Ska införskaffa en ny borrmaskin/skruvdragare att ha i mitt jobb som servicetekniker..
Materialen som vi jobbar i är till 80-90 % rostfritt, så det är ju ganska hårt att jobba i.

Jag har funderat lite på typ Makita TD 090DWE eller liknande. Detta pga eller tack vare att dom är små så man kan ha dom i verktygsväskan, och har bra kraft eftersom den är en sk slagskruvdragare..

Så jag har lite frågor om och kring denna typen av maskin.
1. Är makita bäst eller finns det andra bättre märken att satsa på?
2. Duger dom att borra med eller är det i stort sett bara skruvning man ska göra med den?
3. Eftersom det är mest rostfritt vi jobbar med så slits ju borren ganska mycke. Kan man använda "vanliga" borr eller är den bara borr med bitsfattning som gäller? Och isåfall vad kostar dom?

Eller finns det någon annan typ av maskin som kan passa mig?

K
Är det verkligen så bra att borra i rostfritt eller metall överhuvudtaget med en slagskruvdragare??
Som jag fattat det så ska man inte borra alls med en slagis..

Men köp ett kit från england, förslagsvis: http://www.toolstop.co.uk/makita-lct204w-10.8v-li-ion-2-piece-cordless-kit-2-batteries-p6565

Då har du en maskin att skruva med och en att borra med... Dessutom är priset snuskit bra anser i alla fall jag.

PS: Ska man skruva i metall med slagis?
Känns som slagskruvdragare gör sig bäst i trä och du ska satsa på en riktig maskin tex, BHP452: http://www.toolstop.co.uk/makita-bh...l-1-battery-with-holster-belt-and-kneep-p4032

Riktigt bra pris, har beställt en sådan och den befinner sig såvitt jag förstår under engelska kanalen i en rasande hastighet mot mig :-)

En slagis blir bra att skruva med. Ej lämpad till borrning dock, komplettera med en större vanlig maskin med gott om kraft och gärna 3 växlar. Makita gör generellt sett bra skruvdragare, men det finns många fler kompetenta tillverkare. Generellt sett gäller nog att hitta en maskin som ligger bra i handen.

För skruvning - använd med fördel rostfria bits - du slipper små rostfläckar på skruvhuvudena då (om huvudena är synliga, annars kan det kvitta).

För borrning - använd vanliga borr med cylindriskt skaft i chuck (vilket det automatiskt blir om du använder en vanlig borskruvdragare). Rostfritt är riktigt tufft att borra i, med mycket värmeutveckling. Jag rekommenderar något tuffare än vanlig HSS-borr, exemeplvis TIN-borr eller coboltborr, det är en otroligt skillnad jmf med vanliga HSS-borr. Cylindriska borr fästa i chuck är billigare än borr med bitsfäste och centrerar bättre. Använd skärvätska.

Borrar du mycket i plåt hade jag satsat på borr med krysslipad spets, det gör att borret inte vandrar när man startar, och man kan skippa körnslag i plåten.

Det kommer inte bli aktuellt att köpa utomlands. Jobbet har två ställen som vi handlar alla verktyg och kläder på. Imab och svets & verktyg i Halmstad. Och där kommer även detta köpas. gissar att jag kan gå på enbart en skruvdragare, men jag vet inte riktigt... Vågar inte riktigt köpa för dyrt eftersom jag bara jobbat där i drygt en månad:) Men jag skulle gärna inhandla en Makita slagskruvdragare om det är möjligt:) Men jag vet inte riktigt hur jag kan motivera det eftersom jag isåfall köper en maskin för ca 1500 som enbart kan skruva och inte borra...
Men jag får höra med killen som bestämmer, och som tur är så är det ju inte han som betalar:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.