3 752 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Nya makita batterier laddar ej
Köpte LXT 601 Toolking i USA och allt var i toppenskick när det kom. Men nu när jag ska ladda batterierna så börjar dom ladda men efter ca 15 sekunder så börjar grön och röd lampa blinka = batterifel eller laddarfel enligt instruktionen, detta på båda batterierna. Kan det vara transformatorn (som gör om 220 V till 110 V pga. amerikansk laddare) som strular till det? För det känns lite osannolikt att båda batterierna skulle vara defekta?:O
Mycket tacksam för svar!
Axel
Mycket tacksam för svar!
Axel
Trafon kanske inte klarar av att leverera tillräckligt med ström till laddaren? Vad ger trafon resp. vad drar laddaren?
Tackar för svaret! Kollade laddaren och den drog 240 watt, 120 V medans trafon bara gav 50 W, måste vara det som är kruxet. Beställde en 220 V laddare så vi ska se hur det går med densnaggletooth skrev:
Mvh
Axel
Eller så bygger man enkelt och billigt om laddaren till 240 Volt: http://www.byggahus.se/forum/verkty...8-makita-laddare-dc18ra-110v-till-230v-3.html
OK, enkelt om man har lött nånting tidigare. Jag som inte är världens bästa lödare tyckte iaf det var enkelt - gott om plats på kretskortet och rejäla lödytor. När man ändå har lödpennan framme och laddaren öppen byter man sladdställ också. Det kunde ha varit värre, det kunde ha varit ytmonterade komponenter.End skrev:
Om man inte har behov av att flytta sin laddare så ofta så föredrar jag att köpa en 300w trafo framför en 220v laddare.
Dels är det billigare och dels är det mycket smidigt att ha en on/off knapp på trafon som slår av och på laddaren, speciellt smidigt när man som jag har laddaren permanent stående på garagets arbetsbänk.
Dels är det billigare och dels är det mycket smidigt att ha en on/off knapp på trafon som slår av och på laddaren, speciellt smidigt när man som jag har laddaren permanent stående på garagets arbetsbänk.
Billigare? Var hittar du en 300W trafo för under en hundring? Och är man så priskänslig kan man nog köpa komponenterna någon annanstans än på ELFA också...
Och, det är trivialt att sätta en strömställare på sladdstället till laddaren om man störs av blinkandet.
Och, det är trivialt att sätta en strömställare på sladdstället till laddaren om man störs av blinkandet.
Om du läser mitt inlägg en gång till så ser du kanske att jag jämför inköp av en trafo och en 220v laddare.btg308 skrev:
Någon ombyggnation skriver jag inte om.
Klicka här för att svara