Hmm... Blandade omdömen :)

Blir inte riktigt klok på om det passar till mina ändamål. Ska ha den i min lilla verkstad som inte är iordninggjord för heta arbeten. Brukar gå ut för att kapa men det är inte alltid så trevligt.

Skulle det vara värt att köpa en billig för att se om det funkar för att sedan satsa på en bättre?

Köp billig av båda två de kostar ju inte mer än ett dryga par hudra styck. Classes grejjer brukar vara helt ok.

Kapar du stort stå ute eller rikta sprutet mot okänslig yta. Mindre saker tänder inte om där inte är bensin eller liknande det kan ta sig i. Använd alltid hörsel och ögonskydd ÄVEN om du har glasögon annars får man fina "prickar" på dem :)

B
beroende på vad du ska såga finns det ju andra stationära elkap.
för att gå emot strömmen allid vinkelslip förre tigern. iallafall där det går.

Redigerat av moderator:
solvalla skrev:
Hmm... Blandade omdömen :)

Blir inte riktigt klok på om det passar till mina ändamål. Ska ha den i min lilla verkstad som inte är iordninggjord för heta arbeten. Brukar gå ut för att kapa men det är inte alltid så trevligt.

Skulle det vara värt att köpa en billig för att se om det funkar för att sedan satsa på en bättre?
Vad skulle hindra dig mer än du själv? Köp Julas näst billigaste, se det som eventuellt bortkastade pengar. Jag uppgraderade nyligen min billiga från Jula (199 SEK) som höll 6 år, till Julas andra billiga av samma märke (600 SEK). Alternativet vore en DW eller Makita för ett antal tusenlappar. De ger mindre vibrationer och bättre snabbfäste, men det är samm klinga (Lenox).

--- Mats ---

• Gilla
Simsu
  • Laddar…
Enkel lösning: Köp båda.

Det är två olika verktyg med olika egenskaper och användningsområden, med viss överlappning. Vinkelslipen kan slipa (jag kan inte svetsa utan en vinkelslip att snygga till det med) och är effektivare. Sågen kan kapa fler material och ibland i trängre lägen.

En vinkelslip behöver dessutom inte vara dyr för att vara bra, du får en bra hobbyslip för några hundralappar.

Snarare kan man säga att för hobbyanvändaren är det nästan bara bortkastade pengar att köpa en märkesslip, de fördelarna man kan se är i stort sett mindre vibrationer i teorin i verkligheten märker då inte jag någon skillnad. Kör man hårt så brinner de eller så ryker växellådan även på märkes. I Norge är det tex inte tillåtet att köra vinkelslip mer än några timmar per dag (yrkesmässigt) då vibrationerna skadar, men för privat bruk är det inget att bry sig om.

Tigersåg är väl lite mer skillnad på märkes/omärkes men ska man kapa ett par vinkeljärn några gånger per år så lägg pengarna på julklappar till barnen istället den billiga gör jobbet och gör den inte det så får man en ny på garantin ;)

• Gilla
Simsu
  • Laddar…
Men låt bli de allra billigaste vinkelslipar. Säkerhetsfunktionerna lämnar en del att önska.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.