5 723 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Rätt stål för att fräs mycket vertikalt med handöverfräs?
Medlem
· Stockholms län
· 98 inlägg
Hej,
jag har köpt en Makita 3612 handöver fräs på 1850 W, en ganska kraftig liten bit.
Eftersom jag är helt nybörjare på fräsar så har jag gjort misstaget att köpa billiga notfräsar från Classe.
Jobbet nu är att fräsa ca 6m långt och 2 x 40mm bred & 10mm djup i en regel. Detta skall bli en dörrkarm. Lite galet kanske men jag var sugen på att fräsa lite.
2 st classe notfräsar har gått åt so far. Har tagit ca 10-12 mm per ggr 10mm djupt. Är det för mycket?
Min fråga är vad som är det bästa för att göra denna typ av jobb med min fräs?
Kan jag köra någon typ av Cutter?
Eller är det en bättre typ av skaftfräs ex wodpecker 20 mm D?
Nu återstår 6 m 20mm bred / 10 mm djup.
Se bild

jag har köpt en Makita 3612 handöver fräs på 1850 W, en ganska kraftig liten bit.
Eftersom jag är helt nybörjare på fräsar så har jag gjort misstaget att köpa billiga notfräsar från Classe.
Jobbet nu är att fräsa ca 6m långt och 2 x 40mm bred & 10mm djup i en regel. Detta skall bli en dörrkarm. Lite galet kanske men jag var sugen på att fräsa lite.
2 st classe notfräsar har gått åt so far. Har tagit ca 10-12 mm per ggr 10mm djupt. Är det för mycket?
Min fråga är vad som är det bästa för att göra denna typ av jobb med min fräs?
Kan jag köra någon typ av Cutter?
Eller är det en bättre typ av skaftfräs ex wodpecker 20 mm D?
Nu återstår 6 m 20mm bred / 10 mm djup.
Se bild

Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det var väl inte bästa valet av maskin/metod. det där är ett jobb för en vertikalfräs och en kutter med diameter på 100 mm eller mer.
Nu har du nog inte budget för det så då kan man såga den där falsen med en "bordssåg" och sedan hyvla till ytan.
Protte
Nu har du nog inte budget för det så då kan man såga den där falsen med en "bordssåg" och sedan hyvla till ytan.
Protte
En fururegel (?) är ju inte det hårdaste som finns men du har nog ändå tagit i aldeles för mycket.
Baserat på vad jag lärt mig här så hade jag nog tagit 3-5 mm åt gången och definitivt inte hela djupet heller. Prova med att ta halva djupet och kör några mm i taget. OK, det blir många "körningar" men varje vända går desto fortare. Kom också ihåg att s.a.s köra motsols "runt" arbetsstycket.
Baserat på vad jag lärt mig här så hade jag nog tagit 3-5 mm åt gången och definitivt inte hela djupet heller. Prova med att ta halva djupet och kör några mm i taget. OK, det blir många "körningar" men varje vända går desto fortare. Kom också ihåg att s.a.s köra motsols "runt" arbetsstycket.
Jag skulle föreslå den här i diametern 31,7 och ½"-skaft. Du behöver i så fall en halvtumshylsa till din fräs.
http://www.axminster.co.uk/cmt-milling-cutters-prod20928/
Om du fräser handhållet så är det mycket stor risk att du råkar tippa maskinen en aning, vilket leder till en stor grop i arbetsstycket. För att förhindra detta kan du palla upp med material av samma tjocklek utanför arbetsstycket.
Sen finns det andra snabbare och enklare metoder, t.ex att hyvla falsarna med elhyvel eller såga i bordssåg.
http://www.axminster.co.uk/cmt-milling-cutters-prod20928/
Om du fräser handhållet så är det mycket stor risk att du råkar tippa maskinen en aning, vilket leder till en stor grop i arbetsstycket. För att förhindra detta kan du palla upp med material av samma tjocklek utanför arbetsstycket.
Sen finns det andra snabbare och enklare metoder, t.ex att hyvla falsarna med elhyvel eller såga i bordssåg.
Medlem
· Stockholms län
· 98 inlägg
Hahah
Ja kapa till med en bordsåg hade ju varit smart. Det finns i önskelistan över verktyg redan och har halkat upp ett snäpp till. Jag är alldeles för ostadig med en vanlig handhållen cirkelsåg.
Men elhyvel är är alltså fina grejor och smart att ta bort stora mängder trä med?
Denna gång blir det en sådan cutter som mattias föreslår för det är så lite kvar på jobbet. Tack för mycket bra tips.
Ja kapa till med en bordsåg hade ju varit smart. Det finns i önskelistan över verktyg redan och har halkat upp ett snäpp till. Jag är alldeles för ostadig med en vanlig handhållen cirkelsåg.
Men elhyvel är är alltså fina grejor och smart att ta bort stora mängder trä med?
Denna gång blir det en sådan cutter som mattias föreslår för det är så lite kvar på jobbet. Tack för mycket bra tips.
Medlem
· Stockholms län
· 98 inlägg
Den första stora bittten har jag inte kört här.... den pajjade jag i gipsväggen när elen frästes in.
Sätt handcirkeln i bord så har du det där snabbt löst.
Jag kör i ek och alm med de stålen utan några större problem men hade gjort allt för att undvika att försöka fräsa ut karmar med handöverfräsen, man får ta det lugnt och handcirkel går mycket snabbare.
/Kent
Jag kör i ek och alm med de stålen utan några större problem men hade gjort allt för att undvika att försöka fräsa ut karmar med handöverfräsen, man får ta det lugnt och handcirkel går mycket snabbare.
/Kent
Ev ett litet tips
Jag byggde en karm ganska nyligen.
Fuskade gjorde jag nog då jag använde 2 bitar och lite LIM....
Snedsågade ena delen något i klyvsågen för att få en lagom fasad del.
Avrundningsfräsen gick sedan några vändor för att få mjuka kanter.
Håller med om att många små fräsningar funkar bättre.
Lycka till!
Peter
Jag byggde en karm ganska nyligen.
Fuskade gjorde jag nog då jag använde 2 bitar och lite LIM....
Snedsågade ena delen något i klyvsågen för att få en lagom fasad del.
Avrundningsfräsen gick sedan några vändor för att få mjuka kanter.
Håller med om att många små fräsningar funkar bättre.
Lycka till!
Peter
Jag brukar alltid sträva efter att göra avverkningen med andra typer av verktyg och profileringen/snittytan med fräsen. Dels eftersom fräsen trots allt inte är sådär extremt effektivt, dels för att frässtål slits och är dyra, dels för att finishen blir bättre ju mindre frässtålet tar bort i sista omgången, dels för att det går snabbare.
Så mitt tips är att ta bort största delen av materialet med något annat typ av verktyg (elhyvel, cirkelsåg tex - ibland kan pelarborrmaskin med stort forstnerborr vara bra etc beroende på situation) och sen gå på med fräsen.
Frässtål av bättre kvalitet kommer absolut att räcka längre och fungera bättre rent allmänt. Att ta betydligt mycket mindre material i varje omgång är också en mycket bra ide. Dels för att det sparar din maskin och dina stål, dels för att det kommer att bränna mycket mindre.
Så mitt tips är att ta bort största delen av materialet med något annat typ av verktyg (elhyvel, cirkelsåg tex - ibland kan pelarborrmaskin med stort forstnerborr vara bra etc beroende på situation) och sen gå på med fräsen.
Frässtål av bättre kvalitet kommer absolut att räcka längre och fungera bättre rent allmänt. Att ta betydligt mycket mindre material i varje omgång är också en mycket bra ide. Dels för att det sparar din maskin och dina stål, dels för att det kommer att bränna mycket mindre.
Klicka här för att svara