Jag har velat länge kring vilken min nästa fräs skall bli. Den skall köras handhållen och klara halvtums verktyg. Dessutom skall den ha dammkontroll som fungerar bra. Det fräs som bäst verkar uppfylla kraven är Festool OF1400. Nu har jag surfat och kollat och läst recensioner, men några saker är fortfarande oklara:

  • Plastgrejen för spånutsug, är den hållbar? Den ser ganska sunkig ut som på exempelvis trend T11, DW625 et al.
  • Kan man montera ett skenanslag med mikrojustering för att kunna fräsa spår med exakt bredd?
  • Finns det kopierhylsor med snabbfäste i storlekarna 11,1 och 15,9 för användning med Leigh D4R?
  • Håller dammutsuget Festoolstandard?

Är OF1400 den optimala handhålla halvtumsfräsen med mina förutsättningar? Finns det bättre förslag? Jag har redan en handhållen Festool OF1010 med en massa skenor och LR-32 SYS, och en permanent bordsmonterad Trend T11.
 
Vet att vi har diskuterat detta på annan plats Mattias, men varför inte OF2200:an? Det är en ruskigt fin fräs vars enda nackdelar är pris samt storlek. Om det senare spelar roll eller beror ju på dina behov. Vilka är dina behov, egentligen?
 
Det är nog främst pris, storlek och vikt som talar emot OF2200. Jag har för mig att vi använde OF2200:an när vi skulle limma fast en grej, eftersom den var det tyngsta föremål som fanns inom räckhåll (!) Om man kollar på Axminster så är OF2200 exakt dubbelt så dyr som OF1400. Det handlar alltså om ca 5000 eller 10000. Det är klart att OF2200 är bättre på många sätt, och att vissa tycker att det är värt 5000 spänn extra, men jag är tveksam. Om OF1400 uppfyller kraven så ser jag inte riktigt att jag kan motivera 5000 kr "nice to have"
 
Det är väl lite svårare att motivera en 2200 om man enbart ska ha den handhållen också. Misstänker att Mats kommer dyka upp här snart och berätta hus utsuget är på en 1400.
 
Mr Handyman skrev:
Det är väl lite svårare att motivera en 2200 om man enbart ska ha den handhållen också. Misstänker att Mats kommer dyka upp här snart och berätta hus utsuget är på en 1400.
Jag kör OF 1400 nästan uteslutande i fräsbordet. Upptäcker att jag är näst intill diskvalificerad för frågorna:
  • Plastgrejen för spånutsug har hållit väl för mig, men hur det hade varit med mycket handfräsning är svårt att gissa.
  • Skenanslag med mikrojustering har jag till of1010, det finns mikrojustering på den med of1400 levererade distansen. Frågan får mig att undra om rören eller höjden skiljer, annars borde väl 1010 mikrojusteringen passa till skenan? Har faktiskt inte provat. Inte ens på 1010 kör jag ofta med mikrojusteringen längre, den typen av jobb går nästan uteslutande i fräsbordet.
  • Det finns en anpassningsmall för Leigh D4R till 1400. Jag har den, men den är ouppackad (använder OF 1010 till Leighen). Har läst att det klagats på att denna mall sitter mycket tight för Leigh-bussningarna, vilket jag tror är med flit (om Festool och Leigh båda får den att sitta rätt så blir det rätt, då skall det inte finnas ett glapp. Ser inget problem där, dels roterar jag inte fräsen i Leighen, dels om det inte skulle duga kan man fila upp hålet i Leighmallen och centrera på vanligt sätt.
  • Jag kör med det förgrenade dammutsuget när jag fräser med fräs i bordet. Tycker dammutsuget är bättre än på 1010, men det blir en osäker jämförelse, då det är länge sedan jag hade 1010 i fräsbordet.
--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Jag kör OF 1400 nästan uteslutande i fräsbordet. Upptäcker att jag är näst intill diskvalificerad för frågorna:
  • Plastgrejen för spånutsug har hållit väl för mig, men hur det hade varit med mycket handfräsning är svårt att gissa.
  • Skenanslag med mikrojustering har jag till of1010, det finns mikrojustering på den med of1400 levererade distansen. Frågan får mig att undra om rören eller höjden skiljer, annars borde väl 1010 mikrojusteringen passa till skenan? Har faktiskt inte provat. Inte ens på 1010 kör jag ofta med mikrojusteringen längre, den typen av jobb går nästan uteslutande i fräsbordet.
  • Det finns en anpassningsmall för Leigh D4R till 1400. Jag har den, men den är ouppackad (använder OF 1010 till Leighen). Har läst att det klagats på att denna mall sitter mycket tight för Leigh-bussningarna, vilket jag tror är med flit (om Festool och Leigh båda får den att sitta rätt så blir det rätt, då skall det inte finnas ett glapp. Ser inget problem där, dels roterar jag inte fräsen i Leighen, dels om det inte skulle duga kan man fila upp hålet i Leighmallen och centrera på vanligt sätt.
  • Jag kör med det förgrenade dammutsuget när jag fräser med fräs i bordet. Tycker dammutsuget är bättre än på 1010, men det blir en osäker jämförelse, då det är länge sedan jag hade 1010 i fräsbordet.
--- Mats ---
Har stått ute och fräst en del idag, (med OF 1010 i en Leigh D4R och en OF 1400 i CMSen, den första för mortises och den sista för tennons). Funderade på frågorna ovan.

Ingen tvekan att Of1400 suger mycket bättre än min OF1010, men det är en orättvis jämförelse, en extra skillnad jag inte tänkte på är att jag tagit bort plexiglaset i 1010, men har det kvar i 1400.

Plexiglaset i 1400 har jag i dag dragit och ryckt i (med visst obehag). Det har ett bra fäste och rätt tjockt gods, känns stabilt.

--- Mats ---
 
Trevligt, och tack för rapporten! Det finns inte så mycket som talar emot OF1400:an nu. Om jag kompletterar med MFS400 och två st MFS700-linjaler, så kommer jag i alla fall billigare undan än OF2200. Det känns som om MFS 400+700 är mer "nice to have" än skillnaderna mellan OF1400 och OF2200. Kommentar, Mats, du som även har MFS?
 
Jag har en of1400 och delar helt Mats synpunkter. Bra spånsugning och funktar bra med skena. Har också en MFS700 som är otroligt användbar. Man kan till och med fräsa cirklar med den!
Istället för den massiva of2200 valde jag att komplettera i nedre ändan av spektrat och köpte istället en MFK700 som i princip alltid har avrundningstål monterat och klart.
/B
 
mattiasp skrev:
Trevligt, och tack för rapporten! Det finns inte så mycket som talar emot OF1400:an nu. Om jag kompletterar med MFS400 och två st MFS700-linjaler, så kommer jag i alla fall billigare undan än OF2200. Det känns som om MFS 400+700 är mer "nice to have" än skillnaderna mellan OF1400 och OF2200. Kommentar, Mats, du som även har MFS?
Tja, jag är ju part i målet, eftersom jag gjort samma val som du funderar på, det vill säga fokuserat på behovet att kunna köra 12 mm och 1/2 tum utan att ta steget till Festools största fräs. Har faktiskt aldrig ångrat det, skall jag upp i storlek är det nog mer Moretens som gäller.

MFSen är jag vilt förtjust i, men jag har den också mer som mall än som fräsmall. Det svåra, som alltid med Festool, är att hitta ett läge där man köpt rätt delar utan att köpa alla delar. Jag har MFS700 + 2*1000. Valet tog jag från början för att kunna göra stora cirklar.Sedan kompletterade jag för att ha stora hundra procent pålitliga mallar som klarar räta vinklar för stora mått. Nackdelen är att när man står och fräser smått, så är mallana för stora (det fungerar men blir klumpigt). så jag skall komplettera med 2 stycken 200 mallar.

Med tiden lämnar man "MFS-fyrkanten" och börjar sätta på en eller två extra bitar, så att man kan använda mallen som referens inte bara för styrningen av fräsen, utan även för att placera materialet rätt för andra saker.

Jag tror att din tanke på 400 plus 2*700 är ganska idealisk. Det du kanske skall fundera på är de där vinkelhakarna man kan sätta under MFSen, de eller andra vinklar (se bild) är bra att ha som referenser. För att kunna fästa dem krävs Festools skruvar och spår för MFS, säljs som reservdelar. Jag har faktiskt köpt en hel del, bra när man kompletterar mallarna.

På bilden ser du MFS från baksidan. Det jag tänker göra är att fräsa spår i 5 stycken "halva små takstolar" (ett garderobsbygge). Så jag har satt fast ett par klossar på MFSen som ger mig rätt position och vinkel och bredd, bara sätta i takstolarna, vända och fräsa. Nästa moment är alltså att jag vänder paketet upp och ner, då ligger "takstolen" i kläm, spänns fast mot bordet, och jag fräser uttag i dess sida för ett par förstärkande balkar. Eftersom MFSen sitter parallelt med dess botten får jag två frästa spår, vinkelrätt mot botten, och exakt lika brett upptill och nedtill sedan fäster jag en ram i spåret med hjälp av Dominobitar.


--- Mats ---
 
  • mfs-to-hold-down-angled-woodwork-for-later-routing-work.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En lite Offtopic fråga men...
Passar MFS400/MFS700 enbart till Festools maskiner?
Eller kan man använda andra fräsar ex. Bosch POF 1400 ACE?
 
Den skall passa alla maskiner där du kan få på en 30mm kopierring, om jag inte har missat något alldeles.
 
mattiasp skrev:
Den skall passa alla maskiner där du kan få på en 30mm kopierring, om jag inte har missat något alldeles.
Håller med för alla funktioner utom släden. MFS-bitarna är bara en samling raka tjocka aluminiumstänger med linjal inbyggd. Vippskyddet kräver inget annat än kopierringen. Samma för cirkeln. Men släden kräve att fräsen passar i släden.

Kan tillägga att jag inte har en släde, den är intressant bara om man skall fräsa bort en stor inre yta, eller om man skall fräsa ett långt spår och inte har en slät yta att ställa vippskyddet på.

--- Mats ---
 
Vad är alla spåren i skenorna till?
Några har jag förstått är till för att koppla ihop dem.
 
VideX skrev:
Vad är alla spåren i skenorna till?
Några har jag förstått är till för att koppla ihop dem.
De avlånga, nästan kvadratiska, passar till Festools klampar, samma som till sågskenorna. De som ser ut som ett brett v, eller en kopp från sidan, passar till De speciella MFS skruvarna, som man kan använda för att fästa allt möjligt med, Sådana fästanordningar finns att köpa löst. Övriga hål gissar jag är bara stabilitet utan vikt.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
De avlånga, nästan kvadratiska, passar till Festools klampar, samma som till sågskenorna. De som ser ut som ett brett v, eller en kopp från sidan, passar till De speciella MFS skruvarna, som man kan använda för att fästa allt möjligt med, Sådana fästanordningar finns att köpa löst. Övriga hål gissar jag är bara stabilitet utan vikt.

--- Mats ---
Vart får man tag på den till bäst pris, även med tanke på frakten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.