4 221 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Handhyvlingens ädla konst!!
Måste fråga men varför hyvla för hand?
Jag gör det om jag absolut måste på fältet men inte annars.
Nån hyvelfetischism eller vad?
/Kent
Jag gör det om jag absolut måste på fältet men inte annars.
Nån hyvelfetischism eller vad?
/Kent
Vanlig sidogren av den allmänna verktygsfetischismen. Själv har jag kompisar som drabbats och verkar helt utom räddning. Därför ser jag till att hålla mig från detta för att inte riskera att fastna, det är samma med golfspelande; jag törs inte börja... Jag har en stanley för småpill,där går gränsen. Jag tycker dock att finhyvlarna är otroligt vackra att se på!
Två skäl i huvudsak:snickarboden skrev:
- Mycket bättre ytor. Det går inte att få till en snyggare yta än en som är hyvlad med en vass putshyvel.
- För att få perfekt passning i fogarna. Tex trimma tappar till exakt tjocklek, att få sidorna helt plana och lika långa innan man sinkar ihop lådan eller få en limfog i en skiva att ha rätt spänst.
/B
Jag har några hyvlar att välja på, bla en #7 och en #8 som båda är ca 100 år gamla Stanley och väl fungerande. Jag skulle verkligen inte vilja vara utan dem men man kommer ganska långt med en 5½ som kompromiss. De är injusterade för att ta ganska tjocka spånor, ca 0.1mm, och har en tydlig kurva på bladet. Det gör att de fungerar bra för att få en planka plan och kanten i rät vinkel ganska fort.Mr Handyman skrev:
Det finns många variabler att ta hänsyn till beroende på hur man jobbar men Chris Schwartx går igenom dem rätt bra i artikeln som peppe73 länkar till.
/B
Talar naturligtvis bara för mig själv men jag tycker det är ett perfekt sätt att lugna ner mig i snickarboden. Bara det underbara ljudet av ett stål som skär perfekt är oslagbart.snickarboden skrev:
Kan passa på att lägga till:bengtn skrev:Två skäl i huvudsak:
- Mycket bättre ytor. Det går inte att få till en snyggare yta än en som är hyvlad med en vass putshyvel.
- För att få perfekt passning i fogarna. Tex trimma tappar till exakt tjocklek, att få sidorna helt plana och lika långa innan man sinkar ihop lådan eller få en limfog i en skiva att ha rätt spänst.
/B
- Att trimma efter man satt ihop fogarna istället för före. Gör det mycket enklare att få bra resultat.
- Att göra ytor plana (sandpapper gör ytan slät, men inte plan).
- Att ta bort de små gliporna man ibland får mellan brädor i ramverk till följd av ytterst små avvikelser från rätvinkligt, och som bara syns om man fogar samman hela ramar så man inte kan fuska med att göra den där lilla vinkeljusteringen som döljer skarven.
Jag har tre saker till som gör att jag gärna handhyvlar
ljudet - det låter så förbaskat bra när allt är rätt inställt för det trä man hyvlar
doften - det doftar gott !
känslan - det är nåt visst med att jobba med handverktyg, ok det går inte med expressfart alltid-men hur ofta behövs det ? Jag är annars duktig på fort och fel....
ljudet - det låter så förbaskat bra när allt är rätt inställt för det trä man hyvlar
doften - det doftar gott !
känslan - det är nåt visst med att jobba med handverktyg, ok det går inte med expressfart alltid-men hur ofta behövs det ? Jag är annars duktig på fort och fel....
Johan Rubank skrev:ok det går inte med expressfart alltid-men hur ofta behövs det ? QUOTE]
Det beror nog på lite vad man jämför med det. Om man hyvlar av alla sidor på alla komponenter när de kommer från maskinhyveln med en hyvel som tar ganska tjocka spånor, tre, fyra gånger som från putshyveln, gör alla fogar, hyvlar av med putshyvel och ev. sikel eller sikelhyveloch sen limmar ihop. Lite uppsnyggning med hyvel, sikel och kanske sandpapper sen är det klar.
Både snabbare och trevligare än slipa alla ytor med tre grovlekar sandpapper...
/B
Klicka här för att svara