriser avskräcker. Ska prata lite med folket i butiken och se vad som sägs. Tack för ett bra svar!Daniel_N skrev:
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "avskräcker"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Jag har själv en PCM 8S. Sågen tycker jag funkar utmärkt, men lasern är IMO ett dåligt skämt. Infästningen/justermekanismen är rapplig och totalt opålitlig. Jättetråkigt, för det skulle kunna ha varit en kanonbra grej.
Även belysningen är av begränsat värde, den sitter tämligen utsatt mitt i spånsprutet (frontglaset är svårt att hålla rent).
Personligen skulle jag inte lägga några pengar alls på att reparera dessa delar.
Även belysningen är av begränsat värde, den sitter tämligen utsatt mitt i spånsprutet (frontglaset är svårt att hålla rent).
Personligen skulle jag inte lägga några pengar alls på att reparera dessa delar.
Hej,
Håller med föregående, strunta i att reparera. Jag har en själv och både lampan och lasern sitter i spånsprutet och går inte att hålla rena så efter ett tag fyller de ingen funktion. Justeringen av lasern är dessutom inte bra. Sågen själv är dock bra.
//HJ
Håller med föregående, strunta i att reparera. Jag har en själv och både lampan och lasern sitter i spånsprutet och går inte att hålla rena så efter ett tag fyller de ingen funktion. Justeringen av lasern är dessutom inte bra. Sågen själv är dock bra.
//HJ
Då kör vi på det. Bättre att mäta en gång till och vara noggrann när man testar med klingan mot stycket. 
Tänk vilken liten maskinpark man har samlat på sig på en månad i nya huset, från hyresrätt till hus innebar inköp av sticksåg, tigersåg, cirkelsåg, kap&gersåg, vattenpass á 2 meter, 1 meter och 30 cm, kompressor, dyckert/klammerpistol, vinkelslip.. Tänk att man kan ha så roligt med verktyg
Tänk vilken liten maskinpark man har samlat på sig på en månad i nya huset, från hyresrätt till hus innebar inköp av sticksåg, tigersåg, cirkelsåg, kap&gersåg, vattenpass á 2 meter, 1 meter och 30 cm, kompressor, dyckert/klammerpistol, vinkelslip.. Tänk att man kan ha så roligt med verktyg
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden