2 955 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Radialarmsåg och sågriktning
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Köpte för en tid sedan en begagnad radialarmsåg, en DeWalt 125 med 25-30 år på nacken kanske.
Tankade ner instruktionen från DeWalts hemsida, kollade runt på nätet och inte minst Youtube. Här är en såg som är snarlik min men heter något annat.
Det visade sig att det finns tillbehör för att göra nästan vad som helst med sågen. Kapning och klyvning är väl det vanligaste, men sen kan man sätta på vertikalfräskutter, sliptrummor, dadoblad, hållare till handöverfräs, smärgelskivor och inte minst sätta in en borrchuck i bakänden på maskinaxeln. Maskinen uppfanns på 20-talet och då var väl elmotorer hiskligt dyra, så det var kanske mer angeläget då än nu att kunna göra så mycket som möjligt med en enda maskin. Tror den kallades DeWalt Wonderworker då och var en s.k. One machine shop.
Nu till min egentliga fråga. Sågbladet sitter monterat och roterar åt samma håll som på en vanlig kap- och gersåg. Instruktionerna gör tydligt och understryker verkligen att man bara får kapa genom att dra såghuvudet mot sig. Så går det förstås att göra också på en kap- och gersåg, men jag själv och snart sagt alla andra sågar ju genom att skjuta in såghuvudet mot anhållet och inte genom att dra det emot sig.
Vad är skillnaden egentligen? Varför går det inte att såga från sig med en radialarmsåg?
Tankade ner instruktionen från DeWalts hemsida, kollade runt på nätet och inte minst Youtube. Här är en såg som är snarlik min men heter något annat.
Det visade sig att det finns tillbehör för att göra nästan vad som helst med sågen. Kapning och klyvning är väl det vanligaste, men sen kan man sätta på vertikalfräskutter, sliptrummor, dadoblad, hållare till handöverfräs, smärgelskivor och inte minst sätta in en borrchuck i bakänden på maskinaxeln. Maskinen uppfanns på 20-talet och då var väl elmotorer hiskligt dyra, så det var kanske mer angeläget då än nu att kunna göra så mycket som möjligt med en enda maskin. Tror den kallades DeWalt Wonderworker då och var en s.k. One machine shop.
Nu till min egentliga fråga. Sågbladet sitter monterat och roterar åt samma håll som på en vanlig kap- och gersåg. Instruktionerna gör tydligt och understryker verkligen att man bara får kapa genom att dra såghuvudet mot sig. Så går det förstås att göra också på en kap- och gersåg, men jag själv och snart sagt alla andra sågar ju genom att skjuta in såghuvudet mot anhållet och inte genom att dra det emot sig.
Vad är skillnaden egentligen? Varför går det inte att såga från sig med en radialarmsåg?
Så stod det även i manualen till min förra såg DW700. Jag tycker att det är rimligt, eftersom klingan då strävar efter att trycka materialet framåt-nedåt mot anhållet. Den uppenbara risken är att klingan börjar klättra. Det brukar hanteras med negativ skärgeometri på klingans tänder.
Å andra sidan resonerar många tillverkare idag att det är farligare eller upplevs läskigare om klingan börjar klättra mot användaren. De rekommenderar då att såga utifrån och in. Nackdelen med den metoden är att klingans tänder trycker materialet framåt-uppåt, och man riskerar kast. Det brukar hanteras med negativ skärgeometri på klingans tänder (!) Bosch brukar friskriva sig och säga att materialet alltid skall spännas fast.
Å andra sidan resonerar många tillverkare idag att det är farligare eller upplevs läskigare om klingan börjar klättra mot användaren. De rekommenderar då att såga utifrån och in. Nackdelen med den metoden är att klingans tänder trycker materialet framåt-uppåt, och man riskerar kast. Det brukar hanteras med negativ skärgeometri på klingans tänder (!) Bosch brukar friskriva sig och säga att materialet alltid skall spännas fast.
Redigerat:
Tja, när jag tappar i min kör jag från bägge håll, dock är det då frågan om mindre snitt.
För kapning kör jag bara inifrån och ut för att slippa att materialet reser sig precis som mattias skriver.
Nackdelen är att den ibland hugger och stoppar men det tar jag.
Visst är radialen användbar? *ler*
Rekommenderar att skippa frästillsatserna, jag har dem men de är inte alls kul att köra med.
/Kent
För kapning kör jag bara inifrån och ut för att slippa att materialet reser sig precis som mattias skriver.
Nackdelen är att den ibland hugger och stoppar men det tar jag.
Visst är radialen användbar? *ler*
Rekommenderar att skippa frästillsatserna, jag har dem men de är inte alls kul att köra med.
/Kent
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Ja, det blir ju problem åt vilket håll man kör med andra ord. Får väl se vidare sen. Har faktiskt bara provstartat sågen
ännu, har inget trefas i verkstan ute, men den ska ner i källaren.
Ingen frästillsats här ännu, jag tänkte i så fall ha den till att köra sliprulle med 30mm anslutning.
Däremot är jag sugen på att göra nån grej för en lös motor till en handöverfräs av fixed base-typ, för att på så vis enkelt kunna
tilta stålen.
EDIT: Snickarboden: En helt fantastisk maskin faktiskt.
ännu, har inget trefas i verkstan ute, men den ska ner i källaren.
Ingen frästillsats här ännu, jag tänkte i så fall ha den till att köra sliprulle med 30mm anslutning.
Däremot är jag sugen på att göra nån grej för en lös motor till en handöverfräs av fixed base-typ, för att på så vis enkelt kunna
tilta stålen.
EDIT: Snickarboden: En helt fantastisk maskin faktiskt.
Redigerat:
Jo, de är trevliga maskiner, vänta och se hur svåra snitt görs enkelt 
T ex med att lägga klingan kan man enkelt slitsa men spänn fast arbetsstycket då.
/Kent
T ex med att lägga klingan kan man enkelt slitsa men spänn fast arbetsstycket då.
/Kent
Klicka här för att svara