4 795 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Laga/Renovera reflektor?
Vet inte riktigt i vilken forumdel det här passar faktiskt, är det fel får någon flytta den.
Problemet är iaf i en maskin
Småpysslar och fixar lite med lastmaskinen vi har hemma. Bakljusen fungerade inte, efter lite letande och fixande så lyckades jag få igång dom, var bara en rad kontaktfel. Själva lamporna visade sig vara hela, och glaset likaså. Men reflektorerna är ju i det närmaste svarta. Det finns nya lampor att få tag på, men de kostade en slant.
Hade en tanke om kromfärg, sprayat lite saker i modellbyggen mm med kromfärg och det har blivit rätt rackarns blankt. Kanske inte som en helt ny reflektor, men garanterat bättre än en svart.
Tror ni det kan fungera? Jag är kanske mest rädd att temperaturerna inte är så nyttig för färgen, vore ju lite trist om det skulle brinna? :S
Ta ut, måla, prova och koppla upp den på batteriladdaren och se vad som händer?
[EDIT]
En annan tanke som precis slog mig var aluminiumtejp. Blir väl inte lika blankt som kromfärg, och nog inte lika enkelt att få bra, men den verkar ju iaf ha en viss värmebeständighet. T.ex. sån här
Problemet är iaf i en maskin
Småpysslar och fixar lite med lastmaskinen vi har hemma. Bakljusen fungerade inte, efter lite letande och fixande så lyckades jag få igång dom, var bara en rad kontaktfel. Själva lamporna visade sig vara hela, och glaset likaså. Men reflektorerna är ju i det närmaste svarta. Det finns nya lampor att få tag på, men de kostade en slant.
Hade en tanke om kromfärg, sprayat lite saker i modellbyggen mm med kromfärg och det har blivit rätt rackarns blankt. Kanske inte som en helt ny reflektor, men garanterat bättre än en svart.
Tror ni det kan fungera? Jag är kanske mest rädd att temperaturerna inte är så nyttig för färgen, vore ju lite trist om det skulle brinna? :S
Ta ut, måla, prova och koppla upp den på batteriladdaren och se vad som händer?
[EDIT]
En annan tanke som precis slog mig var aluminiumtejp. Blir väl inte lika blankt som kromfärg, och nog inte lika enkelt att få bra, men den verkar ju iaf ha en viss värmebeständighet. T.ex. sån här
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Tejp/Maskerings"
Tejp & maskering
Nedan presenteras vårt sortiment av tejp och maskeringsprodukter. Detta är nödvändiga tillbehör för att skapa skarpa kanter och skydda områden från att bli oönskat målade under ditt projekt. Med rätt tejp och maskering kan du arbeta mer
Läs mer
Är det där den lastmaskinen du visade i en annan tråd? L70?
Om det är en sån så händer det att det går in sot i lamporna pga läckande avgassystem, om så är fallet så kanske något medel kan lösa upp sotet.
En vild gissning från min sida bara.
Edit: det var visst ingen L70, men principen är väl densamma kanske.....
Om det är en sån så händer det att det går in sot i lamporna pga läckande avgassystem, om så är fallet så kanske något medel kan lösa upp sotet.
En vild gissning från min sida bara.
Edit: det var visst ingen L70, men principen är väl densamma kanske.....
Redigerat:
Jo, det stämmer. "Rostis" är med i "vad har ni för traktor"-tråden
Det är en 4400, så en gammal L90 kan man säga om man vill hålla sig till "L-termer".
Hinner inte idag, men får ut och kika imorgon, kanske kan vara igensotade. Ska kika, det vore ju himlans enkelt/smidigt om det var så, men jag tvivlar en aningens (har gett upp hoppet om att mina problem skall ha en enkel lösning, tenderar alltid att vara den krångligare versionen...)
Hinner inte idag, men får ut och kika imorgon, kanske kan vara igensotade. Ska kika, det vore ju himlans enkelt/smidigt om det var så, men jag tvivlar en aningens (har gett upp hoppet om att mina problem skall ha en enkel lösning, tenderar alltid att vara den krångligare versionen...)
Produkter som diskuteras: "Aluminiumtejp"
Aluminiumtejp
Aluminiumtejp är en robust och flexibel lösning för olika projekt. Den är idealisk för att fästa, reparera och försegla metallytor och värmekänslig elektronik. Den är också vädertålig, vilket gör den lämplig för både inomhus- och
Läs mer
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 405 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 405 inlägg
Kromfärg brukar inte fungera bra, blir snabbt flammig och grå. Jag brukar använda Silverfärg, värmebeständig om jag har, annars tar jag typ aluminiumfärg (fälgfärg el liknande), fungerar utmärkt. Dom flesta positionsljus m.m. är ju inte kromade utan målade, och en del har inte ens en färgad reflektor.
Alutejp fungerar, folie också om det kniper.
Alutejp fungerar, folie också om det kniper.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden