Hittade det här på www.power-tools-pro.co.uk och blev lite nyfiken på om det är så prisvärt som jag tycker det verkar.

Har kikat på bägge skruvdragarna och försökt se fördelar nackdelar med dem, har redan Makitas DF330DWE & TD090DWE på 10.8V, som fungerar klockrent.

Men saknar den extra kraft som en 18V ger när det skall skruvas lite rejälare, som nu när jag monterat reglar runt fönstren med 6x140mm skruv. Då är den lite seg slagskruvdragaren på 10.8V

Har mest kikat på BDF452 då BHP452 känns så klumpig, men här går ju bägge två loss på samma pengar som bara BDF452 på Axminster, om jag inte är helt ute och cyklar.

Vad tror ni ?

Redigerat:
Ja - det där var minst sagt prisvärt! Jag har både BDF:en och BHP:n och är toknöjd. Inga problem att dra in karmskruv med dom.

Ett alternativ skulle kunna vara att köpa http://www.power-tools-pro.co.uk/-p-3855.html. Lite dyrare men du får med BHP:n med slagborr och den lilla behändiga BTD:n med slag i rotationsriktningen, Bra att ha när grova skruvar ska dras in.

EDIT: Såg nu att det var 451:an som följde med i det paketet. Betydligt tyngre än 452:an.

Redigerat:
Jo det är väl tänkt att lilla frun även skall orka med maskinerna...
Då får jag ju med henne på investeringen oxå, då måste hon säga att "vi" och inte bara "du" fått nya leksaker... :P

Har ju redan sladdrivna borrmaskiner med och utan slag för de riktigt grova jobben. Men för det mesta som bara kräver lite starkare än vad mina små 10.8V klarar, skulle det vara bekvämt att kunna plocka fram en 18V sladdlös.

Men då är jag inte ute och cyklar då, kändes som ett bra paket och pris. Sedan får vi väl köpa till batterier om vi vill ha fler.

Tror gott och väl att du kommer att klara dig med två batterier om du inte ska använda dom i yrkesmässig utövning. Batterierna laddas snabbt, tror att det är 80% på 18 minuter.

Det är alltså BTD140 som skiljer i det paketet, istället för BDF452 då.

Men det var ju just den vi ville åt, BDF452 alltså, kändes så himla skön att hålla i.. :(
BHP452'n såg klumpigare ut på bild, och är ju dessutom så himla ful (fruns kommentar) :)

Måste bör alltså ha en slagskruvdragare för att klara mer än lilla TD090'n, trodde maskinen blev starkare iom att den är på 18V 3,0A.

Så en borrskruvragare som den BDF452 vi tittat på är egentligen ett helt onödigt köp?

Man kan alltså sammanfatta det lite enkelt som nedan:

BTD140 = Slagskruvdragare, bara för att slå/skruva i skruv, med bitsfäste.
BDF452 = Borrskruvdragare, för vanlig borrning och skruvdragning, med chuck
BHP452 = Slagborrmaskin, för borrning i t.ex tegel osv, med chuck.

Tror inte jag behöver slagborrmaskin eg. bor ju i gammal trävilla så det blir inte direkt något behov av slagborrning och det eventuella behov som uppstår klarar jag med den sladdrivna. Men trodde den gick bra att använda som lite starkare borrmaskin också.

Jag har både en BHP452 och en annan Makita av lättare modell som jag inte kommer ihåg vad den heter men liknar BDF452 iaf.
BHP452 är stark som en oxe men väger som en känns det som ibland men den är bra till maffiga skruv och den klarar av att göra hål i mina betongväggar i källaren så det är praktiskt samt jag misshandlar den med att blanda bruk så det är verkligen en arbetshäst.
BDF452 modellen är förvisso lättare men också klenare så när jag inte behöver styrkan från BHPn så använder jag 10,8 volts Makitorna jag har istället.

Enligt specen skiljer det ett ett eller två hekto mellan BHP och BDF beroende på var man läser. Enligt power-tools-pro är det två hekto men jag har även sett där det står ett hektos skillnad.

Både motor och växellåda är identisk i båda maskinerna så det ska inte vara någon större skillnad i styrka.

BHP:n är bra när du ska borra ett hål i kaklet i badrummet eller behöver fästa en byggvinkel i grunden.

Skulle jag köpa så skulle jag välja en BHP + en BTD. Eftersom du redan har 10.8V-arna så kommer du att ha en maskin för varje tillfälle.

BHP är exakt som BDF, men BHP har därutöver ett separat läge för slagborr, bra till små hål i betong och tegel.

Specarna i dokumentation och på webben är helt skruvade (hähä). Om man väger dem själv är BHP på 1,9kg och BDF på 1,8. Väldigt liten skillnad när man håller i dem. Skulle personligen inte betala flera hundra extra för att få BDF:en med lite kortare nos.

Om du tittar på 451-serien däremot, så är de mycket större och otympligare. ENDA skillnaden mellan 452:orna (BHP och BDF) är ett hekto pga något längre "nos" på BHP. Handtaget och allt annat är HELT identiskt.

Köp BHP452 (INTE 451)+BTD140.

Själv är jag en stolt ägare till en BHP452 vilken jag starkt rekommenderar. Viktmässigt skiljer det bara nåt hekto (eller två) och storleksmässigt har jag för mig att BHP:n är två-tre centimeter längre vilket inte är så farligt i sammanhanget.

Jag tycker att du främst ska se BHP:n som en skruvdragare med slagborrfunktion, och inte en slagborrmaskin som också fungerar som skruvdragare...
Stark som en oxe och du får hålla på en stund innan batteriet laddar ur. Därefter har du full laddning på 25 minuter så jag tror du klarar dig långt på de två medföljande batterierna.

Jag köpte 24 kg verktyg från PowerTools för några månader sen och frakten på det blev 44 pund.

Har för mig att det var det priset för frakt jag fick upp när jag testade oxå, 44 pund alltså, slutförde ju aldrig det köpet pga obeslutsamhet... :)

De har alltid 44 pund på internetbeställningar. Möjligt att systemet sparkar bakut om du köper tretton bordssågar iofs...

F
clain skrev:
Det är alltså BTD140 som skiljer i det paketet, istället för BDF452 då.

Men det var ju just den vi ville åt, BDF452 alltså, kändes så himla skön att hålla i.. :(
BHP452'n såg klumpigare ut på bild, och är ju dessutom så himla ful (fruns kommentar) :)

Måste bör alltså ha en slagskruvdragare för att klara mer än lilla TD090'n, trodde maskinen blev starkare iom att den är på 18V 3,0A.

Så en borrskruvragare som den BDF452 vi tittat på är egentligen ett helt onödigt köp?

Man kan alltså sammanfatta det lite enkelt som nedan:

BTD140 = Slagskruvdragare, bara för att slå/skruva i skruv, med bitsfäste.
BDF452 = Borrskruvdragare, för vanlig borrning och skruvdragning, med chuck
BHP452 = Slagborrmaskin, för borrning i t.ex tegel osv, med chuck.

Tror inte jag behöver slagborrmaskin eg. bor ju i gammal trävilla så det blir inte direkt något behov av slagborrning och det eventuella behov som uppstår klarar jag med den sladdrivna. Men trodde den gick bra att använda som lite starkare borrmaskin också.

Jag har alla tre 10,8V maskinerna + BDF452 och BTD140. BDF452 har inte lika högt moment som TD090 men i praktiken så går TD090n så sakta och batterit tar slut fort när man pressar den. BDF452 drar på fint som katten i evighet (jag har 3,0Ah batteri). Jag drar ledigt 6x120mm (i tryckt virke förvisso) på 1/4 av tiden det tar TD090 att göra samma sak. Drog långa 8mm skruv när jag byggde altanen men fick efter ett tag byta till BTD140 då min handled inte ville vara med mer. BTD140 är mer skonsam mot kroppen.

Jag hålsågade dia80mm genom flera 2" tjocka reglar när jag skulle dra avloppsluftning i en bärande innevägg. Pga ren dumhet och avig arbetsställning så daskade min kära BDF452 till mig på hakan så jag såg stjärnor. Jag tycker att den är stark nog för 99% av det jag använder den till men det är DF030 och DF330 som används mest, oftast samtidigt med olika verktyg i.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.